2025-08-14, 13:29
Medlem
Nu kanske det var en icke grej då men det är ändå inte så konstigt. Scandic skulle sluta med frukost om man inte köpte till det som extra tjänst. Kanske Stordalen skall göra samma sak -- äckligt vego "smör" eller så köper du ett riktigt packet smör till din frukost. De där små förpackningarna av Bregott de blir som hårdvaluta på den svarta frukostmarknaden.

Det verkar väl inte blivit någon större förändring för Scandic. Så att smör inte längre är standardvalet på Strawberry gör nog inte så stor skillnad.

Jag hade förväntat mig att det skulle poppa upp frukostbuffeer runt Scandic som försökte sälja frukostpåsar till de som inte ville betala där inne. Men det har inte hänt ännu. Så de flesta tar nog bara frukosten på företaget ändå.
Citera
2025-08-14, 13:34
Medlem
Moobs avatar
Säger sig självt att det endast handlar om att spara pengar, men förklätt som en klimatfråga.

Finns inget som är bra för kroppen med ett högprocessat låtsassmör. Det är skit rakt igenom. Då är bättre att pensla på lite olja istället eller nån sås.
Citera
2025-08-14, 13:41
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
"ingen bryr sig om"?

Vi som har ett visst mått av kvalitetskrav på vad vi stoppar i oss bryr oss absolut.

Att laga mat på margarin är för sossar!
Du får väl hitta andra hotell att bo på då.
Personligen tror jag inte att smöret blir en dealbreaker för de flesta, 😀.
Kommer inte ens ihåg sist jag använde smör på mackor precis som jag inte kommer ihåg när jag slutade med arbandsklocka.
Vissa produkter är lätta att hitta substitut för.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-08-14 kl. 13:47.
Citera
2025-08-14, 13:49
Medlem
Det är svårt att veta varför de gör så här.

Kostnadsbesparing är förstås ett alternativ.

Samtidigt vet vi sedan länge att Stordalen är PK och ständigt håller fingret i luften för att profitera på den senaste woke-trenden.

Jag har därför sedan länge bojkottat hans hotell.
Det finns gott om andra hotell och kedjor som inte ägnar sig åt sådant trams.
Citera
2025-08-14, 13:58
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Snacka om nyhetstorka. Blir spännande att se om kunderna tycker om detta "nya" smör

Sverige vettu - Förra stora nyhetstorkan var väl när Scandic började ta betalt för frukosten, som
många andra internationella hotell har gjort sedan urminnes tider, var blir härnäst?

I Strawberry fall så sänker de kostnaderna i Sverige med 4,3 miljoner kronor.
Senast redigerad av alkoholfritt 2025-08-14 kl. 14:02.
Citera
2025-08-14, 14:01
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Fattar inte varför han bara inte gjorde besparingen och höll tyst om det.

Många människor verkar inte första den nya medielogiken som kommit i takt med att sociala medier blivit den viktigaste kanalen. Det viktiga är förstås att hotellets namn nämns.
Smöret är lockebetet, för man vet att jättemånga människor blir arga, läser och kommenterar när man pratar om att byta ut en animalisk produkt mot en vegetarisk. Och i och med att man får mycket delningar, interaktion och kommentarer - så får alla höra hotellets namn.
Om två månder har alla glömt den där smörbyttan, men alla är också lite mer medvetna om hotellet ifråga.

Gratis reklamkupp.

Självklart har de råd med smör.
Citera
2025-08-14, 14:09
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Tror du överlever en macka utan smör.
Overlever jo uten hotellrom i det hele tatt. Kan kjøpe mye smør for prisen av en natt på hotell i dag, så kan jo likesågodt telte hvis de skal være snåle i tillegg.
Citera
2025-08-14, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Många människor verkar inte första den nya medielogiken som kommit i takt med att sociala medier blivit den viktigaste kanalen. Det viktiga är förstås att hotellets namn nämns.
Smöret är lockebetet, för man vet att jättemånga människor blir arga, läser och kommenterar när man pratar om att byta ut en animalisk produkt mot en vegetarisk. Och i och med att man får mycket delningar, interaktion och kommentarer - så får alla höra hotellets namn.
Om två månder har alla glömt den där smörbyttan, men alla är också lite mer medvetna om hotellet ifråga.

Gratis reklamkupp.

Självklart har de råd med smör.

Detta är min teori också. Detta är en reklamkampanj o inget annat
Citera
2025-08-14, 15:31
Medlem
AlexHamiltons avatar
Strawberry "smörpudlar" enligt DI. "”Ibland går det lite för fort i Strawberry”, heter det i ett internt mejl som gått ut till bolagets hotell."
Såklart vill man ha riktigt smör såväl på brödet som i matlagningen på ett hotell.
Citera
2025-08-14, 16:35
Medlem
Jag bodde på ett av dessa hotell ganska nyligen (juni) och noterade då på ett negativt sätt att det var margarin som serverades till frukostbrödet. Lustigt nog så saknades etikett till dessa. Man ville kanske inte vara öppen med att man bytt till margarin? Allt annat i frukosten hade etiketter.

Självklart är det hål i huvudet att göra på detta sätt. Ett bra hotell serverar båda varianterna. En smör och den andra vanligtvis Bregott eller margarin.

Vi som försöker tänka på hälsan föredrar smör och inte undermåliga produkter som margarin. Smaken går inte att jämföra.
Citera
2025-08-14, 17:09
Medlem
Det är bra om man kan välja mellan margarin och riktigt smör.

Det är också bra att man kan välja mellan olika hotell och hotellkedjor.
Citera
2025-08-14, 17:36
Medlem
Om jag fattar rätt är det inte på de dyrare clarion hotellen det gäller?

Om det gäller budgetalternativen ser jag ingen anledning att klaga. Väljer man budgetalternativen bör man rimligen vara fine med att frukosten är lite enklare.

Samma sak med Scandics frukosttillval. Ska jag upp tidigt och inte äta frukost är det jättebra att välja ett scandic-hotell så slipper jag pröjsa 200kr för frukost som jag inte äter.

Sedan kanske det är en form av krymplation detta med. Men så länge inflationen är en grej, och priser förväntas stiga så kanske man får acceptera:
a) stigande priser, eller
b) konstanta priser men enklare utbud
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in