2025-08-13, 22:04
Medlem
Hej!
Detta inlägg är det första ämne jag startar (och faktiskt det första jag skriver över huvud taget) här på flashback.

Som rubriken anger drömmer jag om en framgång för svensk löpning (friidrott, bana).
I flera år har det kommit fram enstaka uppstickare på en distans, som sedan inte blivit någonting. Det jag har tagit sikte på är en global medalj (VM eller OS).

Sedan finns det drömgränser som det hade varit kul om de svenska rekorden understeg (11.00 på 100 m för damer, 10.00 på 100 m för herrar, 22:00 på 200 m för damer, 20.00 på 200 m för herrar). Finns säkert flera på de längre distanserna.

De senaste åren har Andreas Almgren haft en god utveckling på flera distanser. Det känns som att han nu är den som är närmast om man pratar om medaljerna. Utan att ha insyn i hur hans träning sett/ser ut tror jag att han har en chans på medalj på 5000 och 10 000, kanske till och med guld om alla stjärnor står rätt.

Denna tråd är för tankar, spekulationer, drömmar, kanske ett och annat faktagrundat inspel i ämnet.
Håll er gärna till de grenar som sker på bana.
Citera
2025-08-15, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razwiin
Hej!
Detta inlägg är det första ämne jag startar (och faktiskt det första jag skriver över huvud taget) här på flashback.

Som rubriken anger drömmer jag om en framgång för svensk löpning (friidrott, bana).
I flera år har det kommit fram enstaka uppstickare på en distans, som sedan inte blivit någonting. Det jag har tagit sikte på är en global medalj (VM eller OS).

Sedan finns det drömgränser som det hade varit kul om de svenska rekorden understeg (11.00 på 100 m för damer, 10.00 på 100 m för herrar, 22:00 på 200 m för damer, 20.00 på 200 m för herrar). Finns säkert flera på de längre distanserna.

De senaste åren har Andreas Almgren haft en god utveckling på flera distanser. Det känns som att han nu är den som är närmast om man pratar om medaljerna. Utan att ha insyn i hur hans träning sett/ser ut tror jag att han har en chans på medalj på 5000 och 10 000, kanske till och med guld om alla stjärnor står rätt.

Denna tråd är för tankar, spekulationer, drömmar, kanske ett och annat faktagrundat inspel i ämnet.
Håll er gärna till de grenar som sker på bana.
Om Erlandsson blir av med sina skador så borde han kunna nå under 20 på 200. Hans 20:43 inomhus som är 0.01 från Europarekordet motsvarar väl egentligen redan det en tid under 20 utomhus.
Citera
2025-08-16, 15:34
Medlem
Stefan4s avatar
De främsta svenska banlöparna just nu är väl följande:

Andreas Almgren 95: Vann 5000m på Bauhausgalan på ett nytt Europarekord och satte även ett Europarekord på 10km väg i januari. Han har samlat på fjärdeplatser i Europamästerskap. Almgren är rankad 5:a på 5000m, samt 15:e på 10000m, på Road to Tokyo.

Andreas Kramer 97: VM-silver på 800m inomhus (2024), men har aldrig nått en global final utomhus. Kramer är rankad 22:a på Road to Tokyo.

Samuel Pihlström 01: VM-5:a på 1500m inomhus (2025). Pihlström är rankad 21:a på Road to Tokyo.

Carl Bengtström 00: EM-brons på 400m häck (2024), men har haft ett svagare år 2025. Hans personbästa är 47.94 (2024). För en global medalj krävs ca 47.40. Bengtström är rankad 24:a på Road to Tokyo.

På damsidan finns det väl ingen löpare som är i närheten av att ta globala medaljer. Dock ska den tidigare världsmästaren på 1500m (2013), Abeba Aregawi, göra comeback som 35-åring och försöka kvala in till VM.
Citera
2025-08-16, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krockich
Om Erlandsson blir av med sina skador så borde han kunna nå under 20 på 200. Hans 20:43 inomhus som är 0.01 från Europarekordet motsvarar väl egentligen redan det en tid under 20 utomhus.

Nja, det är 18 hundradelar från Linford Christies rekord, men han har plats 6, 6 samt 10 på genomtiderna-listan i Europa efter den fantastiska inledningen av säsongen. Under 20 sekunder ska absolut finnas inom räckhåll, om skadorna inte blir många och allvarliga.
Citera
2025-09-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
De främsta svenska banlöparna just nu är väl följande:

Andreas Almgren 95: Vann 5000m på Bauhausgalan på ett nytt Europarekord och satte även ett Europarekord på 10km väg i januari. Han har samlat på fjärdeplatser i Europamästerskap. Almgren är rankad 5:a på 5000m, samt 15:e på 10000m, på Road to Tokyo.

Andreas Kramer 97: VM-silver på 800m inomhus (2024), men har aldrig nått en global final utomhus. Kramer är rankad 22:a på Road to Tokyo.

Samuel Pihlström 01: VM-5:a på 1500m inomhus (2025). Pihlström är rankad 21:a på Road to Tokyo.

Carl Bengtström 00: EM-brons på 400m häck (2024), men har haft ett svagare år 2025. Hans personbästa är 47.94 (2024). För en global medalj krävs ca 47.40. Bengtström är rankad 24:a på Road to Tokyo.

På damsidan finns det väl ingen löpare som är i närheten av att ta globala medaljer. Dock ska den tidigare världsmästaren på 1500m (2013), Abeba Aregawi, göra comeback som 35-åring och försöka kvala in till VM.

Hej igen!
Jag har varit dålig på att ta den här tråden vidare.
Tack för utförliga svar och bra inlägg i ämnet.

Andreas Almgren (95): Andreas är den svenska löpare jag ser mest fram emot att följa under VM 2025. Har haft flera tuffa år med skador och oflyt. Jag unnar honom verkligen framgång i form av en global medalj i år. Konkurrensen på långdistans är stenhård. Dessutom verkar det nu som att Jakob Ingebrigtsen ska springa 5000 m. Om Andreas har dagen finns alla pusselbitar för att vara med och fajtas om en medalj.

Andreas Kramer (97): Jag följer friidrotten ganska noga och ser i princip alla internationella lopp på bana som de svenska löparna genomför under utomhussäsongen. Kramer har varit i världseliten under ett antal år. Men har han det där sista för att kunna göra en upplopps-spurt som ger honom en medalj? Även på 800 m är konkurrensen stenhård. Min känsla är att det där sista steget inte finns där. (Hoppas jag blir motbevisad i år).

Samuel Pihlström (01): Samuel Pihlström är intressant i år ur ett lite annat perspektiv. Kom in i friidrotten lite senare. Intressant utvecklingskurva. I en ålder som gör att man kan förvänta sig fortsatt utveckling ett antal år framöver. Ska samla erfarenhet för framtiden men kan ändå göra ett bra resultat 2025. Konkurrensen känns något lättare för honom än Kramer sett till vad han gjort i förhållande till konkurrenterna under året. Hoppas han tar sig till final och får göra tre 1500 m-lopp. Får han vara skadefri ser jag honom både i Los Angeles 2028 och i Brisbane 2032.

Carl Bengtström (00): 400 m häck är en lite komplicerad gren. Rätt skadedrabbad. Dessutom handlar det om mer än den fysiska kapaciteten. Rytm och timing till och över häckarna spelar stor roll. Har en lång resa upp till medaljerna. Även final blir tufft med tanke på säsongen han har bakom sig och lite skadekänningar tätt inpå. Blir till att se och lära för framtiden. Semifinal i Tokyo får betraktas som godkänt.

Kort kommentar om Aregawi;
Spännande med en comeback i den åldern och med så lång frånvaro från elitidrotten. Även om det handlade om att klara kvalgränsen hade det varit närmast en bragd för henne att ta sig till VM. Att göra under 15.30 på 5000 som kvinna över 35 är väldigt, väldigt bra. Har svårt att tro att det kommer räcka för henne till LA 2028 även med en seriös satsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in