2006-09-02, 15:01
Medlem
skinner5000s avatar
När jag var i Niederösterreich (Wachau) i Österrike för två år sedan drack jag mycket vin och stannade även till på olika vingårdar (jag vandrade runt) och bodde där samt drack vin. Jag levde billigt men ändå otroligt lyxigt med olika viner varje kväll för bara någon euro flaskan. Vingårdsägarna var sagoligt trevliga och vinet var underbart. Jag köpte med mig ett tjugotal flaskor hem men nu är dessa slut.
Problemet är att dom vinerna som jag drack inte verkar finnas på systemet.

Så nu vill jag ha tips på goda österrikiska viner. Jag ställer även frågan om vad du tycker om viner från alplandet i Öst?
Citera
2006-09-02, 15:07
Medlem
NedMedAllts avatar
Vita viner då eller?
Citera
2006-09-02, 15:10
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NedMedAllt
Vita viner då eller?
Ja, Österrikarna odlar 80% gröna druvor. Men jag drack öven 4 eller 5 röda viner som var goda. Tror dock inte att röda österrikiska viner finns att få tag i Sverige över huvud taget.
Citera
2006-09-02, 17:52
Medlem
Mysonoxens avatar
Alois Krachers söta viner är utmärkta som dessertviner men mycket dyra och rätt sällsynta.

Willi Bründlmayer är en annan odlare vars viner håller mycket hög klass, liksom vinerna från bl.a. Pichler, Prager och Emmerich Knoll.

Freie Weingärtner i Wachau har ett par goda viner på bolaget också.

Österrikiska viner håller bra kvalitet generellt. Landet har återhämtat sig från "glykolskandalen" på 80-talet då folk inte ville ta i deras viner med tång.
Citera
2006-09-02, 19:25
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Freie Weingärtner i Wachau har ett par goda viner på bolaget också.
Vandrade förbi den gården. En jättevingård på en sluttning. På markerna fanns även ett gult jättehus. Stannade till där och köpte 2 flaskor fint vin för drygt 25kr flaskan.

Dock finns inte deras viner på mitt systembolag.

I staden Langoenlois där Willi Bründlmayer har sin jättegård har jag också varit.
Citera
2006-09-03, 00:39
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Vandrade förbi den gården. En jättevingård på en sluttning. På markerna fanns även ett gult jättehus. Stannade till där och köpte 2 flaskor fint vin för drygt 25kr flaskan.

Dock finns inte deras viner på mitt systembolag.

I staden Langoenlois där Willi Bründlmayer har sin jättegård har jag också varit.

Om vinerna inte finns på ditt systembolag kan du lätt beställa dem dit.

Prata med personalen så löser det sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in