2025-08-13, 18:55
Medlem
Låt säga jag kör omkull och repar hela ena sidan av motorcykeln, kåpor, motor, styre, packväskor etc på en 15000kr motorcykel?

Kommer dem laga den?
Kommer jag få tillbaka 15000?
Kommer jag få tillbaka 5000kr då det är den billigaste liknande på blocket?
Kommer jag få tillbaka pengarna för min skadade MC-utrustning som nästan kostade 15000 ny?
Citera
2025-08-13, 18:59
Medlem
Det är inte priset du köpte den för som avgör, utan vad "en liknande" skulle kosta innan olyckan. Exakt hur mycket det blir är svårt att säga.
Citera
2025-08-13, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suzukis
Låt säga jag kör omkull och repar hela ena sidan av motorcykeln, kåpor, motor, styre, packväskor etc på en 15000kr motorcykel?

Kommer dem laga den?
Kommer jag få tillbaka pengarna för min skadade MC-utrustning som nästan kostade 15000 ny?

Om det skall vara värt att helförsäkra en så gammal så skall du nog titta efter veteranfordonförsäkring. Annars kommer du bli besviken när de kommer fram till att du får skrotpremien för MC'n, men grattis - de kan avskriva ärendet så slipper du betala självrisken på 5tkr.

Och nej, de går inte efter vad du köpte den för. Inte ens vad det kostar att köpa en likvärdigt din ögonsten heller. De går (troligen) på schablon när de värderar vad din cykel var värd. Om du skall ha mer än så lär du nog behöva rock solid på fötterna för det.
Citera
2025-08-13, 20:34
Moderator
Tystnads avatar
Dom kommer troligen att värdera vad liknande grejor kostar idag dvs reservdelar, väskorna, omlackering etc sedan gör dom ett åldersavdrag på detta belopp samt självrisken dras och med tanke på den är över 30 år gammal lär det inte bli många hundralappar du får.

Råkade ut för liknande fast det var en "dyr" cykel som var +20 år fick 150kr ... nu var detta visserligen via hemförsäkringen men reglerna är sannolikt lika gällande värderingen.
Citera
2025-08-13, 20:50
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
veteranfordonförsäkring
Ofta svårt att få om man faktiskt använder fordonet. Många försäkringsbolag (kanske inte alla?) har som krav att det inte får användas som bruksfordon.
Citera
2025-08-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ofta svårt att få om man faktiskt använder fordonet. Många försäkringsbolag (kanske inte alla?) har som krav att det inte får användas som bruksfordon.

Jag kör 7 dagar i veckan tills snön kommer eller vintern tiden kommer i November
Citera
2025-08-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit

Å andra sidan är det nog lite en förutsättning för att fordonet skall uppfylla sinnesbilden för ett veteranfordon, och därmed motivera en ersättning.
Citera
2025-08-13, 23:15
Medlem
Vad är då bäst att göra, trafikförsäkra 450kr/år eller helförsäkra 1100kr/år med 1500kr självrisk?
Citera
2025-08-14, 07:08
Medlem
Hur ofta brukar du orsaka skador som helförsäkringen täcker? Hur stor ekonomisk katastrof är det för dig om du plötsligt vurpar så illa att hojen blir skrot, eller om den t.ex. blir stulen?

Jag kör gammal skit och jag har aldrig haft annat än trafikförsäkring. De enda tillfällen när mer försäkring varit användbart var för de två hojarna som blev stulna för 20+ år sedan, men slår jag ut de insparade pengarna på billigare försäkring över alla åren har hojarna ändå blivit betalda med marginal.

Försäkringsbolaget chansar på att du ska betala in mer pengar än du får anledning att ta ut, det är så dom tjänar pengar. Jag satsar mina pengar på lotteriet att jag inte kommer ha anledning att få ut några försäkringspengar, hittills har jag vunnit mer än försäkringsbolaget, andra har inte samma tur...
Citera
2025-08-14, 09:03
Medlem
Beror helt på vad du har för försäkring, tror inte du får full ersättning asså

Citat:

Kommer dem laga den?
Citera
2025-08-14, 09:10
Medlem
Citat:
Vad är då bäst att göra, trafikförsäkra 450kr/år eller helförsäkra 1100kr/år med 1500kr självrisk?
1100 kr året är väl inget att gnälla över eller ens tveka. Du vet att fordonet är försäkrat oavsett vad som händer. Skadegörelse går t.ex. på vagnskada, bärgning kräver minst halvförsäkring. Fö gör försäkringsbolaget en beräkning vid olycka och om reparation kostar för mycket löser de in fordonet istället.
Senast redigerad av KamratBlue 2025-08-14 kl. 09:12.
Citera
2025-08-15, 19:04
Medlem
Jag klantade till det idag, glömde bort att en XJ900 inte är en äventyrsmotorcykel, körde ner för en betongplatta jag har på gården och fastnade tvärt, kliade mig i huvudet en stund och gick iväg för att bygga en ramp för framhjulet så jag kan köra vidare, men den han tippa så nu har jag en bucklig / repad tank och och en repad sidokåpa

Blir intressant att se vad man faktiskt får för en 1100kr försäkring med 1500kr självrisk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in