2025-08-15, 08:47
Medlem
ducells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Ja det finns det faktiskt( 3 kap 14§ trafikförordningen)

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3

Och ja det är självklart polisen( eller annan personal på plats som ska jobba med olyckan) som avgör. Hur skulle det annars se ut rent praktiskt?

Tack för klargörande.
Citera
2025-08-15, 08:57
Medlem
Polisen använder sina tjänstevapen för sällan i sverige, därav uppstår förvirringen de få gången som de gör det.
Citera
2025-08-15, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Vad var polisens förklaring då?

Hade detta hänt i usa och bkivit filmat hade han fått stort skadestånd och polisen avskedad.
Nej, det är samma där. Följer man inte polisens anvisningar så blir det handbojor och besök på fängelset.
Gör man motstånd så blir det el-pistol.
Citera
2025-08-15, 09:38
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingping123
Nej, det är samma där. Följer man inte polisens anvisningar så blir det handbojor och besök på fängelset.
Gör man motstånd så blir det el-pistol.

Gråt-Magnus har uppenbarligen gått över gränsen genom att inte ta hänsyn till att det är en olycka och att räddningstjänsten måste kunna utföra sitt arbete utan rädsla för att bli påkörda.

När han sedan är både kaxig och hotfull mot polisen så är det inte förvånansvärt att de sätter honom ur spel.

Personer som sätter sitt eget ego framför olycksoffer är inte lämpliga politiker.
Citera
2025-08-15, 09:42
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja det låter ju lite knepigt med tanke på att man inte är juridiskt skyldig att ha med sig sitt körkort när man kör i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Trams. När jag tog körkortet så sa provledaren att man inte måste det, och jag har aldrig med mig det, så att polisen inte kan ta det.

Problemet är att du är både efterbliven och mongolid, och har troligtvis inte skrivit ett inlägg som innehåller sanning i hela ditt liv.

Det kanske var VÄLDIGT länge sedan du tog körkort, men jag tror nästan alla minns att vid godkänd uppkörning så får du papper och att de specifikt poängterar till dig, grattis du FÅR köra bil med detta pappret innan ditt körkort hinner tryckas upp och postats.

I din värld så kunde man tydligen köra upp det pappret i röven för varken det eller körkortet betyder någonting. Men det är som sagt för att du är efterbliven
Citera
2025-08-15, 10:37
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Personer som sätter sitt eget ego framför olycksoffer är inte lämpliga politiker.

Mot väljares dumhet kan vi inte värja oss mot. Men vi kan åtminstone hjälpa dem lite med att informera dem.

Den där skulle jag inte rösta på om han så var den enda kvar att rösta på.
Citera
2025-08-15, 11:00
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bojanmaiko
Det handlar om din mänskliga rättighet. Du har ingen skyldighet att bli nedvärderad och hotad pga en blå kostym.

Polisen har ingen rätt till dig som människa, för ett felaktigt omdöme i realtid.
Och tråden, rätta mig om jag har fel, men är det inte tjänstefel. Ögonmått? Körde han så galet så bör polisen ha tagit denna dåre vidare i rätten. Man släpper inte det såhär, och herregud- påhoppen som hävdades, hoten?

Har polisen inte yttrat sig på detta vis och faktiskt hanterat denna situation med värdighet så lägger man fan i mig inte ned detta fall. Eller?

Jag vet inte. Jag vet bara att om en polis stannar mig för att jag "kört för fort" och jag säger okey, kan du visa mig min hastighet? Och jag får ett "jag sig det". Då hade jag känt mig jävligt kränkt och jävligt förtalad- om jag vet med mig att jag höll hastighet. Man beter sig inte som Magnus för att det är kul, han hädade sin rätt.

Lägg dig inte platt för någon som har "befogat makt" över dig, om du blir illa behandlad. Det är en människa med blå uniform, inte "läskiga polisen".

Varför fan ska du acceptera förtal av en polis?

Sen så vill jag tillägga att i denna situation, har polisen påvisat bristande kommunikation.

Säg nu att polisen pinsamt sagt att han inte har bevis men "tror det" och Magnus hävdar att han då fan inte är skyldig till det.

Då kan polisen bara berätta för Magnus att det inte blir någon bot- "vi hade ej en fartkamera denna gång men det såg lite fortare ut än vanligt". RÄTT SKA VA RÄTT.
Och sen bara informerat att Magnus ovilja och envishet till att uppvisa sitt körkort har lett till vidare misstänksamhet och att han därför ombeds visa sitt körkort.

Fortfarande har Magnus slösat sin tid på något som inte gick att bevisa men fine- han behandlas mänskligt.

Men nej låt oss ta fram elchocken och zappa dig!

EDIT: Bevittnade en gång en tjej på krogen som blev tillsagd att HÅLLA KÄFTEN (skrek henne i ansiktet) av en ordningsvakt när hon sa "snälla bara lyssna på vad som har hänt" när han hotfullt gav sig på hennes arga tjejkompis som jiddrat med någon på krogen. Hon svarar" du säger inte håll käften till mig", blev sen nedfälld så aggressivt av 4 vakter med rivmärken i ansiktet som resultat.
Hon anmälde detta och det lades ned av polis.

Vi är väll alla lika värda- ....?
Jo, polisen har rätt att stoppa dig på gatan och begära idkort. Bara polisen har den rätten och därför ska man respektera polisen. Så mycket bättre samhälle om man hjälper till istället för motarbetar, och jag får klara MENA-vibbar från alla i tråden som tycker att poliser inte ska ha någon makt. Ja, det fungerar ju verkligen bra i klansamhällen som Afghanistan med en lynchmobb där alla är mot alla.
Citera
2025-08-15, 11:02
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
För att man skall stå upp för sin frihet.
Ger du upp den så lätt så kanske du förtjänar att leva i träldom.
Antingen har vi ett samhälle där brott styrs av tränade poliser. Eller så har vi ett samhälle som styrs av mobben, där den starkaste vinner.

Så underligt med alla i tråden som favoriserar USA och Vilda västern 1850.
Citera
2025-08-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bojanmaiko
Det handlar om din mänskliga rättighet. Du har ingen skyldighet att bli nedvärderad och hotad pga en blå kostym.

Polisen har ingen rätt till dig som människa, för ett felaktigt omdöme i realtid.
Och tråden, rätta mig om jag har fel, men är det inte tjänstefel. Ögonmått? Körde han så galet så bör polisen ha tagit denna dåre vidare i rätten. Man släpper inte det såhär, och herregud- påhoppen som hävdades, hoten?

Har polisen inte yttrat sig på detta vis och faktiskt hanterat denna situation med värdighet så lägger man fan i mig inte ned detta fall. Eller?

Jag vet inte. Jag vet bara att om en polis stannar mig för att jag "kört för fort" och jag säger okey, kan du visa mig min hastighet? Och jag får ett "jag sig det". Då hade jag känt mig jävligt kränkt och jävligt förtalad- om jag vet med mig att jag höll hastighet. Man beter sig inte som Magnus för att det är kul, han hädade sin rätt.

Lägg dig inte platt för någon som har "befogat makt" över dig, om du blir illa behandlad. Det är en människa med blå uniform, inte "läskiga polisen".

Varför fan ska du acceptera förtal av en polis?

Sen så vill jag tillägga att i denna situation, har polisen påvisat bristande kommunikation.

Säg nu att polisen pinsamt sagt att han inte har bevis men "tror det" och Magnus hävdar att han då fan inte är skyldig till det.

Då kan polisen bara berätta för Magnus att det inte blir någon bot- "vi hade ej en fartkamera denna gång men det såg lite fortare ut än vanligt". RÄTT SKA VA RÄTT.
Och sen bara informerat att Magnus ovilja och envishet till att uppvisa sitt körkort har lett till vidare misstänksamhet och att han därför ombeds visa sitt körkort.

Fortfarande har Magnus slösat sin tid på något som inte gick att bevisa men fine- han behandlas mänskligt.

Men nej låt oss ta fram elchocken och zappa dig!

EDIT: Bevittnade en gång en tjej på krogen som blev tillsagd att HÅLLA KÄFTEN (skrek henne i ansiktet) av en ordningsvakt när hon sa "snälla bara lyssna på vad som har hänt" när han hotfullt gav sig på hennes arga tjejkompis som jiddrat med någon på krogen. Hon svarar" du säger inte håll käften till mig", blev sen nedfälld så aggressivt av 4 vakter med rivmärken i ansiktet som resultat.
Hon anmälde detta och det lades ned av polis.

Vi är väll alla lika värda- ....?

Nej det är inte tjänstefel, tvärtom!

Polisen kan givetvis inte utfärda böter bara för något den ansett sig se. Men om en polis tycker att någon kör onödigt fort eller på annat sätt dåligt (även om det inte är fortare än den gällande hastigheten på sträckan som väl var det Magnus gick efter på sitt autistiska sätt) så har denna polis inte bara rättigheten utan skyldigheten att prata med bilisten. Och här även kolla upp att bilisten har ett gällande körkort. Och då gör man det ifall man blir ombedd att göra det.

Varför sedan Magnus åkte på den behandling han gjorde vet vi inte. Men inte fan var det bara för att han satt i sin bil med armarna i kors och vägrade räcka över sitt körkort. Något annat har han gjort.
Citera
2025-08-15, 12:05
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jo, polisen har rätt att stoppa dig på gatan och begära idkort. Bara polisen har den rätten och därför ska man respektera polisen. Så mycket bättre samhälle om man hjälper till istället för motarbetar, och jag får klara MENA-vibbar från alla i tråden som tycker att poliser inte ska ha någon makt. Ja, det fungerar ju verkligen bra i klansamhällen som Afghanistan med en lynchmobb där alla är mot alla.

De har ingen rätt att stoppa dig hur som helst och begära ID ute på gatan, nej. Du skall vara misstänkt för brott eller misstänkt efterlyst osv. Körkortskontroll vid framförande av bil är undantaget där de får kräva ID.

https://www.youtube.com/watch?v=8cjQHiweXJA
Citera
2025-08-15, 12:08
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
De har ingen rätt att stoppa dig hur som helst och begära ID ute på gatan, nej. Du skall vara misstänkt för brott eller misstänkt efterlyst osv.

https://www.youtube.com/watch?v=8cjQHiweXJA
Han var misstänkt för att ha kört för fort.

Jag vet inte hur det blev en säkerställd beskrivning av verkligheten i tråden, att den polisen stoppade någon random på skoj och frågade honom om körkortet bara för att jävlas och sedan teasade för att vi bor i Orwell-landet nummer ett och man bara gör sånt. De fantasierna säger en del om människors verklighetsbild.
Senast redigerad av Paris24 2025-08-15 kl. 12:11.
Citera
2025-08-15, 12:08
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Han var misstänkt för att ha kört för fort.

Jag vet inte hur det blev en säkerställd beskrivning i tråden, att den polisen stoppade någon random på skoj och frågade honom om körkortet bara för att jävlas. De fantasierna säger en del om människors verklighetsbild.

I det här fallet ja, men rent allmänt påstod du att polisen har rätt att stoppa folk på gatan och kräva ID, vilket är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in