2025-08-14, 20:08
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bojanmaiko
Det handlar om din mänskliga rättighet. Du har ingen skyldighet att bli nedvärderad och hotad pga en blå kostym.

Polisen har ingen rätt till dig som människa, för ett felaktigt omdöme i realtid.
Och tråden, rätta mig om jag har fel, men är det inte tjänstefel. Ögonmått? Körde han så galet så bör polisen ha tagit denna dåre vidare i rätten. Man släpper inte det såhär, och herregud- påhoppen som hävdades, hoten?

Har polisen inte yttrat sig på detta vis och faktiskt hanterat denna situation med värdighet så lägger man fan i mig inte ned detta fall. Eller?

Jag vet inte. Jag vet bara att om en polis stannar mig för att jag "kört för fort" och jag säger okey, kan du visa mig min hastighet? Och jag får ett "jag sig det". Då hade jag känt mig jävligt kränkt och jävligt förtalad- om jag vet med mig att jag höll hastighet. Man beter sig inte som Magnus för att det är kul, han hädade sin rätt.

Lägg dig inte platt för någon som har "befogat makt" över dig, om du blir illa behandlad. Det är en människa med blå uniform, inte "läskiga polisen".

Varför fan ska du acceptera förtal av en polis?

Sen så vill jag tillägga att i denna situation, har polisen påvisat bristande kommunikation.

Säg nu att polisen pinsamt sagt att han inte har bevis men "tror det" och Magnus hävdar att han då fan inte är skyldig till det.

Då kan polisen bara berätta för Magnus att det inte blir någon bot- "vi hade ej en fartkamera denna gång men det såg lite fortare ut än vanligt". RÄTT SKA VA RÄTT.
Och sen bara informerat att Magnus ovilja och envishet till att uppvisa sitt körkort har lett till vidare misstänksamhet och att han därför ombeds visa sitt körkort.

Fortfarande har Magnus slösat sin tid på något som inte gick att bevisa men fine- han behandlas mänskligt.

Men nej låt oss ta fram elchocken och zappa dig!

EDIT: Bevittnade en gång en tjej på krogen som blev tillsagd att HÅLLA KÄFTEN (skrek henne i ansiktet) av en ordningsvakt när hon sa "snälla bara lyssna på vad som har hänt" när han hotfullt gav sig på hennes arga tjejkompis som jiddrat med någon på krogen. Hon svarar" du säger inte håll käften till mig", blev sen nedfälld så aggressivt av 4 vakter med rivmärken i ansiktet som resultat.
Hon anmälde detta och det lades ned av polis.

Vi är väll alla lika värda- ....?

Makten utövas under lagarna. Hur har du tänkt att vi annars ska ha det..? Jag vill inte, så då slipper jag.

Visst kan det vara surt att bli utsatt för polisen, men spela spelet, gör du inte det så får du kanske "rida på blixten", som den här muppen.

Alternativet är ett totalt kaos....
Citera
2025-08-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Makten utövas under lagarna. Hur har du tänkt att vi annars ska ha det..? Jag vill inte, så då slipper jag.

Visst kan det vara surt att bli utsatt för polisen, men spela spelet, gör du inte det så får du kanske "rida på blixten", som den här muppen.

Alternativet är ett totalt kaos....
Det är rätt formulerat men fel i sak .Snuten följer inte alltid reglerna samt saknar förmåga att städa upp bland slöddret . Vilket spel skall man spela acceptera bli kass behandlad ? Olagligt behandlad ? Jag vet inte i just detta fallet .. Men fakta är att även snuten gör fel ibland men den preskonferensen fattas Ännu mer åtalen för tjänstefel. Så löser dem heller inget viktigt
Citera
2025-08-14, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Trams. När jag tog körkortet så sa provledaren att man inte måste det, och jag har aldrig med mig det, så att polisen inte kan ta det.

När var det då? På 60-talet?
Du måste ha med dig körkortet idag.

Vad händer om man kör utan körkortet?
Om du kör utan att ha med dig körkortet och blir stoppad av polisen kan du få en bot på 500 kronor.

Om polisen misstänker att du kör utan att ha ett giltigt körkort alls kan det leda till allvarligare påföljder, exempelvis böter eller i vissa fall indraget körkortstillstånd.

https://teoricentralen.se/faktabanken/far-man-koera-utan-sitt-fysiska-koerkort
Citera
2025-08-14, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bojanmaiko
Vilket föredrar du?

Om det är som du säger, så är det viktigt för oss människor att förstå att vi visst kan ändra lagar som berör ett eventuellt obefogat intrång, om vi pratar ut.

Jag tycker fortfarande t.ex att det är fruktansvärt att invandrarkillar med en "viss stil" obefogat kan kroppsvisiteras. Der ät rent utsagt DISKRIMINERING. T.ex...

Det är fruktansvärt.

Varför är det fruktansvärt? Jag vet 1000 värre saker som förekommer i Sverige.
Varför ens klä sig som kriminella?
Citera
2025-08-14, 21:05
Medlem
Ser det hela framför mig. Han sitter där i bilen, rutan nere. Polisen går fram.
Polis: Hej, kan jag få se körkortet.
Fubbicken: Nä.
Polis: Nej nu jävlar *skjuter honom*.
Fubbicken: *sprattlar i förarstolen*.

Precis så! Eller, njae...
Senast redigerad av Kockumskranen 2025-08-14 kl. 21:12.
Citera
2025-08-14, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
På formuleringen låter som han visade körkort men ej ville lämna över det?
Bör man skaffa bodycam?
Uttråkad trafikpolis?
Väga vägra visa körkort?
https://www.sydsvenskan.se/2025-08-11/magnus-52-skots-med-elpistol-av-polis-jag-hade-inte-begatt-nagot-brott/

Fick han åka vidare efter elchocken?
Varför skjuta och sen inte gripa?

Fantastiskt bra agerat av polisen. Polis ska inte behöva be om körkortet två ggr utan då ska det komma en stöt på en gång.
Citera
2025-08-14, 21:53
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det kanske var väldigt små poliser?
Om det är så att stackars Magnus blev el-ad av en dvärg kan man ju förstå att han känner sig både ledsen och kränkt. Ajälv har han ju noll skuld till att situationen utvecklades som den gjord.
Citera
2025-08-15, 00:33
Medlem
va fan snackar du om, kolla in i kameran.

Var laglydig och torka snoret.

Polisen är fantastisk, vi ska inte sitta här och förnedra deras arbete pga ett dåligt ingripande i Magnus fall.

Eller hur brush?

Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Jag håller med dig. Tycker också att svensk polis har lite för fria tyglar att gräva runt i folks fickor och utkräva urin från dom och så vidare. Dessutom kan polisen skita i regler och lagar och inte få någon faktisk skit för det, dom kan alltid hitta på att dom hade skälig misstanke.

Därför extra korkat av den här snubben att sätta sig på tvären mot polisen. I detta fallet bröt poliserna inte ens mot lagen, och även OM dom hade gjort det hade dom inte beivrats för saken i efterhand ändå.
Citera
2025-08-15, 00:48
Medlem
Tintinikongos avatar
Är det så in i helvete svårt att låta polisen titta på ditt körkort? Bra att han fick smaka taser.
Citera
2025-08-15, 02:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Trams. När jag tog körkortet så sa provledaren att man inte måste det, och jag har aldrig med mig det, så att polisen inte kan ta det.

Du hade uppenbarligen otur att ha en provledare som inte kunde sin sak. Redan 1906 var det lag på att man skulle ha körkort med bild som skulle uppvisas för polisen. Och det har gällt sen dess.

Förordningen om automobiltrafik 1906:

Citat:
§ 9.

Automobil må allenast föras af den, som därtill förvärfvat tillstånd af Konungens
befallningshafvande.

Dock må den, som önskar utbilda sig till undergående af sådan pröfning,
som i 3 § sägs, företaga öfningskörning i enlighet med de bestämmelser, som
Konungens befallningshafvande utfärdar.

Förare vare skyldig att på anmodan af krono- eller polisbetjänt utan onödigt
dröjsmål styrka, att han äger rättighet att föra automobil.

§ 10.

l: o) För erhållande af tillstånd erfordras:

att sökanden fyllt 18 år samt

att han med bevis, utfärdadt af besiktningsman i länet, styrkt sig vara
fullt förtrogen med automobils konstruktion, skötsel och manövrering.

Uppfyllas dessa villkor och föreligga inga uppenbara skäl, på grund hvaraf
sökanden anses olämplig att föra automobil, skall tillståndsbevis (körkort)
för honom utfärdas.

Tillståndsbevis skall innehålla fotografi af den, för hvilken det är utfärdadt.

I vederbörlig ordning förvärfvadt tillståndsbevis gäller för färd i hela
riket.

Körkortslagen 1977:

Citat:
Skyldighet att medföra körkort

8 § Körkort skall medföras under färd med bil, motorcykel, terrängvagn eller motorredskap klass I och på tillsägelse visas upp för bilinspektör eller polisman. Kortet skall vara i sådant skick, att det kan läsas utan svårighet.

Körkortslagen 1998 (nuvarande):

Citat:
Skyldighet att medföra identitetshandling

15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.
Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det.

Citat:
2 kap. Förarbehörighet

Behörighetskrav

1 § Personbil, lastbil, buss, motorcykel och moped klass I får köras endast av den som har ett gällande körkort för fordonet. Har släpfordon kopplats till en bil ska föraren ha körkortsbehörighet även för släpfordonet. Lag (2015:791).

Polisen behöver inte ha ditt fysiska körkort för att kunna återkalla det.

——-

När det gäller det här fallet, så uppförde sig inte föraren som en normal svensk. Så han får skylla sig själv. Vilken välfungerande människa tjafsar med polisen om att visa körkortet? Det ska ju visas hela tiden vid olika poliskontroller vid vägar, systembolag på lördagsmorgonen, när man kör av färjor etc. Inget nytt. Inget att jaga upp sig över.

Men det finns alltid de som sett för mycket på amerikansk TV och är så korkade att de tror att vi har samma regler och lagar i Sverige. Eller är 1.65, smalare än en svensk bondmoras lår, egentligen heter Muhammed, är kroniskt kränkt och måste leka macho. Eller en av alla dessa som är ständig huvudperson i sitt eget liv, legitimerad offerkofta och tar allt personligt.

Nej, det här är ingen vanlig man på väg till jobbet. Han är förmodligen känd av släkt, vänner och arbetskamrater för att vara en jobbig jävel, en som alltid ska ifrågasätta det självklara och är oförstående för att det får konsekvenser, men kan aldrig se sin egen del i problematiken, utan det är ständigt de andra som agerat fel.

Ett klart fall av FUCK AROUND AND FIND OUT.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2025-08-15 kl. 02:13.
Citera
2025-08-15, 06:29
Medlem
ducells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Han ville veta varför han stoppades. Polisen tyckte han körde för fort vid olycksplatsen.

Men, körkort är ju en annan grej, bara ta fram kortet.

Själv kör jag med ID-kort. Går fortare att spärra om det försvinner.

Finns det någon Lag på hur fort man får "köra förbi " en olycksplats ?
Polisen TYCKTE han körde för fort....Jag tycker också en massa men går inte lös med någon teaser för det!
Citera
2025-08-15, 07:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ducell
Finns det någon Lag på hur fort man får "köra förbi " en olycksplats ?
Polisen TYCKTE han körde för fort....Jag tycker också en massa men går inte lös med någon teaser för det!

Ja det finns det faktiskt( 3 kap 14§ trafikförordningen)

Citat:
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3

Och ja det är självklart polisen( eller annan personal på plats som ska jobba med olyckan) som avgör. Hur skulle det annars se ut rent praktiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in