Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-12, 21:41
Medlem
Halloj!

Jag börjar bli väldigt trött på att Sverige förbjuder fler och fler av effektiva kemikalier för att det är antingen a: haft ihjäl någon unge. eller b: är cancerogena vid långvarig expondering. eller c: är måttligt miljöfarliga.

Går det att starta något simpelt företag för att kunna tillhandaha brukskemikalier. Isf under vilken "täckmantel" bör man gå? Går det?

Exempel på kemikalier:
  1. Borax
  2. Natriumhydroxid
  3. 99,9% etanol
  4. Väteperoxid (>12%)

Citera
2025-08-12, 21:53
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Halloj!

Jag börjar bli väldigt trött på att Sverige förbjuder fler och fler av effektiva kemikalier för att det är antingen a: haft ihjäl någon unge. eller b: är cancerogena vid långvarig expondering. eller c: är måttligt miljöfarliga.

Går det att starta något simpelt företag för att kunna tillhandaha brukskemikalier. Isf under vilken "täckmantel" bör man gå? Går det?

Exempel på kemikalier:
  1. Borax
  2. Natriumhydroxid
  3. 99,9% etanol
  4. Väteperoxid (>12%)

Väteperoxid och natriumhydroxid vet jag att vissa inom färgfackhandeln säljer till privatpersoner. Den ena finns även på Alforts hemsida.
Citera
2025-08-12, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Väteperoxid och natriumhydroxid vet jag att vissa inom färgfackhandeln säljer till privatpersoner. Den ena finns även på Alforts hemsida.

Tänker du på natriumhydroxid så har jag övervägt att beställa 5kg från något annat EU-land så jag har för resten av livet sen.

Men kan man verkligen få ex. 20% väteperoxid från färgfackhandeln som privatperson nu för tiden?
Citera
2025-08-12, 22:05
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Tänker du på natriumhydroxid så har jag övervägt att beställa 5kg från något annat EU-land så jag har för resten av livet sen.

Men kan man verkligen få ex. 20% väteperoxid från färgfackhandeln som privatperson nu för tiden?

Där jag bor går det men det är möjligt att det är hårdare bland de större kedjorna
Citera
2025-08-12, 22:06
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:

Har funderat på samma sak.
Tänk på att förvara det lufttätt, annars har du snart bara målarsoda, som du ändå kan köpa.

Vem skickar sånt till vårt land?
Citera
2025-08-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Har funderat på samma sak.
Tänk på att förvara det lufttätt, annars har du snart bara målarsoda, som du ändå kan köpa.

Vem skickar sånt till vårt land?

Denna till exempel tänker jag mig.

https://biogo.de/sv/products/natriumhydroxid-5kg-biomus

Änsålänge är det bara Sverige och vissa svenskar (som i tråden) som skiter ner sig av kemikalier. Men EU står som bekant över svensk lag.
Citera
2025-08-13, 03:35
Bannlyst
Citat:
Denna till exempel tänker jag mig.

https://biogo.de/sv/products/natriumhydroxid-5kg-biomus

Änsålänge är det bara Sverige och vissa svenskar (som i tråden) som skiter ner sig av kemikalier. Men EU står som bekant över svensk lag.

Vårt patetiska land tolkar EU-direktiv om kemikalier strängare än EU självt kräver. Sketlandet Sverige med sitt frihetshat i ett nötskal.
Citera
2025-09-16, 06:42
Medlem
Dvargvarmes avatar
Natriumhydroxid finns fortfarande att köpa. Det är bara "propplösare" som kräver tillstånd för inköp och användning av privatpersoner eftersom det är med produkter märkta just "propplösare" som olyckor skett för att Svenne Pung, Svenne Päron och Herr Babbilur inte kan handskas med det utan skador på sig själva eller andra.

"Endast starkt frätande produkter som genom marknadsföringen är avsedda för rensning eller rengöring av avlopp omfattas av tillståndskravet för privatpersoner. Andra starkt frätande produkter som innehåller natrium-eller kaliumhydroxid får fortsatt köpas och användas av privatpersoner utan krav på tillstånd.

Att tillståndskravet gäller för just produkter avsedda att användas som propplösare, beror på att det är med den typen av användning som det sker flest olyckor i hemmen, enligt uppgifter från Giftinformationscentralen". KÄLLA: https://www.kemi.se/lagar-och-regler/regler-for-nagra-produktgrupper/fratande-propplosare---kort-om-regler/fragor-och-svar-for-dig-som-saljer-propplosare?utm_source=chatgpt.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in