Jag börjar bli väldigt trött på att Sverige förbjuder fler och fler av effektiva kemikalier för att det är antingen a: haft ihjäl någon unge. eller b: är cancerogena vid långvarig expondering. eller c: är måttligt miljöfarliga.
Går det att starta något simpelt företag för att kunna tillhandaha brukskemikalier. Isf under vilken "täckmantel" bör man gå? Går det?
Exempel på kemikalier:
Borax
Natriumhydroxid
99,9% etanol
Väteperoxid (>12%)
...och för att någon garanterat kommer att fråga. Borax för att tvätta kläder (med mera), natriumhydroxid för att rensa avloppet (nej jag har inte gjutjärnsavlopp), 99% etanol för att göra eteriska oljor (ja 70% fungerar nog också), väteperoxid för att bleka och döda mikrober.
Jag börjar bli väldigt trött på att Sverige förbjuder fler och fler av effektiva kemikalier för att det är antingen a: haft ihjäl någon unge. eller b: är cancerogena vid långvarig expondering. eller c: är måttligt miljöfarliga.
Går det att starta något simpelt företag för att kunna tillhandaha brukskemikalier. Isf under vilken "täckmantel" bör man gå? Går det?
Exempel på kemikalier:
Borax
Natriumhydroxid
99,9% etanol
Väteperoxid (>12%)
...och för att någon garanterat kommer att fråga. Borax för att tvätta kläder (med mera), natriumhydroxid för att rensa avloppet (nej jag har inte gjutjärnsavlopp), 99% etanol för att göra eteriska oljor (ja 70% fungerar nog också), väteperoxid för att bleka och döda mikrober.
Väteperoxid och natriumhydroxid vet jag att vissa inom färgfackhandeln säljer till privatpersoner. Den ena finns även på Alforts hemsida.
Natriumhydroxid finns fortfarande att köpa. Det är bara "propplösare" som kräver tillstånd för inköp och användning av privatpersoner eftersom det är med produkter märkta just "propplösare" som olyckor skett för att Svenne Pung, Svenne Päron och Herr Babbilur inte kan handskas med det utan skador på sig själva eller andra.
"Endast starkt frätande produkter som genom marknadsföringen är avsedda för rensning eller rengöring av avlopp omfattas av tillståndskravet för privatpersoner. Andra starkt frätande produkter som innehåller natrium-eller kaliumhydroxid får fortsatt köpas och användas av privatpersoner utan krav på tillstånd.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!