Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-08-12, 21:39
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har både Windows 10 och 11 operativsystem. Många gånger har de uppdateringar samtidigt. Varför är det så?

Annat?
Citera
2025-08-12, 21:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har både Windows 10 och 11 operativsystem. Många gånger har de uppdateringar samtidigt. Varför är det så?

Annat?

Det är väl enklast så för Ms antagligen. Allt på en gång.
Citera
2025-08-12, 21:51
Medlem
kalkryggars avatar
Du kanske har det inställt att de ska söka efter uppdateringar på samma tid?
Citera
2025-08-12, 23:34
Medlem
Clint.Ruins avatar
Det rör sig nog om kritiska säkerhetspatchar. Dock lär det snart vara slut på dessa för de som fortfarande använder Windows 10, supporten upphör.
Citera
2025-08-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Patch Tuesday inträffar andra tisdagen varje månad. Då skickar Microsoft och en del andra ut alla sina uppdateringar som inte är kritiska nog att skickas ut omedelbart.
Man gör det på en bestämd dag för att IT-avdelningar världen över ska veta när det kommer uppdateringar och kunna planera tester och installationer. Om man istället skickade fixar lite när som helst skulle det bli kaos för de som har många datorer att underhålla.

14:e oktober är end of life för Windows 10. Efter det kommer inga fler uppdateringar till den* och om man väljer att inte skrota den kommer den bli gradvis osäkrare och krångligare att använda.

*
Citera
2025-08-16, 15:13
Medlem
jag har win 10 och i höst kommer de att sluta med säkerhetsuppdateringar o dylikt.

är det värt att uppdatera till win 11?

har hört mycket dåligt om win 11
Citera
2025-08-16, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
jag har win 10 och i höst kommer de att sluta med säkerhetsuppdateringar o dylikt.

Ganska prick 2 månader kvar till slutet för Win 10 support, om man inte betalar för fortsatt support, Win 11 funkar rätt ok numera, det är lite skit som är omständigare bara. man vänjer sig rätt snart.
Citera
2025-08-16, 15:55
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat

Det går att förlänga supporten 1 år genom att använda ett Ms-konto istället för lokalt.

Du får läsa på om det goda för att väga upp den info om det dåliga du har. W11 är helt ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in