2025-08-12, 18:48
Medlem
Har idag 20A i huvudsäkring i abonnemang hos Vattenfall. Huset är 160kvm värms upp av fjärrvärme och vi använder 5000kwh i hushållsel per år. Har ingen elbil eller andra värmekällor. Dock brukar vi använda tvätt och torkmaskin samtligt samt ugn och häll samtidigt. Klarar vi oss på 16A tror ni? Även vintertid? Någon kunnig som kan sånt och går i samma tankar?

Hos Vattenfall är det 2000kr per år i prisskillnad mellan 16 och 20A
Citera
2025-08-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Har idag 20A i huvudsäkring i abonnemang hos Vattenfall. Huset är 160kvm värms upp av fjärrvärme och vi använder 5000kwh i hushållsel per år. Har ingen elbil eller andra värmekällor. Dock brukar vi använda tvätt och torkmaskin samtligt samt ugn och häll samtidigt. Klarar vi oss på 16A tror ni? Även vintertid? Någon kunnig som kan sånt och går i samma tankar?

Det går antagligen bra.
Du kan sätta i 16A-säkringar själv istället för dina 20A. Låt det sitta så över vintern så ser du ifall det funkar eller itne.
Citera
2025-08-12, 19:12
Medlem
DoktorGerards avatar
Det kommer att fungera.
Citera
2025-08-12, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel

Det ska inte vara några problem att ändra till 16 A!
Citera
2025-08-12, 19:24
Medlem
Tack alla för svar!
Citera
2025-08-12, 20:08
Medlem
Gingers avatar
Nu blir det inte att svetsa mer på kvällen när frugan lagar mat då!
Citera
2025-08-12, 21:44
Medlem
Det är lustigt folk kan köpa hus för flera miljoner men ska snåla in 160kr i månaden på en mindre huvudsäkring.
Då blir ju risken större att dom går när det passar som sämst. När det är -30 och ingen är hemma.

Sen beror det ju på hur bra det är balanserat mellan faserna.
Citera
2025-08-13, 00:43
Medlem
Gray.Eminences avatar
Är det lönt att säkra ner för de ynka pengarna?
Citera
2025-08-13, 03:20
Medlem
Waterlilys avatar
De äldre porslinsäkringarna (propparna) som heter Diazed tål ganska stor överlast om de är tröga (har en stiliserad snigel ritad på sig). De lär klara en överlast på 25% i en timme innan de löser ut. Ofta brukar man inte behöva större effekter så länge. Så en 16A trög propp ska klara 1,25 * 16 = 20A i en timme innan proppen går.

Så prova att stoppa in 16A trög säkring och se hur det fungerar. Det som brukar dra mest effekt är varmvattensberedaren. Min är på 3000 W och kan mycket väl hålla på att värma vattnet i en timme om jag har gjort av med mycket varmvatten. Ugn och spisplattor drar mycket men det är sällan de är inkopplade under lång tid. Och har ugnen väl blivit varm så kommer den att koppla av och på sig då den används vilket mildrar belastningen avsevärt på en trög säkring.
Och dammsugaren behöver man ofta inte köra på så hög effekt. Jag klarar mig för det mesta med 400W.

Vänligen Näckrosen
Citera
2025-08-13, 06:13
Medlem
Brukar man inte ha lite lägre säkrat i mätarskåpet än i gatuskåpet för att inte riskera att smälla propparna i gatuskåpet, som man inte kan byta själv?
Och det är för propparna i gatuskåpet man betalar abonnemanget.

Jag betalar för 20A och har såna i gatuskåpet men har 16A i mätarskåpet. 16A propparna går i bland när jag belastar högt och jag borde säkra upp. Men ännu så länge får det gå. Proppar är billiga.

Som någon ovan sa. Ett hus för troligen flera miljoner och spara på att säkra ner och ligga på gränsen verkar dumsnålt om ni frågar mig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in