2025-08-12, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag skulle välja Vancouver (stavning!) av säkerhets- och språkskäl. Kanadensisk engelska har en lättare accent än sydafrikansk, och även om Kapstaden är en av de säkrare städerna i Sydafrika så är riskerna fortfarande rejält mycket större än i Kanada. Sydafrika är kanske mer exotiskt och spännande än Kanada, men Afrika är mycket mer begränsande ur frihetssynpunkt är vad Kanada är. I Kanada kan du leva väldigt likt Sverige, medan Afrika kräver a stor omställning.

Två väldigt olika alternativ, som båda har unika för- och nackdelar. Allt beror på vad du själv föredrar.

Håller med dig i att det logiska är Vancover och blir säkert det tillslut. Klimatet och den exotiska känslan lockar dock verkligen i Kapstaden.
Citera
2025-08-12, 19:24
Medlem
Hellesylts avatar
Vancouver i januari är hur trist som helst. Regn, regn och mera regn. Varför inte välja Melbourne världens bästa stad? Evt. Auckland i NZ om det är för varmt i Australien. Vacker arkitektur hittar du inte i Vancouver.
Citera
2025-08-12, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Langos123
Har bestämt mig för att åka på en språkresa i början på Januari, för att träna upp min begränsade engelska. Är en person som älskar mat, sport, träning, vacker arkitektur, hantverk, värme och vackra saker. Sedan kan såklart en viss form av nattliv vara trevligt. Kommer vara borta 8 månader och är 23 år. Har bestämt mig för antingen Kapstaden eller Vancover. Behöver ha bestämt mig till på måndag.

Fördelar med Vancover
- Tryggare
- bättre organiserad stad
- spontant, bättre nattliv

Fördelar med Kapstaden
- resan blir 50 000kr billigare, dessutom är kostnaderna för leverne betydligt billigare.
- klimatet
- kulturen känns mer spännande

Vill man träna upp sin engelska åker man väl till England?
Citera
2025-08-12, 20:50
Medlem
Tror ändå mer på Vancouver då Kanada är ett land som har bättre framtidsutsikter och förmodligen enklare att nätverka och bygga kontaktnät. Kan säkert kombineras med en hel del resor i vackra klippiga bergen osv också. Kapstaden är ju vackert med bra klimat men väldigt farligt.
Citera
2025-08-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Vancouver i januari är hur trist som helst. Regn, regn och mera regn. Varför inte välja Melbourne världens bästa stad? Evt. Auckland i NZ om det är för varmt i Australien. Vacker arkitektur hittar du inte i Vancouver.

Också bra förslag, Australien har jag absolut funderat på. Resan avskräcker dock lite med fyra/fem mellanlandningar och risken att bli av med bagaget känns stor, tyvärr. Men inte helt ute ur leken.
Citera
2025-08-12, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Tror ändå mer på Vancouver då Kanada är ett land som har bättre framtidsutsikter och förmodligen enklare att nätverka och bygga kontaktnät. Kan säkert kombineras med en hel del resor i vackra klippiga bergen osv också. Kapstaden är ju vackert med bra klimat men väldigt farligt.

Väldigt bra poäng det här med nätverka. Har faktiskt inte tänkt på det. Absolut något som gör att det lutar ännu mer mot Vancover. Tack!
Citera
2025-08-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Vill man träna upp sin engelska åker man väl till England?

Egentligen ja, men matkulturen och vädret där är döden. Därav tar det väldigt mycket emot att åka dit
Citera
2025-08-12, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Langos123
Kloof Street

Då skulle jag säga att det är ganska säkert.
Citera
2025-08-12, 21:51
Medlem
Lobengulas avatar
Utan någon som helst tvekan skulle jag välja Kapstaden. Kloof street är lång men är mestadels i området Gardens, ingen som helst fara i detta lugna område om man iakttar normal uppmärksamhet som i alla storstäder världen över.

Sydafrikansk engelska låter lite annorlunda beroende på vem du pratar med. Pratar du med ättlingar från England så är det "queens english", pratar du med svarta så är det ghettoengelska, pratar du med boerna så är det bra engelska med en härlig afrikaansbrytning (Haha, se filmen Lethal Weapon 2 med Mel Gibson)

Bättre klimat, billigare, massor att se och göra, djur och natur, supergod mat. Att det skulle vara så speciellt farligt kommer från folk som aldrig har varit där.
Senast redigerad av Lobengula 2025-08-12 kl. 21:55.
Citera
2025-08-13, 01:53
Avstängd
Severlohs avatar
Risken är stor att man blir brutalt mördad i Sydafrika, men jag hade ändå hellre åkt dit än till Cuckada. Kanada är nya Indien och dessutom svindyrt. Sydafrika är åtminstone varmt.
Citera
2025-08-13, 03:58
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Risken är stor att man blir brutalt mördad i Sydafrika, men jag hade ändå hellre åkt dit än till Cuckada. Kanada är nya Indien och dessutom svindyrt. Sydafrika är åtminstone varmt.

Ja om du är en kriminell svart lirare i något gäng. Vita turister råkar sällan illa ut.
Citera
2025-08-13, 06:10
Medlem
Merwinnas avatar
Om syftet är att förbättra sin engelska, så väljer man väl... England..? Eller möjligen någon öststat i USA. Varför skulle man resa någonstans där de talar en alternativ form av engelska + flera andra språk?

Sydafrika skulle jag hur-eller-hur vilja avråda ifrån, för att det är så mycket brottslighet där - i synnerhet riktat mot vita som bor där tillfälligt och inte förstår hur farligt det är. Jag känner en svensk familj som bodde i Pretoria ett tag, och de säkerhetsåtgärder som de måste vidta var rigorösa. De hade till och med larmknapp inne i bagageutrymmet på bilen, ifall någon skulle låsa in någon av dem där. De var ständigt rädda och det var inget liv, menade de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in