Citat:
Ursprungligen postat av
Clint.Ruin
Rörsocker och betsocker består av sackaros, de är alltså kemiskt identiska och smakar exakt lika. Har sett denna diskussion förut dock, där somliga fått för sig att rörsocker smakar så mycket mer.
Vi snackar om sockervatten nu, en dryck för barn och tonåringar alltså, inte om XO-cognac eller årgångsvin, så ditt snack om ”smakpalett” och ”premiumsegment” blir litet komiskt.
Trampade visst på en öm tå här..
Jag personligen upplever stor skillnad på rörsocker och processat vitt socker. Känner du verkligen inte smakskillnaden av melassen i rörsocker jämfört med vitt socker? Jag vet att det går att processa rörsocker så att det blir helt vitt socker, men det är ju inte så råvaran används i de läsk som tillverkas och marknadsförs med rörsocker. Vitt socker är billigare än rörsocker. Varför skulle någon vilja gå igenom det och den extra kostnaden om råvaran inte påverkade slutresultatet?
Smaken på olika rom skiljer sig väldigt mycket inte bara på destillation utan hur orent sockret man jäser på är, ofta med hög halt melass. Små orenheter går förbi destillering och hamnar i spriten och sätter smak. Rom smakar olika. Men du känner kanske inte skillnad på vodka gjord på potatis och vodka gjord på spannmål heller? Du kanske tycker all vodka är vodka så som du känner inför socker? I så fall förstår jag varför du inte upplever någon skillnad i smak på cola och cola, och det är inget att skämmas för att man inte upplever smakskillnaderna, eller att man kan dricka läsk, saft, äta godis med sötningsmedel utan att känna olustiga smaker och bi-smaker. Det finns dock ingen anledning att gå till angrepp mot de som upplever skillnad för den är inte påhittad.
Tyvärr är marknaden liten för specialläsk eftersom företagen bara tänker på marginaler nu för tiden, så alternativen försvinner och allt blir mer mainstream, men det är inget unikt för läsk att nischade produkter försvinner.