2025-08-12, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Jo exakt hur det fungerar vet jag inte. Säg att du kör lastbil och gjort flera år hos samma arbetsgivare. En helg kör du rattfull och blir av med kortet, tror du att du kan fortsätta köra då? Nej din arbetsgivare blir informerad om ditt körkort är borta.

Du kommer även få obetald ledighet tills kortet är löst då du inte kan utföra ditt arbete.

Men sluta ljuga din lallare. Inget det du säger är sant, helt sjukt att påstå något dylikt
Citera
2025-08-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Jag blev stoppad en gång och då sa jag till trafikpolisen att jag glömt körkortet hemma och då sa han att idag behövs inte själva körkortet i sin plastkortsform utan de har allt i sin databas som de kollar.
Ja just, de ser ju på datorn,
Citera
2025-08-12, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Så är det, mer eller mindre alla arbetsgivare tar kopia på ditt körkort idag vid anställning.

Men att vanliga arbetsgivare skulle betala för sådan programvara som meddelar när ens anställde körkort går ut känns väldigt osannolikt. För det är inte gratis med övervakningssystem som det skulle vara.

Var nog 10 år sedan jag uppvisa mitt kort till arbetsgivaren, jag har kvar min anställning.
Du kan ju försöka köra med ett utgående körkort och tro det är okej. Om du blir stannad kan du säga du läste på Flashback det var okej
Citera
2025-08-12, 19:34
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Mitt körkort med högre behörighet går snart ut och jag skickade in ansökan med läkarundersökning i god tid till Transportstyrelsen. Trots detta ligger ärendet under handläggning och det börjar bli lite panik här. Pratade med Transportstyrelsen och handläggaren sa att jag kunde köra med utgånget körkort om jag hade ett annat giltigt ID (typ pass) eftersom jag fortfarande har kvar mina behörigheter.

Men när jag kollar runt så undrar jag om det verkligen är så. Överallt annars står det att man inte får köra bil med utgånget körkort, även om man väntar på att handläggningen ska bli klar.

Var handläggaren hög eller bara inkompetent eller vad gäller?

Frågan behöver delas upp i två delar.
Du har fortfarande rätt att köra bil, det är enbart beviset på att du får köra, som är ogiltigt.
Dvs du kommer inte torska på olovlig körning.

Men, här kommer den andra delen i frågan: Eftersom du inte har lämnat in läkarundersökningen får du INTE köra de fordon som är anledningen till läkarundersökningen.
Kör du tex tung lastbil torskar du på olovlig körning om du blir stoppad.
Citera
2025-08-12, 19:42
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Du kan ju försöka köra med ett utgående körkort och tro det är okej. Om du blir stannad kan du säga du läste på Flashback det var okej
Att hänvisa till Flashback rent generellt vore nog olyckligt, här framförs ju även rena felaktigheter såsom att körkort som inte förnyats innan "giltighetstiden" gått ut skulle upphöra att gälla.

Vad han bättre kan hänvisa till är 3 kap. 1 § körkortslagen (1998:448), av vilken följer e contrario att ett körkort inte upphör att gälla bara för att det inte förnyats i tid. Istället är ordningen att ett körkort som inte förnyas i tid kan föranleda att Transportstyrelsen sänder ut ett föreläggande om körkortsförnyelse med viss tidsfrist att göra så inom, och om man därefter inte sänder in en ansökan inom den tidsfristen upphör körkortet att gälla. (Prop 1997/98:124 s. 79)

V har inte ens nått punkten där Transportstyrelsen sänder ut ett föreläggande efter förnyelsetidens utgång. Givet att det är Transportstyrelsens handläggning som drar ut på tiden och TS enda skyldighet är att inkomma med sin ansökan och handlingar i tid kommer det inte spela någon roll om tidpunkten för förnyelse därefter passeras - TS körkort kommer fortsätta gälla. I vart fall som just körkort, som ID får han brukar något annat under tiden.

Edit: i och med att det gäller högre behörighet, så behöver ju fortfarande ansökan om förlängning vara inne före tiden då de högre behörigheterna går ut, men det är ju redan gjort i det här fallet.
Senast redigerad av sm910dif 2025-08-12 kl. 20:03.
Citera
2025-08-12, 20:02
Medlem
Om en handläggare på transportstyrelsen säger att dom lagt in att du får köra så får du köra. Om du har ett annat giltigt id kort. Polisen som stoppar kollar i datorn hur det står till. Inga som helst problem med det.
Citera
2025-08-12, 20:23
Medlem
Citat:

Det har jag aldrig haft planer på och antyd inte heller på det. Min arbetsgivare har dock bild på mitt gamla körkort.
Citera
2025-08-12, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Att hänvisa till Flashback rent generellt vore nog olyckligt, här framförs ju även rena felaktigheter såsom att körkort som inte förnyats innan "giltighetstiden" gått ut skulle upphöra att gälla.

Vad han bättre kan hänvisa till är 3 kap. 1 § körkortslagen (1998:448), av vilken följer e contrario att ett körkort inte upphör att gälla bara för att det inte förnyats i tid. Istället är ordningen att ett körkort som inte förnyas i tid kan föranleda att Transportstyrelsen sänder ut ett föreläggande om körkortsförnyelse med viss tidsfrist att göra så inom, och om man därefter inte sänder in en ansökan inom den tidsfristen upphör körkortet att gälla. (Prop 1997/98:124 s. 79)

V har inte ens nått punkten där Transportstyrelsen sänder ut ett föreläggande efter förnyelsetidens utgång. Givet att det är Transportstyrelsens handläggning som drar ut på tiden och TS enda skyldighet är att inkomma med sin ansökan och handlingar i tid kommer det inte spela någon roll om tidpunkten för förnyelse därefter passeras - TS körkort kommer fortsätta gälla. I vart fall som just körkort, som ID får han brukar något annat under tiden.

Edit: i och med att det gäller högre behörighet, så behöver ju fortfarande ansökan om förlängning vara inne före tiden då de högre behörigheterna går ut, men det är ju redan gjort i det här fallet.
spelar ingen roll om ansökan ligger inne är giltighetstiden ute så gäller inte din behörighet
Citera
2025-08-12, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Det har jag aldrig haft planer på och antyd inte heller på det. Min arbetsgivare har dock bild på mitt gamla körkort.
Du tror din arbetsgivare har bild på ditt gamla.
Citera
2025-08-12, 20:33
Medlem
Citat:
Du tror din arbetsgivare har bild på ditt gamla.

Ta av dig din foliehatt...
Citera
2025-08-12, 21:02
Medlem
Sidhellacopters avatar
Citat:
Detta gäller ett utgångsdatum på kortet och då arbetsgivaren har en kopia på ditt körkort så meddelas det i systemet att det är utgått och du har inget arbete den dagen du står där.
Du vet och kan absolut ingenting utan gissar bara något som du sedan får för dig är fakta. Du måste väl vara diagnostiserad som förståndshandikappad?
Citera
2025-08-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Frågan behöver delas upp i två delar.
Du har fortfarande rätt att köra bil, det är enbart beviset på att du får köra, som är ogiltigt.
Dvs du kommer inte torska på olovlig körning.

[..]
Fast är du säker på att det verkligen är så? Folk verkar inte överens här på FB heller. För min del är den högre behörigheten inte viktig utan att jag får köra bil då jag bor på landet. Är t o m beredd att skita i den högre behörigheten om det gör handläggningen snabbare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in