Citat:
Ursprungligen postat av
HugoStieglitz
Den som inte ger ska inte heller få ta emot tycker jag. Är du döende och inte har gett blod så får du förblöda ihjäl. Undantaget folk som inte kan/bör ge blod av medicinska skäl.
Det tycker jag är lite extremt, men om det är någon form av brist så ska man iaf hamna sist i kön.
Citat:
Ursprungligen postat av
ElexirPharma
Det där är ju lite som Är du rökare ska du inte få plats på lungavdelningen eller Ägnar du dig åt extremsporter får du bekosta vården själv.
Tycker att den där inställningen är lite beklämmande då allt man gör som är lagligt, d.v.s rökning, extremsporter eller att underlåta att ge blod inte ska hindra en att få vård precis som alla andra. Varför ska man straffas för att politikerna inte sätter ned foten i saken?
Du kan ju låtsas att det regnar då medan vi fortsätter ge vård till papperslösa för miljardbelopp varje år. Pengar som hade kunnat användas till egna medborgare.
Nu delar jag ju inte Hugos åsikt i frågan, men jag tycker ändå att det finns en viss skillnad. Att ge vård åt rökare är generellt bara en fråga om pengar. Visst, det går inte att trolla fram pengar men det går att ge vården mer än vi gör idag.
Men när det gäller blod och organ så är det inget vi kan lösa i dagsläget genom att kasta pengar på problemet. För att det ska finnas blod och organ måste folk vara beredda att donera. Så även om jag inte är positivt inställd till att man ska nekas vård så är jag positivt inställd till att man ska hamna längre ner i prioriteringen vid brist.
I synnerhet tycker jag det ska gälla för organ. För att donera organ behöver du en enda gång i ditt liv fylla i ditt samtycke till det. Inget annat behövs. Bloddonation är trots allt en ansträngning.
Men överlag är jag med dig. Vården ska vårda. Inte döma.