2025-08-16, 12:50
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Det finns hur mycket som helst som borde stoppas. Jag räknar inte med att vara vid liv om 50 år, men om jag är det så är jag ganska säker på att jag kommer att ha samma åsikter. Jag kommer inte att känna mig nöjd, jag kommer att känna mig lika förtvivlad som jag är idag. Sverige kommer med stor sannolikhet inte att förbättras i de här avseendena. Det krävs en insikt om att något är fel för att ett land ska förändras. Den insikten finns inte i Sverige och har inte funnits, kanske någonsin. IB-affären, Ebbe Carlsson-affären, nuvarande rättsröta med våldtäktsdomar osv. Det fortsätter år efter år med rättsröta efter rättsröta. Det blir aldrig någon grundläggande förändring.

Om 50 år ligger jag i en grav nånstans. Jag kommer att ta med mig allt som finns i mitt huvud (värderingar, åsikter, mm) ner i graven.
Dina exempel är skumt gamla, minst 30 år, och att du ältar dem fortfarande säger nog mer om dig än om rättsrötan i Sverige.

Vad du måste acceptera är att ingenting kan bli 100%. Man får vara glad om rättsstaten fungerar till 99% eller kanske 90%. Det är ändå bättre än random som är 50%.

Att kräva 100% är omänskligt och typiskt rättshaverister, som har en diagnos som gör att de bara inte kan acceptera världen som den är. Den måste vara EXAKT som de vill annars blir de galna. Det är synd om rättshaverister, och om de bara mått bra så hade de lagt sin kraft på något vettigare t.ex barn eller arbete eller studier.

Googla mindfulness och Stoicism. Filosofier för att lugna ner sin egen hjärna. Grundtesen är att man bara ska gå igång på saker man kan påverka, t.ex sina egna tankar. Inte saker man inte kan påverka, t.ex andras tankar.
Citera
2025-08-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Dina exempel är skumt gamla, minst 30 år, och att du ältar dem fortfarande säger nog mer om dig än om rättsrötan i Sverige.

Vad du måste acceptera är att ingenting kan bli 100%. Man får vara glad om rättsstaten fungerar till 99% eller kanske 90%. Det är ändå bättre än random som är 50%.

Att kräva 100% är typiskt rättshaverister, som har en diagnos som gör att de bara inte kan acceptera världen som den är. Den måste vara EXAKT som de vill annars blir de galna. Det är synd om rättshaverister, och om de bara mått bra så hade de lagt sin kraft på något vettigare t.ex barn eller arbete eller studier.
Jag tog gamla historiska exempel för att visa att det inte har förbättrats. Du missade poängen i det jag skrev. 50 år framåt kommer att vara som 50 år bakåt.

Jag kräver inte 100%. Jag kräver bara ett slut på hyckleriet. Ett slut på totalitära övervakningslagar. Att vi tar tjuren vid hornen och åtminstone försöker lösa grundproblemen. Jag vet att det inte går att få en perfekt lösning på alla problem, men om vi inte ens erkänner att problemen existerar kommer vi aldrig att göra framsteg.
Senast redigerad av reservkonto1234 2025-08-16 kl. 13:03.
Citera
2025-08-16, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Googla mindfulness och Stoicism. Filosofier för att lugna ner sin egen hjärna. Grundtesen är att man bara ska gå igång på saker man kan påverka, t.ex sina egna tankar. Inte saker man inte kan påverka, t.ex andras tankar.
Jag kan påverka mina tankar. Jag vill själv styra över vad jag tänker och behöver ingen småpåve som bestämmer hur och vad jag ska tänka. Här berör du ett typexempel på det svenska orwellsamhället. Någon tolkar tankar på ett sätt som de tycker är ett problem och problemet identifieras som feltänk, som måste lösas med rättänk: ändra dina tankar så att vi slipper störa oss på dem. Det riktiga problemet är naturligtvis att andra lägger sig i och styr vad man får tänka på. Men för att man ska inse att det är det som är problemet måste man ha demokratiska normer, en demokratisk kultur.
Citera
2025-08-16, 13:08
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Jag kan påverka mina tankar. Jag vill själv styra över vad jag tänker och behöver ingen småpåve som bestämmer hur och vad jag ska tänka. Här berör du ett typexempel på det svenska orwellsamhället. Någon tolkar tankar på ett sätt som de tycker är ett problem och problemet identifieras som feltänk, som måste lösas med rättänk: ändra dina tankar så att vi slipper störa oss på dem. Det riktiga problemet är naturligtvis att andra lägger sig i och styr vad man får tänka på. Men för att man ska inse att det är det som är problemet måste man ha demokratiska normer, en demokratisk kultur.
Stoicismen löser exakt detta och är något för dig. Ditt huvudproblem är att du tror allt på jorden går ut på att irritera dig, men det är just en sådan tanke som man kan rensa bort med stoicism. Den enda lidande är du själv. Den enda som kan hjälpa dig är du själv. Inte genom att du ensam förändrar hela samhället runt dig. Vi andra har nämligen inga problem med samhället så det kommer inte att hända.
Citera
2025-08-16, 16:57
Medlem
Istället för den totalitära diktaturen som orwell beskriver i 1984, så tror jag mer att vi i väst går mot en dystopi likt "Brave New World" av Aldous Huxley.

Den gemensamna nämnaren i båda böckerna är att vår frihet kommer försvinna.
Citera
2025-08-16, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Istället för den totalitära diktaturen som orwell beskriver i 1984, så tror jag mer att vi i väst går mot en dystopi likt "Brave New World" av Aldous Huxley.

Den gemensamna nämnaren i båda böckerna är att vår frihet kommer försvinna.

Ja, det är mer Brave New World. Mindre fattigdom (åtminstone jämfört med '1984') och våld, mer psykofarmaka och propaganda.
Citera
2025-08-17, 10:12
Medlem
En sådan utveckling kan knappast stoppas med tanke på att de allra flesta kommer att godkänna integritetskränkande lagstiftning och metoder så länge de får höra flosklerna "nationell säkerhet", "det allmännas bästa", "behov av regler" etc. Folk kommer inte att bry sig om missbruk av makt eller inkompetenta övervakare som slarvar med informationen när de väl vant sig att leva i den nya världen med moderna moralpoliser och värdegrundsdiktatur. Bättre kan det först bli när systemet faller på sin omöjlighet och återgår till sunt förnuft.
Citera
2025-08-17, 15:56
Medlem
Huzzahs avatar
Du kan ju börja med att få alla att kasta sina telefoner, lycka till!
Citera
2025-08-17, 16:12
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Du kan ju börja med att få alla att kasta sina telefoner, lycka till!
Exakt så, de personer i tråden som vill ha extrem individuell frihet använder uppenbarligen internet. Som är världens största uppfinning för att både övervaka folk och styra folk. Nej, VPN är inte att vara fri och ospårbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in