2025-08-11, 14:49
Medlem
Fick hem ett brev från Frankrike med fortkörningsböter. Jag körde bilen men bilen är skriven på min fru så brevet gick till henne.
Det står i brevet att man endast skall betala om hon körde bilen- vilket hon inte gjorde.
Så- vi skall nu gå in på en fransk webbsida och förneka och säga hon inte kört (vilket är sant och på den troliga övervakningskameran borde man se att det är en man som körde)

Någon med erfarenhet av fortkörning i Frankrike? Överträdelsen var 11 km/h på 50 väg. Tänker jag rätt ?
Citera
2025-08-11, 19:35
Medlem
Det är viktigt vem som kör vid trafikförseelser i Frankrike eftersom de drar poäng från körkortet. Men eftersom ni inte har franskt körkort någon av er behöver ni inte krångla. Betala bara böterna i din frus namn och glöm sedan det hela.
Citera
2025-08-11, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batik
Det är viktigt vem som kör vid trafikförseelser i Frankrike eftersom de drar poäng från körkortet. Men eftersom ni inte har franskt körkort någon av er behöver ni inte krångla. Betala bara böterna i din frus namn och glöm sedan det hela.

Registrerar de inte poängavdraget även för utländska körkort så att de kan meddela körförbud?

Sen är det väl på väg en EU-standard för detta så förseelser i ett land påverkar rätten att köra i andra länder.
Citera
2025-08-11, 21:18
Moderator
Bilar --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in