• 1
  • 2
2025-08-11, 16:34
Medlem
engammalfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Bara gul färg
Och jag tänkte säga kolla så minnena/dram sitter i helt.
pröva annan sladd till psu.
Citera
2025-08-11, 16:54
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Bara gul färg

Vilken av lysdioderna är det som är gul? Om den stannar på tredje uppifrån och den är gul, så är det minnet den har problem med.

Du hittar även manualen online här, mer info på sida 1-10:
https://www.bhphotovideo.com/lit_files/403638.pdf

Om du har flera minne installerade, så prova med bara ett i taget. Vilka slottar som ska användas ser du på sidan 1-5 i manualen.

Det är dock väldigt ovanligt att minnen går sönder, men givetvis inte omöjligt. Det kan tex även vara moderkortet eller processor som är trasigt när den inte får minnet att fungera ordentligt, men enklast att testa minnena ett och ett först, eventuellt testa med ett nytt, men om du har två och båda inte fungerar så lutar det mer åt att något annat egentligen är problemet.
Senast redigerad av SchrodingersPizza 2025-08-11 kl. 16:59.
Citera
2025-08-11, 17:26
Medlem
BackToHegels avatar
Strippa ner systemet till minimalt med komponenter. Dvs nätagg, moderkort, en sticka RAM, CPU (med kylare), grafikkort bara om du inte har intern grafik i processorn, tangentbord och skärm.
Ingen SSD/HDD, ingen DVD, inte ens en mus.

Målet är att få systemet att POST:a, vi bryr oss inte om operativsystem eller något sånt. POST och sen in i BIOSen är vad vi vill uppnå här.

Får man inte igång ett minimalt system så byter man ut en sak i taget tills man hittar problemet.

Efter vad SchrodingersPizza skriver och att du rapporterar gul LED får en att misstänka minnet. Så ut med allt, i med en sticka. Funkar det inte så ut med stickan och i med en annan osv.
Citera
2025-08-11, 20:16
Medlem
Kommer du in i bootmenyn vid uppstart?
Kolla att disken finns med där och prova boota direkt via menyn
Citera
2025-08-11, 21:06
Moderator
memymos avatar
PC: köpråd - stationärt --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2025-08-11, 21:42
Medlem
hockexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Edit:
CMOS Batteriet har inget med detta att göra, det är bara för att komma ihåg inställningarna i Bios, den hade startat med dåligt batteri.
Där har du fel faktist, ett dött cmos batteri kan förhindra ett bootläge, har varit med om det ett par ggr.

Beror på hur moderkortet är utformat, om drivrutiner eller bios startar med eller utan batteriet.

Har dock ingen koll på te kort
Citera
2025-08-12, 02:53
Medlem
Gray.Eminences avatar
Citat:
När jag kör igång datorn startar den först upp som vanligt, CD/RW läsar hackar igång fläktarna går igång men sen händer ingenting, ingenting på skärmen, går inte ens att gå in i i bios genom F1.
Har tidigare haft regelbundna problem med uppstart men då har jag bara nollställt moderkortet och sedan har den funkat.
Vad är troligaste felet, SSDn? (Samsung 970 EVO Plus 500GB)
Moderkortet? (ASUS ROG STRIX B450-F GAMING).
Datorn är 5 år gammal.

Såg att jag lade i fel forum, kan mod lägga den i hårdvara PC?

Kan vara minnesmodulerna som bråkar, grafikkortet kasst, cpu'n har gått åt pipan, moderkortet kanske inte fungerar längre. Kollat CPU-fläkten? Nätdelen?
Citera
2025-08-12, 10:53
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Där har du fel faktist, ett dött cmos batteri kan förhindra ett bootläge, har varit med om det ett par ggr.

Beror på hur moderkortet är utformat, om drivrutiner eller bios startar med eller utan batteriet.

Har dock ingen koll på te kort

Jag har aldrig varken varit med om eller hört talas om en dator som inte visar något på skärmen. Beroende på konfiguration har dom oftast även startat utan problem, fast beroende på boot ordning kan sånt strula. Klockan har egentligen inte så mycket betydelse, då den i normala fall även ställs in av operativsystemet. Och jag har felsökt och lagat väldigt många datorer, men det är klar, det kan säkert finnas något udda moderkort som jag inte stött på som kanske fungerar som du säger, fast jag har ens aldrig hört talas om det.

Att batteriet i detta fall när hans dator inte visar något skulle vara problemet är extremt långsökt.
Citera
2025-08-12, 17:37
Medlem
hockexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Jag har aldrig varken varit med om eller hört talas om en dator som inte visar något på skärmen. Beroende på konfiguration har dom oftast även startat utan problem, fast beroende på boot ordning kan sånt strula. Klockan har egentligen inte så mycket betydelse, då den i normala fall även ställs in av operativsystemet. Och jag har felsökt och lagat väldigt många datorer, men det är klar, det kan säkert finnas något udda moderkort som jag inte stött på som kanske fungerar som du säger, fast jag har ens aldrig hört talas om det.

Att batteriet i detta fall när hans dator inte visar något skulle vara problemet är extremt långsökt.

Det kanske var vanligare förr, vet inte hur det ser ut nu men har lagat ett fåtal när post inte ens gick igång. Vanligare än vad du tror iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in