2025-08-11, 13:44
Medlem
Hej alla fina Flashbackare,

I helgen ska jag hålla ett tal på min nära väns bröllop. Hon gifter sig med en fantastisk kille, och jag vill gärna dela med mig av några praktiska, hjärtliga (och kanske lite roliga) tips för ett långt och lyckligt äktenskap.

Här är problemet: jag är singel. Har aldrig varit gift. Men som ingenjör och före detta konsult vet jag att när man inte kan något, då studerar man och gör research. Hittills har jag samlat in information från kollegor på jobbet, men nu vänder jag mig till den stora samlade visdomen här på nätet.

Jag skulle gärna vilja höra från er som är eller har varit gifta om två saker:

1. Vad tycker du är nyckeln till ett lyckligt och långvarigt äktenskap?

2. Om du kunde gå tillbaka till början av ditt äktenskap, vad är en sak du skulle ha gjort annorlunda?

Era svar kommer att hjälpa mig att skriva ett tal som är insiktsfullt, äkta och förhoppningsvis ger min vän och hennes blivande man något värdefullt att ta med sig in i äktenskapet.

Tack på förhand för att ni hjälper en nyfiken men oerfaren singel att låta som att hon vet vad hon pratar om!
Citera
2025-08-11, 13:57
Medlem
HBTKuks avatar
Perfekt om du vill tråka ihjäl folk. Som en tjockis som ger träningstips.

"Gå aldrig och lägg er osams" och liknande floskler lär dugga tätt.

Men lycka till!
Citera
2025-08-11, 13:59
Medlem
Jantejantejantes avatar
I grund och botten är det väl att inte bry sig om vad andra tycker. Det är ju trots all där giftattackerna kommer ifrån. Reglera även umgänget, det finns många falska vänner där ute som älskar att ruinera livet för andra.
Citera
2025-08-11, 14:10
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proxima00Centauri
Hej alla fina Flashbackare,

I helgen ska jag hålla ett tal på min nära väns bröllop. Hon gifter sig med en fantastisk kille, och jag vill gärna dela med mig av några praktiska, hjärtliga (och kanske lite roliga) tips för ett långt och lyckligt äktenskap.

Här är problemet: jag är singel. Har aldrig varit gift. Men som ingenjör och före detta konsult vet jag att när man inte kan något, då studerar man och gör research. Hittills har jag samlat in information från kollegor på jobbet, men nu vänder jag mig till den stora samlade visdomen här på nätet.

Jag skulle gärna vilja höra från er som är eller har varit gifta om två saker:

1. Vad tycker du är nyckeln till ett lyckligt och långvarigt äktenskap?

2. Om du kunde gå tillbaka till början av ditt äktenskap, vad är en sak du skulle ha gjort annorlunda?

Era svar kommer att hjälpa mig att skriva ett tal som är insiktsfullt, äkta och förhoppningsvis ger min vän och hennes blivande man något värdefullt att ta med sig in i äktenskapet.

Tack på förhand för att ni hjälper en nyfiken men oerfaren singel att låta som att hon vet vad hon pratar om!

Hur pass äkta är verkligen talet om du står och rapar upp information som du fått ifrån Flashback?

Nej, prata om det du faktiskt vet någonting om, det vill säga din nära vän och (förhoppningsvis) brudgummen. Håll det kort, lättsamt men inte tramsigt, och glöm inte att inkludera båda parterna. Tänk på att talet är något som alla gäster kommer (och måste) höra, även brudens mormor och brudgummens 10-åriga kusin. Det är inget tid för internskämt eller snuskiga historier, och det är ingen "open mic night" för dig att testa din förmåga som komiker eller sångerska.
Citera
2025-08-11, 17:03
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Perfekt om du vill tråka ihjäl folk. Som en tjockis som ger träningstips.

"Gå aldrig och lägg er osams" och liknande floskler lär dugga tätt.

Men lycka till!

Att man inte ska lägga sig osams är dock ett fruktansvärt tipps. Om man en fredagskväll efter ett par glas samt att man är helt slut efter en arbetsvecka blir osams om någon kan det bero på att man är lite berusad och trött. Inga problem kommer att lösa sig då. Gå och lägg er och det som man blev osams om kommer kännas mycket mindre när man är utvilad och nykter
Citera
2025-08-11, 18:11
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Hur pass äkta är verkligen talet om du står och rapar upp information som du fått ifrån Flashback?

Nej, prata om det du faktiskt vet någonting om, det vill säga din nära vän och (förhoppningsvis) brudgummen. Håll det kort, lättsamt men inte tramsigt, och glöm inte att inkludera båda parterna. Tänk på att talet är något som alla gäster kommer (och måste) höra, även brudens mormor och brudgummens 10-åriga kusin. Det är inget tid för internskämt eller snuskiga historier, och det är ingen "open mic night" för dig att testa din förmåga som komiker eller sångerska.

Det var ett mycket bra tipps. Jag skulle säga att ett tal inte ska vara mycket mera än 3 minuter. Många tal hålls under maten och man vill inte att maten ska bli kall. Internaskämt är det värsta då väldigt få av gästerna har någon glädje av dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in