2025-08-11, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Finns det? Hur ska du kunna läsa av QR-kod?

För att du tänker dig att en dumbphone inte kan ha en kamera eller mjukvara för att tolka QR-koder? Redan innan genombrottet för smartphones fanns det dumbphones med kamera, och mjukvaran går väl att fixa om viljan finns. Det större problemet är väl då att få Finansiell ID-teknik (företaget bakom BankID) att godkänna en BankID-app för en sådan telefon – de vill nog bry sig om så få plattformar som möjligt.
Citera
2025-08-11, 03:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Finns det? Hur ska du kunna läsa av QR-kod?

Med kameran kanske?

Även telefoner designade för tekniskt efterblivna, exempelvis enklare modeller från Doro, har kamera.

Jag vill opponera mig mot att det skulle vara just kameran som gör en enhet "smart". Jag skulle nog istället valt att lyfta fram det faktum att du inte kan installera något på en klassisk "dumtelefon", i detta fallet något slags tillägg från de bakom Bank-ID.
Senast redigerad av henriko 2025-08-11 kl. 03:48.
Citera
2025-08-11, 07:59
Medlem
smultronbarnens avatar
Tack så mycket för alla svar! Blir nog en doro mobil!
Citera
2025-08-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du kan ladda ner bank-id till din dator eller laptop så har du den alltid och kan göra alla ärenden enkelt.

Fast bankerna fasar ju ut bankid på fil, så snart går inte det heller, tyvärr...
Citera
2025-08-11, 12:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Fast bankerna fasar ju ut bankid på fil, så snart går inte det heller, tyvärr...

Var har du sett det då?

Alla storbanker har bank id på fil och ingen har sagt att de vill bli av med fler kunder och ta bort bank id på fil.
Citera
2025-08-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galambos
Doro Aurora
https://www.doro.com/sv-se/shop/mobi...-a10-fd9ce4e6/
Denna har åtminstone android 14 och NFC så mobilt bank-id borde funka.
Citera
2025-08-11, 13:48
Medlem
2n00b4Us avatar
Hur är det med Blackberry, går det att ha Swish och mobilt bankid på deras telefoner?
Citera
2025-08-11, 13:55
Medlem
Citat:
Du kan ladda ner bank-id till din dator eller laptop så har du den alltid och kan göra alla ärenden enkelt.

TS kanske kan det fast det framgår väl inte. Jag kan det inte i alla fall, jag kör inget operativsystem på mina datorer som stödjs av BankID. Är dock inte intresserad av en "dum" mobil, men en utan Apple och Google kanske skulle vara trevligt.
Citera
2025-08-11, 13:56
Medlem
Citat:
Var har du sett det då?

Alla storbanker har bank id på fil och ingen har sagt att de vill bli av med fler kunder och ta bort bank id på fil.

Både Bank Id på fil och Bank Id på kort fasas ut , bankerna vill att vi skall använda en Mobilt Bankid.

SEB har inte ens bank id på fil och deras bankid på kort har begränsningar.
Citera
2025-08-11, 14:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Både Bank Id på fil och Bank Id på kort fasas ut , bankerna vill att vi skall använda en Mobilt Bankid.

SEB har inte ens bank id på fil och deras bankid på kort har begränsningar.

seb är ju ändå en värdelös skitbank som vägrar släppa in kunderna på sina kontor.

Men att bankmaffian följer varandra i att försämra servicen och följa varandra för att tjäna mer pengar från folket vet vi redan men tror knappast de tar bort bank id på fil för det finns folk som inte använder smartphone.
Citera
2025-08-11, 14:37
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Hur är det med Blackberry, går det att ha Swish och mobilt bankid på deras telefoner?
Funkar nog på de senaste men med bara Android 8 så bara något år till ...ett bättre alternativ är de liknande Titan från Unihertz https://www.unihertz.com/collections/titan-series
Citera
2025-08-11, 17:43
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronbarnen
Ber om ursäkt om denna tråd redan finns, men jag letar efter en knapptelefon alt. en ”dumbphone” som har stöd för just bank-id appen. Bank-ids hemsida är lite oklar så uppskattar gärna tips!
Kolla på Qin F21 Pro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in