2025-08-11, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag har det, men mina fönster öppnas inåt så det är mina tår som krossas om hanteln "blåser ner". Jag har svårt att tro att denna hantel i artikeln blåst ner....Måste ju finnas fingeravtryck på den/s

Vad skulle det bevisa? Den kan ju ha hanterats när som helst!
Citera
2025-08-11, 07:12
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Borde ge "allmänfarlig vårdslöshet". På vintern istappar, på sommarn blomkrukor. Härom dagen var det nån här som undrade varför äldre går i gatan istället för trottoaren. Kan vara svaret, man har sett saker falla.

Allmänfarlig vårdslöshet är det när man utan uppsåt orsakar omfattande skada eller risk för sådan.
Större bränder, stora översvämningar osv. Samma konsekvenser som mordbrand och allmänfarlig ödeläggelse men av vårdslöshet.

Det här blir väl vållande till kroppsskada eller nåt sånt
Citera
2025-08-11, 07:43
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Vadå fönsterstopp makes no fucking sense. Satt den på utsidan för att stoppa fönstret från att öppnas eller vadå
Vad försöker du säga. Finns inga utåtgående fönster, kolla själv på streetview i de länkar som givits (finns ett antal fönster på glänt där, alla inåtgående). Utåtgående fönster är mer typiskt gamla torp eller kontor där man kan rotera fönstren. Eller har du aldrig sett en fönsterhake eller ett vädringsbeslag för inåtgående fönster. Det som händer är ju att nån lägger emellan nåt för att vädra lite, sen blir det korsdrag (då nån annan öppnar lägenhetsdörren) och det som ligger emellan fönster och karm föses ut och faller mot trottoaren.
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-08-11 kl. 07:45.
Citera
2025-08-11, 08:45
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Vem har en hantel "som fönsterstopp"? Kan ju ha sönder fönstret i näst värsta fall. Då är det mer sannolikt att barn lekt i lägenheten, eller ett par bråkat och kastat ut prylar.
Måste vara någon som är totalt efterbliven. Den som äger hanteln/ägare till lägenheten borde åka på riktigt höga böter till gubben som blev träffad +såklart 100 % ersättning av vården gubben behöver, både nu och i framtiden.
Citera
2025-08-11, 08:48
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Alltid nojig över att saker ska ramla ut från fönster när jag går i en stad. Undviker att gå nära husväggen. Men ibland måste man...
En av mina bekanta var nära att träffas av en gigantisk sax som föll ner med all världens fart från flera våningar upp, det var hårsmån (pun intended) ifrån träffa i huvudet.
Citera
2025-08-11, 10:23
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Vadå fönsterstopp makes no fucking sense. Satt den på utsidan för att stoppa fönstret från att öppnas eller vadå

Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
Användes nog för att hålla fönstret ifrån att stängas. Gissar att fönstret saknade hasp av något slag. Idioti att använda något tungt dock. En dubbelvikt handduk eller något vore vettigare.

Hoppas att det går bra för gubben. Ett jävla sätt att förolyckas på ifall det vill sig så illa.
Ja
Någon dumskalle har nog satt den på utsidan för att stoppa fönstret från att stängas.
En hantel!!

Citat:
Vad försöker du säga. Finns inga utåtgående fönster, kolla själv på streetview i de länkar som givits (finns ett antal fönster på glänt där, alla inåtgående). Utåtgående fönster är mer typiskt gamla torp eller kontor där man kan rotera fönstren. Eller har du aldrig sett en fönsterhake eller ett vädringsbeslag för inåtgående fönster. Det som händer är ju att nån lägger emellan nåt för att vädra lite, sen blir det korsdrag (då nån annan öppnar lägenhetsdörren) och det som ligger emellan fönster och karm föses ut och faller mot trottoaren.
Finns inga utåtgående fönster?
https://widerlov.se/bostader/tegnerlunden-9-2/
Är det inåt eller utåt tycker du?

Kan man straffas för tilltaget även om ingen skadas?
Citera
2025-08-11, 10:45
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
https://widerlov.se/bostader/tegnerlunden-9-2/
Är det inåt eller utåt tycker du?
Är fönster en fråga om tyckande nu. Samtliga fönster i också den exempel-lägenheten från området är inåtgående. Finns ett undantag, trapphuset (går antagligen inte öppna) - är det din bevisföring?
Citera
2025-08-11, 11:50
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
Användes nog för att hålla fönstret ifrån att stängas. Gissar att fönstret saknade hasp av något slag. Idioti att använda något tungt dock. En dubbelvikt handduk eller något vore vettigare.

Hoppas att det går bra för gubben. Ett jävla sätt att förolyckas på ifall det vill sig så illa.
Eller...?
Kan man tänka sig att använda en hantel just för att den är tung, för att ha som stopp på UTSIDAN av ett utåtgående fönster?

Citat:
Är fönster en fråga om tyckande nu. Samtliga fönster i också den exempel-lägenheten från området är inåtgående. Finns ett undantag, trapphuset (går antagligen inte öppna) - är det din bevisföring?

Din bevisföring är dina egna ord?
Citera
2025-08-11, 12:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Din bevisföring är dina egna ord?
Som sagt, promenera runt med streetview i de länkar som givits och se fönster som vädras inåt lägenheterna. Titta sen på din egen bild och se hur gångjärnen är ju inåt lägenheten. Hur ska du kunna bända ut ett sånt fönster mot gatan? Spanjoletter etc är också i bild och tar då emot. Ska jag förklara hur fönster funkar, vet inte om du skojar.
Citera
2025-08-11, 12:56
Medlem
Hrass avatar
Det är väl en sån liten gummerad kärringhantel det rör sig om? Annars hade ju gubben varit stendöd
Citera
2025-08-11, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Det är väl en sån liten gummerad kärringhantel det rör sig om? Annars hade ju gubben varit stendöd
”Gummerad kärringhantel” mest troligt. Off topic: äntligen vet jag vad jag styrketränar med!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in