2025-08-09, 20:23
Medlem
Citat:
En man i 70-årsåldern fick föras till sjukhus med ambulans efter att ha fått en hantel i huvudet när han promenerade vid Tegnérlunden i centrala Stockholm.

Polisens utredning visade att hanteln sannolikt fallit från ett fönster på tredje våningen där den har använts som fönsterstopp.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/aldre-man-till-sjukhus-fick-hantel-i-huvudet

Ovanlig olycka. Hur kom hanteln i rörelse?
Vilket ansvar har personen på tredje våningen? Kommer den att åka på vållande till kroppsskada?
Citera
2025-08-09, 20:27
Medlem
Clownfysiks avatar
Starkt jobbat att hanteln att lyckas träffa just i huvudet stackaren. Man undrar ju om den Lyfts av vinden?
Citera
2025-08-09, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
Starkt jobbat att hanteln att lyckas träffa just i huvudet stackaren. Man undrar ju om den Lyfts av vinden?
Vadå starkt jobbat? Huvudet är den procentuellt mest sannolika kroppsdelen en vikt kan falla på från ovan.
Citera
2025-08-09, 20:47
Medlem
Hur tung ?
Citera
2025-08-09, 20:56
Medlem
Vem har en hantel "som fönsterstopp"? Kan ju ha sönder fönstret i näst värsta fall. Då är det mer sannolikt att barn lekt i lägenheten, eller ett par bråkat och kastat ut prylar.
Citera
2025-08-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Vem har en hantel "som fönsterstopp"? Kan ju ha sönder fönstret i näst värsta fall. Då är det mer sannolikt att barn lekt i lägenheten, eller ett par bråkat och kastat ut prylar.

Jag har det, men mina fönster öppnas inåt så det är mina tår som krossas om hanteln "blåser ner". Jag har svårt att tro att denna hantel i artikeln blåst ner....Måste ju finnas fingeravtryck på den/s
Citera
2025-08-09, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag har det, men mina fönster öppnas inåt så det är mina tår som krossas om hanteln "blåser ner". Jag har svårt att tro att denna hantel i artikeln blåst ner....Måste ju finnas fingeravtryck på den/s
Fingeravtryck är onödigt detaljerade bevis i en sådan här utredning. Räcker med att man vet vilken lägenhet som haft fönstret uppe vid olyckstillfället för att kunna skadeståndsförpliktiga lägenhetsinnehavaren.
Citera
2025-08-09, 21:19
Medlem
Jordgubbes avatar
Borde ge "allmänfarlig vårdslöshet". På vintern istappar, på sommarn blomkrukor. Härom dagen var det nån här som undrade varför äldre går i gatan istället för trottoaren. Kan vara svaret, man har sett saker falla.
Citera
2025-08-09, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Borde ge "allmänfarlig vårdslöshet". På vintern istappar, på sommarn blomkrukor. Härom dagen var det nån här som undrade varför äldre går i gatan istället för trottoaren. Kan vara svaret, man har sett saker falla.
Det är väl inte tillämpligt i Sthlm där trottoarerna är väldigt breda i jämförelse med hur det ser ut i övriga landet.
Citera
2025-08-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Det är väl inte tillämpligt i Sthlm där trottoarerna är väldigt breda i jämförelse med hur det ser ut i övriga landet.
Är dom? Vad grundar du det på?
Citera
2025-08-09, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är dom? Vad grundar du det på?
Livserfarenhet. Säger inte att alla gator i Stockholm har breda och fina trottoarer men de största gatorna har definitivt Sveriges bredaste trottoarer. Behöver man inte en tumstock för att mäta eller lägga märke till.
Citera
2025-08-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Livserfarenhet. Säger inte att alla gator i Stockholm har breda och fina trottoarer men de största gatorna har definitivt Sveriges bredaste trottoarer. Behöver man inte en tumstock för att mäta eller lägga märke till.
Okej, här har du gatan ifråga. https://maps.app.goo.gl/KioU1bxRmUGeTwsVA

Övriga gator runt parken verkar ha ungefär lika "breda" trottoarer. Tycker det ser ut som i vilken stad som helst. Möjligt att de är lite smalare i typ Trosa och Söderköping.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-09 kl. 21:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in