2025-08-09, 12:05
Medlem
Youtubern Anna Beermann har besökt fängelset i Tartu, Estland.
Här får vi följa med in i bakom murarna och se vad som väntar för somliga.

Vad tycker ni om projektet överlag?
Ser anstalten bra ut?

Diskutera fritt!

https://www.youtube.com/watch?v=NSuWBILUJJc
Senast redigerad av tedshiro 2025-08-09 kl. 12:08.
Citera
2025-08-09, 12:36
Medlem
Loikkaris avatar
Ser ut som ett vilohem.
Citera
2025-08-09, 12:43
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Youtubern Anna Beermann har besökt fängelset i Tartu, Estland.
Här får vi följa med in i bakom murarna och se vad som väntar för somliga.

Vad tycker ni om projektet överlag?
Ser anstalten bra ut?

Diskutera fritt!

https://www.youtube.com/watch?v=NSuWBILUJJc
Hon låter som en CP-skadad unge på rösten, till och med Hanna Marklund har en underbar röst jämfört med denne Anna.
Stängde ner videon efter ca 10 sekunder.
Citera
2025-08-09, 13:37
Medlem
Statsminister2030s avatar
t""Eftersom Estland har så låg kriminalitet så står det nästan tomt"

Undrar varför de har så låg kriminalitet i Estland jämfört med Sverige

De vet inte va de gör de arma stackarna. Man kan ju anta att det är folk som saknar koppling till Sverige som får avtjäna sina straff i Estland, men att ens släppa in dessa skitmänniskor i sitt land är ju vansinne.

Jag själv tänker Filipstad, Sandviken, Borlänge. Kommuner som tänkt kortsiktigt och trodde att de skulle "tjäna" pengar på araber och negrer. Dessa människor är ALLTID en förlustaffär.
Citera
2025-08-09, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
t""Eftersom Estland har så låg kriminalitet så står det nästan tomt"

Undrar varför de har så låg kriminalitet i Estland jämfört med Sverige

De vet inte va de gör de arma stackarna. Man kan ju anta att det är folk som saknar koppling till Sverige som får avtjäna sina straff i Estland, men att ens släppa in dessa skitmänniskor i sitt land är ju vansinne.

Jag själv tänker Filipstad, Sandviken, Borlänge. Kommuner som tänkt kortsiktigt och trodde att de skulle "tjäna" pengar på araber och negrer. Dessa människor är ALLTID en förlustaffär.
Jag funderar också på det, om det kommer att skickas ortenkaos dit.
Frågan är ur de hanterar det, den attityden de har.
Tror inte heller att de vet vad de har gett sig in på riktigt, förutsatt att såna skickas dit.
Citera
2025-08-09, 14:09
Medlem
Fängelset i Tartu ger ett positivt intryck; modernt, välutrustat, engelsktalande personal, åtminstone de som intervjuades.
Bakom Estlands låga kriminalitet anas lag och ordning, vilket också framkommer under fängelsebesöket.
Mitt intryck av videon är att de svenska fångar som kommer dit får det bättre än många på hemmaplan.
Sen gäller väl som alltid att klientelets sammansättning kommer att påverka om ”experimentet” ska lyckas.
Nationalekonomiskt fördel för oss skattebetalare.
Citera
2025-08-09, 15:27
Medlem
Citat:
Jag funderar också på det, om det kommer att skickas ortenkaos dit.
Frågan är ur de hanterar det, den attityden de har.
Tror inte heller att de vet vad de har gett sig in på riktigt, förutsatt att såna skickas dit.

Givetvis kommer även "orten-kriminella" att placeras där. Dock med vissa undantag, då både utredarna och Regeringen klargjort att intagna under 18 år samt intagna som utgör en säkerhetsrisk (dömda för terroristbrott, brott mot rikets säkerhet eller grov organiserad brottslighet) skall undantas placering utomlands. Så dom yngsta "ortenkillarna" samt dom som är involverade i den grövsta gängkriminaliteten kommer inte att placeras där.
Citera
2025-08-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Givetvis kommer även "orten-kriminella" att placeras där. Dock med vissa undantag, då både utredarna och Regeringen klargjort att intagna under 18 år samt intagna som utgör en säkerhetsrisk (dömda för terroristbrott, brott mot rikets säkerhet eller grov organiserad brottslighet) skall undantas placering utomlands. Så dom yngsta "ortenkillarna" samt dom som är involverade i den grövsta gängkriminaliteten kommer inte att placeras där.
Absolut, det vet jag.
Men jag tror ändå att det kommer bli en chock för de, hur lite respekt dessa individer har.
Sättet de beter sig på, dominanskulturen osv.
Citera
2025-08-09, 15:54
Medlem
Citat:
Absolut, det vet jag.
Men jag tror ändå att det kommer bli en chock för de, hur lite respekt dessa individer har.
Sättet de beter sig på, dominanskulturen osv.
Just dominanskulturen kommer att få ett chockartat, tror jag, uppvaknande. Gaphalsarna kommer att tystas. Disciplin av annorlunda slag än i Sverige.
Citera
2025-08-09, 16:25
Medlem
Adelsdams avatar
Varför hyr vi inte fängelseplatser utanför EU? Folk som ska utvisas kan med fördel skickas dit. Hyr ett fängelse i Egypten.
Citera
2025-08-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
Just dominanskulturen kommer att få ett chockartat, tror jag, uppvaknande. Gaphalsarna kommer att tystas. Disciplin av annorlunda slag än i Sverige.
Det vore på sin plats!
Citera
2025-08-09, 19:37
Medlem
Bättre skicka "svenska" fångar till Ukraina som soldater istället för alla miljarder, då snacka vi om win win situation!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in