2025-08-09, 11:54
Medlem
Jag har fastnat i mitt mående.
Jag vill bli bättre på att ta hand om mig själv. Alltifrån städning, kläder, dusch, laga mat, smink/hår/naglar när jag faktiskt har vilja till det, åka iväg på random äventyr över dagen osv.

Men orken att städa eller ta hand om mig själv på ngt vis finns inte där.
Vill helst ligga i sängen och strunta i allt.

Någon som har några tips/råd?
Mvh
Citera
2025-08-09, 11:57
Medlem
SnutteFia03s avatar
Börja med små strukturerade steg. T,ex imorgon ska jag laga lunch klockan 12:00.

Sedan kan du lägga till mer allterftersom.
Citera
2025-08-09, 11:58
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Börja med små strukturerade steg. T,ex imorgon ska jag laga lunch klockan 12:00.

Sedan kan du lägga till mer allterftersom.
Inget dumt tips. Små steg gör att man känner att man lyckas och inte gör sig själv besviken.

Du behöver inte se "slutet" på andra sidan skogen, utan bara ditt nästa steg. Då tar du det.
Citera
2025-08-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrortrasa
Jag vill bli bättre på att ta hand om mig själv. Alltifrån städning, kläder, dusch, laga mat, smink/hår/naglar när jag faktiskt har vilja till det, åka iväg på random äventyr över dagen osv.

Mvh

Igen? Vad hände?
Citera
2025-08-09, 13:05
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Så kände jag med när jag krashade. Å gjorde väldigt småa mål så att jag skulle växa.
Citera
2025-08-09, 13:24
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:

Mvh
Mitt bästa tips är att skapa rutiner. Börja med att gå upp samma tid varje dag oavsett när du lägger dig.
Schemalägg vilka dagar du skall duscha,schemalägg promenader,städning osv. Håll dig till det du har bestämt och lägg på saker efterhand.
Rutiner är A&O.

Lycka till!
Citera
2025-08-09, 13:38
Medlem
Citat:

Mvh
Börja med en morgonpromenad. Sen kör du lite lätt styrketräning 2-3 ggr/vecka. Det räcker med några basövningar. Med hantlar eller stång: marklyft, rodd, axelpress, squats, plankan, armhävningar (i början på knäna eller mot en vägg). Börja lätt, t.ex 2 x 10. Mat: naturlig, ketogen kost med max 10% kolhydrater, undvik allt socker. Drick vatten. Kaffe och te är ok, utan socker.

Jag får mycket energi av detta och då blir det väldigt mycket enklare att städa, laga mat, tvätta m.m...
Citera
2025-08-09, 14:38
Medlem
LinaLaReinas avatar
Citat:

Mvh

Börja i småsteg, om man tänker att man skall börja med städning, kläder, dusch, laga mat...osv då tror jag man blir lätt överväldigad i skallen.
Om du är utmattad, så blir du trött av allt, din hjärna är redan trött och går på högvarv.

Jag gör listor.
Börja smått, och prioritera hårt och logisk.
Tänk vad är allra viktigast idag!
Kanske det viktigaste är att faktisk bara gå upp och göra frukost, äta något nyttig, eller handla mat, börja där. Klar!
Bra näring hjälper också hjärnan att fungera bättre.
Nästa steg/annan dag, kanske rensa/städa ett rum.
När man gör listor och man får bocka av dem, den känslan är positiv. Lite som ett spel!
Jag tvingade mig till träning för någon dag sedan, inte tränat på 2 v. Så det blev en highfive till mig själv sen

Nu älskar jag listor och lärde mig att använda dem tidigt i livet.
Har oftast en lista för saker att göra i veckan.
Lista för mål i livet/allmänt, lista för mat, lista på saker jag behöver. osv.
Har allt i huvudet egentligen, men listorna hjälper en att slippa ha allt i huvudet och då blir jag lugnare, glömmer jag något går jag tillbaka till listan, den hjälper mitt sinne. Listorna prioriteras och ändras allt eftersom.

Var snäll mot dig själv, du är där du är av någon anledning som bara du vet.
Se till att lära dig något från detta. Att bli mer inspirerad, strukturerad, starkare och klokare.
Heja heja!!!
Senast redigerad av LinaLaReina 2025-08-09 kl. 14:44.
Citera
2025-08-09, 15:38
Medlem
Citat:

Mvh
Skaffa en ADHD diagnos, funkade för mig....
Citera
2025-08-09, 16:26
Medlem
Adelsdams avatar
Om du har möjlighet kan du försöka träffa en vän eller annan bekant och sätta upp en målsättning inför det. Bjuder du hem någon så får du ett incitament att städa och göra allting i ordning.
Citera
2025-08-09, 22:23
Bannlyst
Citat:

Mvh
Börja med ADHD-medicin
Citera
2025-08-09, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ricktactoe
Skaffa en ADHD diagnos, funkade för mig....
Exakt. Har själv inte tagit läkemedel på länge. Började tidigare i somras, men kunde inte sova och blev så varm och törstig av det. Det var inte optimalt till sommaren. Men vet att när jag tar det så funkar allt 100%. Utan så är man bara bekväm av sig och skiter i allt (nästan). Vet att så fort jag börjar löser sig den biten automatiskt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in