Citat:
Ursprungligen postat av
Terrortrasa
Jag har fastnat i mitt mående.
Jag vill bli bättre på att ta hand om mig själv. Alltifrån städning, kläder, dusch, laga mat, smink/hår/naglar när jag faktiskt har vilja till det, åka iväg på random äventyr över dagen osv.
Men orken att städa eller ta hand om mig själv på ngt vis finns inte där.
Vill helst ligga i sängen och strunta i allt.
Någon som har några tips/råd?
Mvh
Börja i småsteg, om man tänker att man skall börja med städning, kläder, dusch, laga mat...osv då tror jag man blir lätt överväldigad i skallen.
Om du är utmattad, så blir du trött av allt, din hjärna är redan trött och går på högvarv.
Jag gör listor.
Börja smått, och prioritera hårt och logisk.
Tänk vad är allra viktigast idag!
Kanske det viktigaste är att faktisk bara gå upp och göra frukost, äta något nyttig, eller handla mat, börja där. Klar!
Bra näring hjälper också hjärnan att fungera bättre.
Nästa steg/annan dag, kanske rensa/städa ett rum.
När man gör listor och man får bocka av dem, den känslan är positiv. Lite som ett spel!
Jag tvingade mig till träning för någon dag sedan, inte tränat på 2 v. Så det blev en highfive till mig själv sen
Nu älskar jag listor och lärde mig att använda dem tidigt i livet.
Har oftast en lista för saker att göra i veckan.
Lista för mål i livet/allmänt, lista för mat, lista på saker jag behöver. osv.
Har allt i huvudet egentligen, men listorna hjälper en att slippa ha allt i huvudet och då blir jag lugnare, glömmer jag något går jag tillbaka till listan, den hjälper mitt sinne. Listorna prioriteras och ändras allt eftersom.
Var snäll mot dig själv, du är där du är av någon anledning som bara du vet.
Se till att lära dig något från detta. Att bli mer inspirerad, strukturerad, starkare och klokare.
Heja heja!!!