2025-08-08, 09:44
Avslutad
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/olle-lindeblad-i-boras-far-inte-klippa-graset-pa-tomten/
https://www.boras.se/bobyggaochtrafik/byggarivaellerforandra/strandskydd.4.5b67f28d1584e5b7278e5644.html
Citat:
Den långsmala tomten löper längs med Öresjö och på grund av strandskyddet,
som gäller inom 200 meter från strandlinjen, anser Borås stad sedan flera år tillbaka
att en del av tomten ska återgå till naturområde. Om Olle klipper gräset där kan det
göra att allmänheten inte vågar nyttja strandområdet, och det kan också påverka
livsvillkoren för djur- eller växtarter, menar kommunen.
– All mark ägs ju av någon och har man då en tomt inom strandskyddat område så får
man vara försiktig, säger Thomas Lindström, ansvarig bygglovsarkitekt på Borås stad.

– Om du har en gräsmatta som du vill klippa, vad är problemet? Jag tror inte många
skulle acceptera att folk kommer in och campar tio meter från ditt hus, säger Olle.

Olle har tidigare förlorat i rättstvister med kommunen, och bland annat fått flytta en
uteplats med grill från samma markdel. Förbudet om att klippa gräset från 2022, belagt
med vite på 25 000 kronor, har han överklagat men kommunen fick rätt.
Nu vill han att saken ska prövas igen och har ansökt om dispens från strandskyddet.
– Detta är så pinsamt, säger Olle.

Olle får kanske smyga med gräsklippningen eller .. ?
Senast redigerad av Krafter 2025-08-08 kl. 09:54.
Citera
2025-08-08, 09:48
Medlem
TheGretaResets avatar
– Om du har en gräsmatta som du vill klippa, vad är problemet? Jag tror inte många
skulle acceptera att folk kommer in och campar tio meter från ditt hus, säger Olle.

Vad har gräsklippning och camping för samband?

Han bor inte ens på tomten det finns inget hus. Och allemansrätten ger folk rätt att gå vid stranden vilket han försöker förhindra.

Olle kände till sveriges generösa allemansrätt när han köpte tomten 2009.
Senast redigerad av TheGretaReset 2025-08-08 kl. 09:51.
Citera
2025-08-08, 09:52
Medlem
supremanics avatar
Hoppas att huset brinner ner och att tomten återgår till natur utan bebyggelse. Det är ett jäkla otyg när man bara vill bada eller fiska någonstans att i princip alla bra ställen där det är naturliga vikar och klippor utan vass är igenbommade eller bebyggda.
Citera
2025-08-08, 09:58
Avslutad
Olle verka vara en tjurig gammal stöt, Borås kommer inte vika ner sig tror jag.
Bättre att hålla god ton med kommunen och om strandskyddet så kanske Olle får klippa lite till slut.
Citera
2025-08-08, 09:59
Medlem
triptykens avatar
Olle påminner om dom gökarna som köper lägenhet direkt ovanför en krog och sen driver långa rättsprocesser för att få krogen stängd.

Han visste exakt vad han köpte och vad han ville med köpet: sina egna lilla strandplätt som ingen annan fick vara på och nu betalar han för det beslutet. Det är ju inte som om strandskyddet var nån form av dold överraskning.

Citat:
– Allemansrätten har jag all respekt för, men det är själva rättstillämpningen jag har svårt att se när man ska ge sig in på privata trädgårdar.

"Jag trodde allemansrätten inte skulle gälla mig"
Citera
2025-08-08, 10:04
Medlem
kalkryggars avatar
Den här högerextrema regeringen vi har nu vill ju luckra upp strandskyddet ännu mer så de superrika kan spärra av badplatser och vattenområden så vanligt folk inte kan komma till.

Samtidigt så klipper vi gräs för mycket som det är och det måste vi sluta med. Olle får helt enkelt vara glad över att han slipper klippa gräset och samtidigt stödjer djurlivet och mänsklighetens möjlighet till fortlevnad.
Citera
2025-08-08, 10:14
Medlem
Kanske dum fråga men om strandskyddet gäller.
Varför sålde då Borås tomten till honom?
Citera
2025-08-08, 10:14
Avslutad
Den långsmala tomten löper längs med Öresjö.
Citera
2025-08-08, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset

Vad har gräsklippning och camping för samband?

Han bor inte ens på tomten det finns inget hus. Och allemansrätten ger folk rätt att gå vid stranden vilket han försöker förhindra.

Olle kände till sveriges generösa allemansrätt när han köpte tomten 2009.

Citat:
Ursprungligen postat av Krafter
Den långsmala tomten löper längs med Öresjö.
Bor han i något hus på andra sidan vägen och ville ha en altan vid vattnet och slippa ha en badande allmänhet för nära?
Varför köpte han annars tomten?
Citera
2025-08-08, 10:39
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Bor han i något hus på andra sidan vägen och ville ha en altan vid vattnet och slippa ha en badande allmänhet för nära?
Tänkbar förklaring då han haft en grillplats där tydligen.

Men en annan förklaring är i spekulationssyfte.

"En man som hette Olle"
Citera
2025-08-08, 10:40
Medlem
Klart man ska få göra vad man vill med sin tomt och samtidigt kunna stoppa löst folk från att ta ned sig till stranden. Man har betalat dyra pengar för att få ha smultronstället i fred. Dessutom ska man få snygga till mark som ligger i direkt anslutning till ens strandtomt, annars ser det fult ut i alla fall. Man har betalat dyra pengar för att få ligga nära mark nära stranden. Bara miljömuppar som protesterar. Och kommunister.
Citera
2025-08-08, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nej. En smal tomt längs stranden. Ser kanpt ut att finnas plats för nån gräsmatta.
Se på länken ovan och slå på tomter.

Hur nära bostadshus ligger gräset? I närhet av bostadshus är allemansrätten begränsad.
Senast redigerad av p125 2025-08-08 kl. 10:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in