2025-08-07, 13:15
Medlem
Elgsadels avatar
eftersom kylskåp består av metallhölje bör det försvåra radiovågor att tränga ut.
Men skåpet är inte 100 % metallomslutet (dörrens tätningslist),
så det kanske fungerar ändå?
Nån som provat? Räckvidd?
Citera
2025-08-07, 13:45
Medlem
Zigbee har jag använt i kylskåp, funkar bra.
Citera
2025-08-07, 16:13
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Zigbee har jag använt i kylskåp, funkar bra.

Med både sändaren och sensorn i kylskåpet?
Hur lång var räckvidden till mottagaren?
Kan du visa vilken Zigbee-produkt det gäller?
Citera
2025-08-07, 17:45
Medlem
Elgsadels avatar
följande är alltså inte en genuint trådlös lösning
även om det kallas "trådlöst":

"how to check your freezer temperature wirelessly"
https://youtu.be/3i0rpilkP-0?feature=shared&t=21
Den trådlösa sändaren fäst utanpå kylskåpet
och med sensorkabeln in under dörrlisten.

Eller som denna stollen som borrar hål i kylskåpet för sensorkabeln, för att undvika den lilla glipan som annars uppstår under dörrlisten:
https://www.youtube.com/watch?v=l5nJ_SHsI4Q
"Watch this before buying a wireless Freezer Thermometer!"
Citera
2025-08-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
Med både sändaren och sensorn i kylskåpet?
Hur lång var räckvidden till mottagaren?
Kan du visa vilken Zigbee-produkt det gäller?
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/smarta-sensorer/aqara-temperaturehumidity-sensor-t1/1032336.19001/
Den här modellen körde jag, tejpade fast inne i kylen nere i källaren och det räckte då i alla fall upp till servergarderoben. (Zigbee är ett protokoll btw)
Senast redigerad av Techbilly 2025-08-07 kl. 17:51.
Citera
2025-08-07, 17:59
Moderator
Tystnads avatar
Ni kommer inte få rätt värden när man mäter med digitala termometrar inne i en kylskåp.

Orsaken är att temperaturen svänger en del när termostaten slår till och från.

Skall man vara riktigt noga skall man sticka ner en vanlig termometer i ett glas vatten eller i en smör paket som stått i kylskåpet under en längre tid då får man medeltemperaturen.

Funkar även med en digital termometer med en sladd och en givare pinne som man sticker ner i smöret eller vatten om den nu tål detta.
Citera
2025-08-07, 18:06
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/smarta-sensorer/aqara-temperaturehumidity-sensor-t1/1032336.19001/
Den här modellen körde jag, tejpade fast inne i kylen nere i källaren och det räckte då i alla fall upp till servergarderoben. (Zigbee är ett protokoll btw)

så både sändaren och sensorn (i samma enhet?) är placerad i kylskåpet,
och närmsta mottagaren finns i en garderob en trappa upp?
Nästan märkligt att det fungerar såpass, med tanke på kylskåpets Faradays-bur-effekt.

Den produkten/"sensorn" du länkade till kräver alltså att man har en befintlig "smarthemlösning".

Jag är ute efter en fristående lösning, men dom jag sett hittills verkar vara med sensorkabel
(som i videorna i mitt förra inlägg: (FB) Trådlös termometer som fungerar i kylskåp?

(Zigbee ja, massa olika typer av produkter använder det protokollet)
Senast redigerad av Elgsadel 2025-08-07 kl. 18:20.
Citera
2025-08-07, 18:15
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ni kommer inte få rätt värden när man mäter med digitala termometrar inne i en kylskåp.

Orsaken är att temperaturen svänger en del när termostaten slår till och från.

Skall man vara riktigt noga skall man sticka ner en vanlig termometer i ett glas vatten eller i en smör paket som stått i kylskåpet under en längre tid då får man medeltemperaturen.

Funkar även med en digital termometer med en sladd och en givare pinne som man sticker ner i smöret eller vatten om den nu tål detta.

ja tempen i kylskåp kan normalt svänga några grader omkring fem eller vad det är inställt på.
Men med digital termometer (utan sensor i vätska) får man ändå en uppfattning om hur det står till med skåpet, men då ska det vara trådlöst. I annat fall kan lika gärna en enkel analog termometer användas.
Citera
2025-08-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
så både sändaren och sensorn (i samma enhet?) är placerad i kylskåpet,
och närmsta mottagaren finns i en garderob en trappa upp?
Nästan märkligt att det fungerar såpass, med tanke på kylskåpets Faradays-bur-effekt.

Den produkten/"sensorn" du länkade till kräver alltså att man har en befintlig "smarthemlösning".
Jag är ute efter en fristående lösning, men dom jag sett hittills verkar vara med sensorkabel (som i videorna i mitt förra inlägg).

(Zigbee ja, massa olika typer av produkter använder det protokollet)
Ja det där är för home automation, jag körde förvisso inte med huben som nämns men ja.

Jo, det funkade, sen satt jag förvisso inte och stirrade på skärmen hela tiden men det kom fram data i alla fall, tillräckligt ofta för att göra mig nöjd.
Det var heller inget toppmodernt kylskåp ska tilläggas.
Citera
2025-08-07, 22:19
Medlem
Har provat en billig trådlös termometer, fungerade utmärkt.
Citera
2025-08-08, 07:21
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ja det där är för home automation, jag körde förvisso inte med huben som nämns men ja.

Jo, det funkade, sen satt jag förvisso inte och stirrade på skärmen hela tiden men det kom fram data i alla fall, tillräckligt ofta för att göra mig nöjd.
Det var heller inget toppmodernt kylskåp ska tilläggas.

Den sändaren, "Aqara T1", har tydligen problem vid lägre temperaturer, både kyl och frys, framgår i recensionerna en bit ner hos Netonnet och Kjell:

"Disse fungerer utmeket bare en ikke putter dem i frysreren."

https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-sensorer/smarta-temperatursensorer/aqara-t1-termometer-och-hygrometer-p57864
"Batteriet dog direkt. Köpte då Varta CR2032 som ska klara -20grader.
Dog också i frysen.
Provade i kylen med ca +3 grader. Batteriet gick direkt ner till 50%. Har nu min Aqara i min vinkyl och där visar den rätt +9 grader men batteriet ner till 50% igen."
Citera
2025-08-08, 07:24
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Har provat en billig trådlös termometer, fungerade utmärkt.

Vilken?
Sändaren inuti kylskåpet?
Räckvidd?
Typ av kylskåp? (material i höljet)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem