2025-08-07, 12:36
Medlem
Citat:
Hunden Akilles i Tranemo blev av med sina magproblem. Det efter att hans matte Johanna Nydén bytte hundfoder mot hemlagad mat.

För två år sedan började Johanna fasa in hemlagad hundmat jämte hundfodret. I snart ett år har både Akilles och Flingan ätit enbart hemlagad mat.

Mkt medhåll i facebook kommentarerna
https://www.facebook.com/sverigesradio/posts/pfbid0263kCzK8C392jQcyQwJJDJzJQ5R9JqPhZjo9VcQpZsVG xbP2FGFSAjCzkNTFJunq6l
https://www.sverigesradio.se/artikel/johanna-borjade-laga-egen-hundmat-hunden-akilles-blev-frisk

Jag försöker alltid förstå det objektivt och akademiskt
Är det verkligen så svårt för tillverkarna att göra bra hundfoder? Utan spannmål?
Vill inte vara för konspiratorisk men även på ica skulle jag säga att mer än hälften av maten är processad skit i fina förpackningar
Hur mkt varierar det från individ och raser?
Andra faktorer? Motion?
Senast redigerad av dQw4w9WgXcQ 2025-08-07 kl. 12:40.
Citera
2025-08-07, 12:55
Medlem
zombie-nations avatar
Vår hund har alltid matvägrat på spannmålsfri mat. Hon har fått problem med kalcium oxalat och äter specialfoder, problemen gick bort direkt. Man undrar ju om hunden hade sluppit detta med bättre mat, kanske mer människomat (vilket somliga säger är jättefarligt, men vet långlivade hundar som bara ätit detta, men man har ju inte en statistisk grupp i sin närhet). Hundar är allätare och ska inte äta för mycket eller för lite proteiner. De har förändrats med oss när vi blev odlare.

Vår hund har aldrig haft magproblem eller utslag. Problemen sägs vara genetiska men vet inte om jag tror på det.
Citera
2025-08-07, 13:44
Medlem
Sereenas avatar
Min har aldrig fått torrfoder som mat utan får enbart sk "BARF" i form av fryst, spannmålsfritt, råfoder.

Torrfoder används som godis då det är smidigare än att hålla på och torka lever/kött.
Citera
2025-08-07, 13:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vår hund har alltid matvägrat på spannmålsfri mat. Hon har fått problem med kalcium oxalat och äter specialfoder, problemen gick bort direkt. Man undrar ju om hunden hade sluppit detta med bättre mat, kanske mer människomat (vilket somliga säger är jättefarligt, men vet långlivade hundar som bara ätit detta, men man har ju inte en statistisk grupp i sin närhet). Hundar är allätare och ska inte äta för mycket eller för lite proteiner. De har förändrats med oss när vi blev odlare.

Vår hund har aldrig haft magproblem eller utslag. Problemen sägs vara genetiska men vet inte om jag tror på det.

Våran mat innehåller dock ofta för mycket salt för hundar, och även ofta saker som är giftiga för hundar, tex lök och vitlök, även laktos kan vara ett problem.
Citera
2025-08-07, 14:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Våran mat innehåller dock ofta för mycket salt för hundar, och även ofta saker som är giftiga för hundar, tex lök och vitlök, även laktos kan vara ett problem.

Förutom laktosen som hunden troligen kunde få i sig ibland så lagade den tanten en portion till sig och en till hunden, så jag antar att hon inte saltade och kryddade på hundens mat. Hur hon gjorde med lök vet jag inte, men jag antar att hunden inte fick den. Sedan eftersom det var förr i tiden så var nog viss mat salt av naturen som fläsk. Vet inte hur bra hundmaten var förr i tiden heller. Det var ganska vanligt att man gjorde så förr ute på landet. Hade man hundgård kunde man kasta in allt som var minsta ätligt. Den hunden blev iallafall väldigt gammal, men kan ju likagärna varit bra gener.
Citera
2025-08-07, 14:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vår hund som familjen hade när jag var ung åt samma mat som oss. Var det spagetti och köttfärssås så åt hunden det. Var det potatis, fläsk med löksås så åt hunden det också osv.

Den hunden levde tills den blev 15 år, problem var att den var överviktig och dåliga tänder. Hunden avlivades av veterinär så kanske hade den levt en kort tid till men var pigg och glad innan dess. Detta var på 80-talet så att ha hund då och nu skiljer sig rätt mycket.

Man har alltid sagt att lök är giftigt för hundar men vår åt detta utan problem, nu var det alltid tillagad lök så kanske lite bättre.

Jag och min sambo har också hund och den äter endast torrfoder. Den har lite allergier så krävs specialmat så äter någon special alá Hills.
Citera
2025-08-07, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
https://www.facebook.com/sverigesradio/posts/pfbid0263kCzK8C392jQcyQwJJDJzJQ5R9JqPhZjo9VcQpZsVG xbP2FGFSAjCzkNTFJunq6l
https://www.sverigesradio.se/artikel/johanna-borjade-laga-egen-hundmat-hunden-akilles-blev-frisk

Är det verkligen så svårt för tillverkarna att göra bra hundfoder? Utan spannmål?
Vill inte vara för konspiratorisk men även på ica skulle jag säga att mer än hälften av maten är processad skit i fina förpackningar
Andra faktorer? Motion?

Det finns visst vetenskapligt stöd för att hemlagad mat sannolikt stimulerar immunförsvaret och minskar risken för t.ex. atopisk dermatit (hos vissa raser). Nu professor Ane Nødtvedt forskade kring detta under sin doktorandtid. Hypotesen är att hemlagad mat, tillagad eller rå, stimulerar immunförsvaret. Likt "hygienhypotesen" när det gäller allergier hos människor.

Det finns även forskning från Helsingfors universitet som visar att inslag av rå föda minskar risken för vissa sjukdomar.

Sedan är det självklart även rasbetingat eftersom mer eller mindre alla sjukdomar har en ärftlig faktor. Även vilken miljö hundarna vistas i (ren eller "smutsig").

Kommersiella foder (färskfoder borträknat) värmebehandlas till den grad av maten i princip är steril vilket innebär att hundarna inte får i sig bakterier med maten. Då blir den övriga miljön ännu viktigare, men för immunförsvaret är det väldigt viktigt att få i sig bakterier just via tarmen dvs. via munnen, i regel mat.
Citera
2025-08-07, 22:41
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ

Andra faktorer? Motion?

Det största problemet med torrfoder generellt sätt är att det är väldigt processerat oavsett dyra eller billiga märken. Det måste processeras för att kunna bli just torrfoder, därför gäller det nästan alla märken. Oavsett vad innehåller är så är näringsämnena så finfördelade. Det är inte ett problem för alla hundar men för vissa.

Sedan har vi det andra problemet, de flesta hundar behöver inte exakt samma näringsämnen varje dag (precis som för oss människor). När de äter samma måltid två gånger per dag hela livet får magen och tarmarna inte den variation den behöver. Sen är alla hundar olika också, så min hund kanske mår bra av ett fettrikt foder medans grannens hund blir dålig av det.

Så ja, det varierar väldigt mycket både mellan raser men framförallt individer.
Citera
2025-08-08, 07:14
Medlem
slagskotts avatar
Våran hund är allergisk mot kyckling i alla former samt ost så då testade vi på veckobasis nya folder tills vi hittade något stabilt till hans mage och nu skiter han som en labrador, alltid mellan 8-9 på betygsskalan över
Citera
2025-08-12, 21:38
Medlem
Mr Hectors avatar
Det är mycket gissningar och anekdotiska bevis.
Citera
2025-08-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Det är mycket gissningar och anekdotiska bevis.
grisfötter, sopor och jordnötssmör - om hunden själv får välja
Citera
2025-08-13, 07:42
Medlem
Dagens sojavovvar tål ingenting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto