2025-08-07, 09:29
Medlem
Prippen99s avatar
Vi är ett gäng grabbar i 22-årsåldern som nyligen skaffat Harley och blivit sugna på att starta en egen MC-klubb. Det är inte så vanligt i vår ålder men vi gillar stilen, gemenskapen och hojkulturen. En av våra polare bor lite utanför stan där vi brukar hänga, spela biljard och dricka öl. Vilket leder till att det redan har börjat kännas lite som ett klubbhus.

Idén kom när vi hittade en gammal klubbtröja från en kompis farsa och då lärde vi oss även om Sverige-modellen och hur det funkar med MC-klubbar här. Vi har noll intresse av att vara ett hot (vi är nog inte ens kapabla ) eller störa någon. Vi vill bara köra hoj och ha kul tillsammans. Men vi är också medvetna om att det finns en hel del oskrivna regler.

Så vi undrar
Har någon tips på hur man bär patches eller bygger upp en klubb utan att bli förknippad med 1%-världen eller skapa onödiga problem? Vi vill göra rätt från början. Alla insikter, varningar eller erfarenheter tas tacksamt emot!
Citera
2025-08-07, 09:33
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Vad är det för trams med "Sverigemodellen"?

Köp läderväst, skriv och döp klubben till dra åt helvete Sverigemodellen MC. Vad ska hända?
Citera
2025-08-07, 10:21
Medlem
Lösningen är naturligtvis att ni placerar er MC-klubb på en plats där ni inte konkurrerar med någon redan existerande MC_klubb på något sätt, jag skulle rekommendera Lapplands inland
Citera
2025-08-07, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Vad är det för trams med "Sverigemodellen"?

Köp läderväst, skriv och döp klubben till dra åt helvete Sverigemodellen MC. Vad ska hända?

"Sverigemodellen" är tydligen Hells Angels modell i Sverige. Den riktiga sverigemodellen borde väl vara att ha en klubb om är ansluten till Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation.
Citera
2025-08-07, 10:41
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Varför ens starta en MC-klubb? Varför inte bara träffas och köra hoj tillsammans ändå? En klubb eller förening kan man bilda ifall man sysslar med tävlingar osv., annars verkar det bara onödigt enligt mig.
Citera
2025-08-07, 10:57
Medlem
Prippen99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Varför ens starta en MC-klubb? Varför inte bara träffas och köra hoj tillsammans ändå? En klubb eller förening kan man bilda ifall man sysslar med tävlingar osv., annars verkar det bara onödigt enligt mig.

Mer som en kul grej att känna samhörighet och kunna bära samma kläder/väst. Eller om man åker någonstans att kunna se att vi åker tillsammans etc.
Citera
2025-08-07, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prippen99
Mer som en kul grej att känna samhörighet och kunna bära samma kläder/väst. Eller om man åker någonstans att kunna se att vi åker tillsammans etc.

Det kan ni göra utan att bilda en Mc-klubb!
Citera
2025-08-07, 11:04
Medlem
Prippen99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det kan ni göra utan att bilda en Mc-klubb!

Men då får man väll inte bära patches eller väst? Detta är bara saker jag har hört, har sån dålig koll
Citera
2025-08-07, 11:07
Medlem
Förstår grejen när man är ung och vill åka hoj med polarna så vill man ändå samlas under ett namn och känna gemenskapen i gruppen.

Värva in en kriminell förortsunge som ansiktet utåt för eran klubb så kommer HA inte våga göra någonting. HA ger sig bara på vanliga harmlösa svenssons.
Citera
2025-08-07, 11:11
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prippen99
Men då får man väll inte bära patches eller väst? Detta är bara saker jag har hört, har sån dålig koll

Fast vad ska hända? Att några tuffa HA-grabbar skjuter er? Köper ni en väst och syr på ett märke och har ett namn, hur ska random MC-grabb ha koll på vad som är godkänt eller inte? Eller har HA någon växel alla som åker hoj ska ringa till när man ser en väst?
Citera
2025-08-07, 11:12
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cepel
Förstår grejen när man är ung och vill åka hoj med polarna så vill man ändå samlas under ett namn och känna gemenskapen i gruppen.

Värva in en kriminell förortsunge som ansiktet utåt för eran klubb så kommer HA inte våga göra någonting. HA ger sig bara på vanliga harmlösa svenssons.

Knappast ens det. Man har försvunnit från marknaden helt. Ev att dom driver in pengarna av någon pundare på sin höjd.
Citera
2025-08-07, 11:13
Medlem
Prippen99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Fast vad ska hända? Att några tuffa HA-grabbar skjuter er? Köper ni en väst och syr på ett märke och har ett namn, hur ska random MC-grabb ha koll på vad som är godkänt eller inte? Eller har HA någon växel alla som åker hoj ska ringa till när man ser en väst?

Har också funderat på det och de ända jag kan tänka mig är att dem slår upp regskylten och då vet dem vart du bor och allt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in