En iakttagelse jag gjort som fått mig att fundera:
Många gånger har jag sett män som står och betraktar andra män (i jobbsituationer) som jobbar.
Det gäller ffa maskiner / bilar.
De står i ring och glor.
En betongbilskollega jag hade är ett utmärkt exempel:
Han stod och glodde på hur en annan man skulle fixa en sak.
Min kollega muttrade: "Men han gör ju helt fel!".
Jag: "Men varför hjälper Du inte till då?"
Han: "Jamen det är väl inte min sak!?"
Detta är ingen unik händelse, jag har ofta sett det.
Varför agerar män på det sättet?
Män vill inte ha hjälp om de inte ber om det. Det är närmast oförskämt män emellan att opåkallat gå fram och förklara hur man håller en spade. Blir man däremot tillfrågad har män inga som helst problem att hjälpa till.
En iakttagelse jag gjort som fått mig att fundera:
Många gånger har jag sett män som står och betraktar andra män (i jobbsituationer) som jobbar.
Det gäller ffa maskiner / bilar.
De står i ring och glor.
En betongbilskollega jag hade är ett utmärkt exempel:
Han stod och glodde på hur en annan man skulle fixa en sak.
Min kollega muttrade: "Men han gör ju helt fel!".
Jag: "Men varför hjälper Du inte till då?"
Han: "Jamen det är väl inte min sak!?"
Detta är ingen unik händelse, jag har ofta sett det.
Varför agerar män på det sättet?
Finns till och med en egen tråd, (FB) Äldre män som tittar på byggarbetsplatser, Umarell (2019). Sen vore det intressant vad olika branscher kallar detta, tex nån elektriker tror jag kallade det internt GÄM, gubbe är med. Är det verkligen helt gum-fritt, det borde väl komma en förskjutning?
Finns till och med en egen tråd, (FB) Äldre män som tittar på byggarbetsplatser, Umarell (2019). Sen vore det intressant vad olika branscher kallar detta, tex nån elektriker tror jag kallade det internt GÄM, gubbe är med. Är det verkligen helt gum-fritt, det borde väl komma en förskjutning?
Jag såg det många gånger i somras och kom fram till att alla närvarande i varselväst gör sin grej. Person B kan kanske inte påbörja sitt arbete förrän person A blottlagt vattenledningen helt. Person C är den som kör bort överflödig skit och dumpar. Så tror jag det kan vara men jag skulle garanterat få stryk om jag frågade
Egypten måste vara ledande när det kommer till symptomet att en jobbar och flera tittar på. Men det kanske är vanligt i musseländer. Indier kan jag tänka mig stå och titta på också. Det är skabbigt folk som gör så.
Egypten måste vara ledande när det kommer till symptomet att en jobbar och flera tittar på. Men det kanske är vanligt i musseländer. Indier kan jag tänka mig stå och titta på också. Det är skabbigt folk som gör så.
När man jobbar med fiber ute på vischan är det nästan mer regel än undantag att någon gubbe kommer utspringandes i sin oanvända varseljacka och ställer sig och glor intensivt.
Ingen aning om varför, men det är absolut en återkommande grej.