2025-08-05, 18:00
Medlem
Någon mer än jag som minns den fruktansvärda värmeböljan i början av augusti för 50 år sedan​.

Jag var då 27 år och jobbade på ett metallgjuteri​ i Norrtälje

På grund av värmen direkt efter semestern så bestämdes på måndagen att vi skulle börja arbetsdagen en timme tidigare än vanligt resten av veckan. kl 06.00. Hemgång vid 15.00.

Det kan bli ganska varmt på ett gjuteri ändå utan denna värmebölja.
Vid min ålder då så tålde man dock värme bättre än man gör idag.
Jag minns dock inte hur semestervädret var de 4 veckorna innan.

De flesta av mina arbetskamrater från den tiden var 10 - 25 år äldre än jag och är borta idag så de kan man inte fråga.
Några har flyttat från orten.

Kanske det finns flera här på forumet som har något annat minne från augustivärmen 1975.

Anledningen till att jag skriver detta är att jag snubblade över en länk på SMHI
Läs nedan
https://www.smhi.se/blogg/blogg/2025-08-04-50-ar-sedan-varmeboljan-i-augusti-1975
Senast redigerad av bosseriks 2025-08-05 kl. 18:03.
Citera
2025-08-05, 19:09
Medlem
Gubbens avatar
"när Brezjnev träffa Gerald Ford,
och värmen slog rekord,
det var sommarn 75"
Citera
2025-08-05, 19:28
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Någon mer än jag som minns den fruktansvärda värmeböljan i början av augusti för 50 år sedan​.

På grund av värmen direkt efter semestern så bestämdes på måndagen att vi skulle börja arbetsdagen en timme tidigare än vanligt resten av veckan. kl 06.00. Hemgång vid 15.00.

De flesta av mina arbetskamrater från den tiden var 10 - 25 år äldre än jag och är borta idag så de kan man inte fråga.

Kanske det finns flera här på forumet som har något annat minne från augustivärmen 1975.

Anledningen till att jag skriver detta är att jag snubblade över en länk på SMHI
Läs nedan
https://www.smhi.se/blogg/blogg/2025-08-04-50-ar-sedan-varmeboljan-i-augusti-1975

Jag vara bara ett barn men jag minns att vi hade några riktigt varma sköna dagar då i juli/augusti typ. Som mest var det 35 grader (sydvästra Sverige), annars runt 30 grader dagligen. Det var en härlig tid, jag badade mycket och åt mycket glass.
Citera
2025-08-05, 19:40
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:

Läs nedan
Jag bodde i Stockholm då och minns det mycket väl, det var så onaturligt varmt (36° om jag inte minns fel) att den enda lindringen som fanns var att gå ner i någon av de djupaste tunnelbanestationerna. Jag minns att någon meteorolog sa att om detta väder hade inträffat ett par veckor, upp till en månad tidigare då hade temperaturen nått över 40°, men eftersom det var kortare dagar i augusti så nådde vi aldrig dit.
Man sa att det var ett extremt väderläge som pumpade upp varmluft från Afrika.
Citera
2025-08-05, 20:24
Medlem
outback4s avatar
Citat:

Läs nedan

Har inget eget minne av den sommaren men hört om augusti 75 av äldre släktingar att det var extremt varmt.

För exakt 30 år sedan gick friidrotts VM på Ullevi Göteborg. Få människor minns sommaren 95 som speciellt torr och varm, men så var det i början av Augusti 95, i alla fall Göteborg.
Väldigt märkligt att ett gigantiskt högtryck lade sig över Göteborg just när VM pågick.
Till och med brasilianska besökare tyckte det var för varmt.

När VM avslutades återgick vädret till normalt göteborgs sommarväder med skurar och 19 plus i snålvinden.
Citera
2025-08-05, 21:45
Medlem
CaptainInsane-os avatar
SMHI la upp ett inlägg på instagram idag om den.

Citat:
1975. Värmeböljan med stort V.

Sommaren 1975 började riktigt kall med lokalt snöfall ända ner till Sörmland i juni. Även juli blev en kall historia - framförallt i nordligaste Sverige

Men så i början på augusti rullade värmen in. Framför ett högtrycksområde över Brittiska öarna och Centraleuropa strömmade mycket varm luft upp över Sverige.

Högtrycket växte sedan på sin väg in över Sverige med kraftig solinstrålning som följd.

Den 3:e augusti steg temperaturen lokalt över 30 grader, och även nästa dag var det allmänt temperaturer över 30 grader i Götaland och Svealand.

Mellan 6 och 10 augusti rapporterades dagstemperaturer på minst 35 grader på många håll och ytterligare några dagar till förekom temperaturer över 30 grader.

Många värmerekord sattes sommaren 1975. Några av dessa står sig än idag.

Det är 50 år sedan värmeböljan med stort V - var du med när det begav sig?
Citera
2025-08-05, 21:55
Medlem
zombie-nations avatar
Jag minns den varma sommaren, fast jag led inte, alla andra klagade, men jag var liten. Vi hade ett akvarium som limmet smälte på, men det lyckades flyttas innan katastrof.
Citera
2025-08-05, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Jag vara bara ett barn men jag minns att vi hade några riktigt varma sköna dagar då i juli/augusti typ. Som mest var det 35 grader (sydvästra Sverige), annars runt 30 grader dagligen. Det var en härlig tid, jag badade mycket och åt mycket glass.
Har exakt samma minnen som dej.
Var också barn då och uppväxt i samma område i Sverige.
Kommer ihåg det var 35grader, har för mig mor sa det var bortåt 40grader till och med...
Varmt var det iaf, så man minns det än idag.
Citera
2025-08-05, 23:00
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jo tack, den sommaren minns man.

Hemskt varmt var det.
Citera
2025-08-05, 23:09
Medlem
Imnshos avatar
Gamling här som minns. Jag var i stugan en mil från rapporterade 36 grader i Folkärna. Badade som fan den veckan. När jag dök runt en sten kunde jag nästan grabba tag i de förslöade abborrarna med händerna. Jag la ner en mjärde vid stenen och dagen efter hade 30 fina firrar gått i, som mamma stekte. Vilken fest!

PS. Vädret innan, i juli, var piss. Kallt och blåsigt.
Citera
2025-08-06, 09:44
Medlem
Sommaren 1959 var mycket varm.

Vi hade sommarlov och det var första gången jag fick tälta tillsammans med kompisar.
Jag minns att det var mycket bad den sommaren, med simborgarmärke ( tror jag har tre st.)

Jag var elva år då och minns när Ingo blev världsmästare i tungviktsboxning.
Vi hade transistorapparater med för att lyssna på radio Luxemburg,
tror det var kl 03.00 på natten i slutet på juni.

Bröderna Cartwright startade även då, då kom det många barn hem till oss
för att titta på Tv som vi hade skaffat året innan.
Inte många hade Tv då. Tv:n var av märket Greatz 21 tum.
Minns att den kostade 2100 kr vilket var mycket pengar då.
Senast redigerad av bosseriks 2025-08-06 kl. 10:05.
Citera
2025-08-06, 09:53
Medlem
Citat:

Läs nedan

Jodå Sommaren 75 minns man även om jag var barn.
Vi var på campingsemester på Jylland och badade hej vilt i vattnet.
Det var en upplevelse att rulla ner för klitterna för att senare rusa ut i vågorna, har aldrig upplevt vattnet så varmt där senare.
såpass att farsan glömde bort tiden.
Så det blev panikpackning, farsan fick köpa vit skjorta och slips på vägen(Krävdes på jobbet på kontor på den tiden). Sen släppte vi av farsan på jobbet på vägen hem. I en fullpackad bil med takräcke och hela familjen.
Ett minne jag inte kommer att glömma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in