Citat:
Ursprungligen postat av
handtralala
Du har aldrig bott i Sydeuropa hör jag. Låga löner, nästan levnadsomkostnader som här, otroligt dåligt byggnadsstandard så man fryser vintern igenom.
Går alldeles utmärkt att vara social även o Sverige för övrigt, du kanske skulle testa det?
Lönerna för en vanlig arbetare typ snickare, murare i Spanien är verkligen usla. Visserligen har man sin siesta mitt på dagen, men slutar arbetet desto senare på kvällen.
Inflyttningen av välbärgade engelsmän, kanadensare osv.
har drivit upp priserna, framförallt på boende men även på varor, tjänster och restaurangbesök. Medelklasspanjoren har absolut inte råd att äta ute var och varannan dag.
Jag vill påstå att med de senaste årens lönehöjning och
jobbskatteavdrag har en hantverkare i Sverige aldrig haft bättre ekonomiska förutsättningar än just nu.
Att många väljer att lämna Sverige beror väl delvis på den
ökade otryggheten. Har själv två döttrar och är som en äggsjuk höna när de är ute och roar sig. Sen är väl många med hyfsad ekonomi orolig för ett kommande maktskifte 2026. S är beroende av V och MP för att få majoritet och måste följaktligen vika sig för diverse ogynnsamma krav.
V vill återinföra fastighetsskatten, förmögenhetsskatten,
arvsskatten osv. Dessutom försämra ISK, chockhöja den statliga skatten för höginkomsttagare, införa 6-timmars arbetsdag, ta bort karensdagar och andra svindyra reformer som ska betalas med skattemedel. Såväl V som MP har klargjort att de vill återställa fri invandring, ett skräck-scenario med tanke på de enorma flyktingströmmar som
nu drabbar Europa.