2025-08-05, 08:21
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Bilens mjukvara uppdaterades automatisk och bromsarna slutade fungera.
1. Hur är det möjligt att Volvo inte testar mjukvara bättre än så här?
2. Hur ska man undvika sånt här?
3. Är Volvos säkerhetsrykte skadat?

https://www.nyteknik.se/tech/mjukvarufel-slog-ut-bromsarna-i-hans-nya-volvo-jag-tryckte-och-tryckte-pa-pedalen/4380307

Citat:
Ett mjukvarufel fick bromsarna i Peter Rothschilds splitternya Volvo att sluta fungera när han körde längs en bergsväg. Nu varnar experter för riskerna som fjärruppdateringar kan skapa.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2025-08-05 kl. 08:24.
Citera
2025-08-05, 08:35
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

https://www.nyteknik.se/tech/mjukvarufel-slog-ut-bromsarna-i-hans-nya-volvo-jag-tryckte-och-tryckte-pa-pedalen/4380307
Hur in i helvete kan inte bromsarna vara manuella? Har jag missat något?
Citera
2025-08-05, 08:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det är väl bra med fjärruppdateringar men kanske ska man då vara tvungen att ha bilen stillastående vid tillfället kan man tycka.
Citera
2025-08-05, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är väl bra med fjärruppdateringar men kanske ska man då vara tvungen att ha bilen stillastående vid tillfället kan man tycka.

Uppdateringen skedde förstås inte när han körde, vilket också framgår om man läser artikeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Ja det låter konstig att bromsar helt kan sluta att fungera för att den regenerativa bromsen lagt av p g a mjukvaru fel.
Citera
2025-08-05, 08:46
Medlem
missbildadApa99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
vi é inte i 70-talet längre
Citera
2025-08-05, 08:51
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Alla bilar har hydrauliska bromsar med mekanisk bromsservo som inte är mjukvarudefinierad. Så vad som presenteras i mainstream media är clickbait och falkst.
Citera
2025-08-05, 09:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missbildadApa99
vi é inte i 70-talet längre
Nä men är bromsarna uppkopplade online menar du? En prenumeration som gått ut och glömts förnyas?
Citera
2025-08-05, 09:10
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Alla bilar har hydrauliska bromsar med mekanisk bromsservo som inte är mjukvarudefinierad. Så vad som presenteras i mainstream media är clickbait och falkst.

Varför skulle Volvo själva ljuga om att det är problem med bromsarna?
Citera
2025-08-05, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Varför skulle Volvo själva ljuga om att det är problem med bromsarna?

Det kanske var problem även med friktionsbromsen (som Volvo kallar det). Men så länge den regenerativa bromsen fungerar så kanske man inte tänker på det, om man inte följer Volvos rekommendation att regelbundet bromsa hårt med friktionsbromsen för att undvika problem med bromsskivorna orsakat av inaktivitet, exempelvis rost eller ansamling av smuts.
Citera
2025-08-05, 09:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Den verkliga frågan är hur i helvete något så essentiellt som bromsar kan vara avhängigt mjukvara? Visst, att ABS är beroende av det kan jag förstå, men att själva funktionen att trycka ned bromspedalen och bromsa bilen borde naturligtvis inte bara beroende av någon dator eller algoritm.
Citera
2025-08-05, 09:34
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Den verkliga frågan är hur i helvete något så essentiellt som bromsar kan vara avhängigt mjukvara? Visst, att ABS är beroende av det kan jag förstå, men att själva funktionen att trycka ned bromspedalen och bromsa bilen borde naturligtvis inte bara beroende av någon dator eller algoritm.

Mig veterligt är det så kallade elektrohydrauliska bromsar, dvs. inte riktig brake-by-wire utan en kombination.

Tryck tillräckligt hårt på pedalen så är det mekaniskt som det alltid varit, om pedalen som sensor inte fungerar.

Inte säker men så har jag förstått det i alla fall, titta på filmen så fungerar ju uppenbart bromsarna efter att han missade kurvan och körde upp i slänten.

Kan tycka att det saknas alldeles för mycket information i artikeln.

Edit:

Och personen det hände tycks inte riktigt vilja röra vid vad som faktiskt hände i sin egen reddit-tråd utan undviker det lite snyggt:

https://www.reddit.com/r/Volvo/comments/1lkdgds/xc_90_t8_brakes_fail/
Senast redigerad av Brantfors 2025-08-05 kl. 09:37.
Citera
2025-08-05, 09:41
Medlem
mjayzs avatar
Finns fler fall.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/kraschade-in-i-studsmatta-landade-i-ladugardstak/

Otroligt att detta inte uppmärksammas mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in