2025-08-05, 03:46
Medlem
Ja, jag vet att det numera heter romer, men för att ingen ska tro att jag menar tiggarna, så skriver jag zigenare...

Det slår mig att jag särskilt de senaste åren har sett väldigt många zigenska män som är väldigt långa och muskulösa. Idag så var det extremt, både mannen och hans fru var väldigt långa. Mannen gav intrycket av en pitbull. Det slår mig också att jag inte har sett några långa och smala zigenska män, alla som har varit långa har också varit endera kraftiga eller muskulösa.

Är zigenska män (och kvinnor?) längre nuförtiden än på t.ex. 70-talet? Isåfall varför? Eller är det jag som har fel?

PS Jag är osäker på om jag har placerat detta inlägg i rätt del av forumet.
Senast redigerad av Mustellaminuta 2025-08-05 kl. 04:13.
Citera
2025-08-05, 04:51
Medlem
Pungsvings avatar
Låt dem inspirera dig. Börja jogga och kört hårt med hantlarna.
Citera
2025-08-05, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Låt dem inspirera dig. Börja jogga och kört hårt med hantlarna.

Jag kan knappast bli längre
Citera
2025-08-05, 08:48
Medlem
Jag talade med ett par grabbar som var det du beskriver och de påstod sig vara från södra Dalmatien. Människor ifrån vissa delar av Jugoslavien verkar bli långa.

Denne herre är förvisso inte romani utan serb men han har lite det jag syftar på: https://youtu.be/0KGulGRLBOs?feature=shared

Jag finner jugoslaver överlag väldigt vackra både i språket och utseende. Det är som en blandning av det latinska och slaviska samt sitt egna.
Citera
2025-08-05, 09:03
Medlem
Låter som taget från en science fiction-rulle ärligt talat.
Citera
2025-08-05, 09:26
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Ja, jag vet att det numera heter romer, men för att ingen ska tro att jag menar tiggarna, så skriver jag zigenare...

Det slår mig att jag särskilt de senaste åren har sett väldigt många zigenska män som är väldigt långa och muskulösa. Idag så var det extremt, både mannen och hans fru var väldigt långa. Mannen gav intrycket av en pitbull. Det slår mig också att jag inte har sett några långa och smala zigenska män, alla som har varit långa har också varit endera kraftiga eller muskulösa.

Är zigenska män (och kvinnor?) längre nuförtiden än på t.ex. 70-talet? Isåfall varför? Eller är det jag som har fel?

PS Jag är osäker på om jag har placerat detta inlägg i rätt del av forumet.

Finns ju en del romer med det utseende du beskriver och den mest kända är väl den meriterade fotbollsspelaren Zlatan som utan tvekan är zigenare/rom.
Citera
2025-08-05, 15:05
Medlem
rex144s avatar
Zigenarna i allmänhet brukar vara korta 170-175 och feta men de som är uppfödda i Sverige med näringsrik kost växer sig långa och när de hamnar i uppfostringsanstalter ( LVU) och fängelse i ung ålder vilket är vanligt och då börjar de träna där regelbundet eftersom det finns inget annat att göra.

Och sedan ser vi resultatet med 185-190 långa och muskulösa zigenare.
Senast redigerad av rex144 2025-08-05 kl. 15:10.
Citera
2025-08-05, 15:18
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Finns ju en del romer med det utseende du beskriver och den mest kända är väl den meriterade fotbollsspelaren Zlatan som utan tvekan är zigenare/rom.

Jag tror att när zigenare var ett resande folk och besökte byar och små städer och spelade musik och hade grillfester då kom dit bybor för att bli spådda i hand och titta på deras trollerinummer och lyssna på musik och dansa.
Då hände det nog att svenska flickor fattade tycke för exotiska zigenare och blev sedan gravida och födde gossar med mörkt hår.

Du svarte zigenare som tog mitt hjärta

https://www.youtube.com/watch?v=pP98zwFeAGk
Citera
2025-08-05, 19:01
Medlem
Adelsdams avatar
De romska män från öststaterna som befunnit sig i Sverige som jag sett har varit rejält överviktiga eller trådsmala.
Citera
2025-08-06, 00:32
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
De romska män från öststaterna som befunnit sig i Sverige som jag sett har varit rejält överviktiga eller trådsmala.

Du blandar ihop romer med rumänier.
Romer har inget land och är ett kringresande folkslag.
Romer är Ziggisar och har inget med tiggarna i sverige att göra med.
Zlatan ser ut som en rom och inte som en rumänsk tiggare.
Man ser det enklast på ögonformen.
Citera
2025-08-06, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Zigenarna i allmänhet brukar vara korta 170-175 och feta men de som är uppfödda i Sverige med näringsrik kost växer sig långa och när de hamnar i uppfostringsanstalter ( LVU) och fängelse i ung ålder vilket är vanligt och då börjar de träna där regelbundet eftersom det finns inget annat att göra.

Och sedan ser vi resultatet med 185-190 långa och muskulösa zigenare.

Ja jag har tänkt lite så själv.
Citera
2025-08-06, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Du blandar ihop romer med rumänier.
Romer har inget land och är ett kringresande folkslag.
Romer är Ziggisar och har inget med tiggarna i sverige att göra med.
Zlatan ser ut som en rom och inte som en rumänsk tiggare.
Man ser det enklast på ögonformen.
Det är nog du som har blandat ihop. Tiggarna som sitter utanför affärerna är zigenare med rumänsk medborgarskap,ibland kan dem vara bulgariska romer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in