• 1
  • 2
2025-08-04, 14:34
Medlem
MarcoStars avatar
Svårigheterna med att rekrytera personal till äldreomsorgen är välkända, samtidigt som antalet 80+ åringar blir alltfler och behoven ökar.

Därför införde förra regeringen riktade statsbidrag för att höja kvalitén i omsorgen - för att utbilda fler undersköterskor (Äldreomsorgslyftet), införa rätt till heltid och inte minst borttagandet av delade turer.

Delade turer innebär att personalen kan ha flera skift samma dag med uppehåll emellan. Man kan t.ex. jobba både förmiddag och kväll, med en paus mitt på dagen. Det blir som att arbetsdagen aldrig tar slut och var därför avskytt av de flesta och ledde till massuppsägningar och personalbrist.

Men nu har Tidö-regeringen bestämt att de riktade statsbidragen dras in från och med 2026. Skattesänkningarna för högavlönade som dem själva måste ju betalas på nåt sätt.

Regeringen: Färre riktade statsbidrag till kommuner och regioner >>

För en medelstor kommun som Karlskrona innebär det ett budgetunderskott på 33,5 miljoner kronor. För större kommuner handlar det sannolikt om ännu större belopp.

Pengar saknas: Delade turer i hemtjänsten kan återinföras >> (Låst artikel från lokaltidning.)

Det här innebär att kommunerna ställs inför ett dilemma. Antingen måste de:

1. Höja kommunskatten.
  2. Återinföra delade turer.
  3. Göra andra nedskärningar/försämringar.

Hur anser du att kommunerna ska hantera situationen? Vad kan de indragna statsbidragen få för konsekvenser för välfärden?
Citera
2025-08-04, 14:48
Ja, vad kan man säga? Vill man rekrytera vettigt folk till äldreomsorgen så är det nog dags för lite nya grepp. Lönerna måste höjas rejält och arbetsvillkoren förbättras. Jag tycker också att man ska fortsätta att erbjuda lön under utbildning till de som vill utbilda sig till undersköterskor. Men man behöver höja kvaliten på utbildningen och se till att rätt personer går den. Att återinföra delade turer är knappast en väg framåt.

Man får helt enkelt börja priorotera bättre när man gör den kommunala budgeten. T.ex. minska anatalet överbetalda mellanchefer, sluta bygga diverse skrytbyggen och ta hårdare tag mot den utbredda korruption som slukar hundratals miljoner i de flesta kommuner.

Förvånar mig inte att SD vänder arbetarklassen och de gamla ryggen. Hade inte väntat mig något annat.
Citera
2025-08-04, 14:49
Avstängd
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar

Hur anser du att kommunerna ska hantera situationen? Vad kan de indragna statsbidragen få för konsekvenser för välfärden?

Jag tycker kommunerna ska ge upp helt och hållet och överlåta jobbet till den privata sektorn som det kan myglas med. För det är det enda alternativet som blir kvar.

Hemtjänsten jobbar redan på högvarv och måste i stort sätt köra lite välfärdsfusk för att få ihop besöken.
Man får nalla lite från gamlingarnas avsatta tider för att kunna få in körtid mellan stoppen och det är svårt att få in extra personal eller få ordinarier personal till att jobba övertid/extra pass..
I min kommun sålde kommunen ut landet till de privata efter att tidö sänkt ersättningen (kommunen fick inte ihop det och sålde istället för att låta tjänsten kosta skattebetalarna (vad fan betalar man skatt för). De kör fortfarande "stan".. Bara en tidsfråga till även den också säljs ut.

Skulle vara kul att gå tillbaka till förra valrörelsen och se hur bra snygg ebba och övriga i tidö va i debatterna. Hur de lovade gamlingarna en bättre framtid.

Så nu tänker tidö att dom som jobbar ska få jobba ännu mer och tjäna ännu mer pengar. Hur länge håller det? 3-4 månader tills alla är utbrända och säger upp sig?
Kanske kan tidö ljuga ihop att det skapats 40.000 nya jobb när de 40.000 som idag jobbar får sjukskrivningar och de jobben behöver täckas med 40.000 nya friska personer..
Usch o tvi. Hoppas det här blir tidös sista mandatperiod.
Senast redigerad av MrDonuts 2025-08-04 kl. 14:58.
Citera
2025-08-04, 14:51
Medlem
Här kommer det bli problematiskt. För rätten till heltid - sk heltid som norm, går inte att kombinera med schema som bygger på delade turer. Då bryter man mot gällande viloregler, 11 timmar mellan varje arbetspass.
Citera
2025-08-04, 14:52
Medlem
Onanikrems avatar
Svår fråga du!
Höja kommunalskatten skulle jag säga.

Delade turer är inget värdigt liv för arbetstagaren. Ex Arbetade så, från tidig morgon till sen kväll med fyra timmars "håltimma" mitt på dagen. Även helger. Helt jävla värdelöst upplägg enligt mig, sitta och fika på caffe mitt på dagen fyra timmar och sedan komma hem 21.00 och börja om samma visa Kl. 07.00 dagen efter är inget jävla liv, för en pisslön kan också tilläggas.

Tilläggas skall att detta var snart 20 år sedan under sosseregering.
Någon miljömuppjäfel hade hittat på att de skulle cykla runt till brukarna också, funkade väl bra på sommaren men om vintern fick hon bära/dra cykel jäveln i snön. och blev sen överallt, lunch var bara att glömma. Skicka ut den dumma jävel som hittat på att de skulle cykla att cykla själv i snöstorm!
Senast redigerad av Onanikrem 2025-08-04 kl. 15:12.
Citera
2025-08-04, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Ja, vad kan man säga? Vill man rekrytera vettigt folk till äldreomsorgen så är det nog dags för lite nya grepp. Lönerna måste höjas rejält och arbetsvillkoren förbättras.
Jepp, för annars kommer ingen vilja utbilda sig till vårdarbeten, något som det kommer att behövas ännu större mängder av i framtiden (inom 10-20 år).
Citera
2025-08-04, 15:11
Medlem
Citat:
Svårigheterna med att rekrytera personal till äldreomsorgen är välkända, samtidigt som antalet 80+ åringar blir alltfler och behoven ökar.

Därför införde förra regeringen riktade statsbidrag för att höja kvalitén i omsorgen - för att utbilda fler undersköterskor (Äldreomsorgslyftet), införa rätt till heltid och inte minst borttagandet av delade turer.

Delade turer innebär att personalen kan ha flera skift samma dag med uppehåll emellan. Man kan t.ex. jobba både förmiddag och kväll, med en paus mitt på dagen. Det blir som att arbetsdagen aldrig tar slut och var därför avskytt av de flesta och ledde till massuppsägningar och personalbrist.

Men nu har Tidö-regeringen bestämt att de riktade statsbidragen dras in från och med 2026. Skattesänkningarna för högavlönade som dem själva måste ju betalas på nåt sätt.

Regeringen: Färre riktade statsbidrag till kommuner och regioner >>

För en medelstor kommun som Karlskrona innebär det ett budgetunderskott på 33,5 miljoner kronor. För större kommuner handlar det sannolikt om ännu större belopp.

Pengar saknas: Delade turer i hemtjänsten kan återinföras >> (Låst artikel från lokaltidning.)

Det här innebär att kommunerna ställs inför ett dilemma. Antingen måste de:

1. Höja kommunskatten.
  2. Återinföra delade turer.
  3. Göra andra nedskärningar/försämringar.

Jag tar gärna höjd skatt framför delade turer! Fan vad jag är trött på den här skitregering med bihanget Sd!
Citera
2025-08-04, 15:12
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Jag tycker kommunerna ska ge upp helt och hållet och överlåta jobbet till den privata sektorn som det kan myglas med. För det är det enda alternativet som blir kvar.

Då får det myglas rejält för att kalkylen ska gå ihop, för om äldreomsorgen ska bli helt privat så måste vi ju ha några miljarder till aktieägarnas vinster också. Var ska de komma från?

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Svår fråga du! Höja kommunalskatten skulle jag säga.

Hm, okej. Så vi skulle höja kommunalskatten, som alla måste betala, för att sänka marginalskatten som bara högavlönade betalar. Det innebär alltså att vi tar pengar från pöbeln och ger till de redan besuttna. Du kan bli högerpolitiker - guldstjärna till dig! ⭐
Citera
2025-08-04, 15:12
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Det gamla vanliga
Hur vet du vilka bidrag som ska slopas? Det står uttryckligen "Färre riktade statsbidrag till kommuner och regioner". Färre, alltså inte helt slopade.

Citat:
Ursprungligen postat av GPT4o
Jag kunde inte hitta något i Statskontorets rapport från 2024 som tyder på att statliga bidrag till hemtjänst – eller äldre‑omsorg – bör dras in. Rapporten är av övergripande karaktär och riktar sig inte till specifika verksamhetsområden såsom hemtjänst i sin analys ([Statskontoret][1]).

**Här är huvudpunkterna ur rapporten:**

* Under 2024 betalade staten ut cirka **296 miljarder kronor** till kommuner och regioner, varav **ungefär 126 miljarder till kommunerna** i form av generella statsbidrag, 44 miljarder i riktade bidrag, och 7 miljarder i kostnadsersättningar ([Statskontoret][1]).
* Det finns en tendens till **minskning av antalet riktade statsbidrag**, men också flera nya bidrag har införts under året ([Statskontoret][1]).
* Riksrevisionen har tidigare ifrågasatt **överkompensation av generella statsbidrag** under pandemin, men detta gäller inte specifikt hemtjänst utan bredare ekonomiska stöd till kommunsektorn ([Riksrevisionen][2]).
* Inga signaler om att bidrag till äldreomsorg – inklusive hemtjänst – bör dras in eller minskas. Tvärtom finns riktade bidrag för att stärka äldreomsorgens kvalitet, kompetens och sociala insatser (som att motverka ofrivillig ensamhet) ([Socialstyrelsen][3]).

---

### Slutsats:

Det finns alltså **ingen information i Statskontorets 2024‑rapport som talar för att bidrag till hemtjänst bör dras in**. Tvärtom finns fortsatta satsningar genom riktade bidrag för att förbättra äldreomsorgens kvalitet och personalens kompetens, samt sociala insatser för äldre.

[1]: https://www.statskontoret.se/publice...ce=chatgpt.com "Statens styrning med statsbidrag till kommuner och ..."
[2]: https://www.riksrevisionen.se/gransk...ce=chatgpt.com "Generella statsbidrag som stabiliseringspolitiskt instrument"
[3]: https://www.socialstyrelsen.se/aktue...ce=chatgpt.com "Aktuella statsbidrag för att stärka den kommunala vården ..."
Citera
2025-08-04, 15:14
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Då får det myglas rejält för att kalkylen ska gå ihop, för om äldreomsorgen ska bli helt privat så måste vi ju ha några miljarder till aktieägarnas vinster också. Var ska de komma från?

Hm, okej. Så vi skulle höja kommunalskatten, som alla måste betala, för att sänka marginalskatten som bara högavlönade betalar. Det innebär alltså att vi tar pengar från pöbeln och ger till de redan besuttna. Du kan bli högerpolitiker - guldstjärna till dig! ⭐
Sa jag något om att sänka marginalskatten? Läs vad jag skrev och läs det igen!
Citera
2025-08-04, 15:16
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Hur vet du vilka bidrag som ska slopas? Det står uttryckligen "Färre riktade statsbidrag till kommuner och regioner". Färre, alltså inte helt slopade.

Det framgår i den andra länken. Kommunerna har fått besked om indragna statsbidrag från januari 2026.

Citat:
Innan sommaren fick politikerna i äldrenämnden information om att statsbidraget ska slopas det första kvartalet år 2026.

”Vi behöver nu hitta andra sätt för fortsatt finansiering alternativt ta beslut om att återinföra delade turer i verksamheten.”, står det i protokollet från mötet.
Citera
2025-08-04, 15:22
Medlem
Onanikrems avatar
Din topic. var bra, det var en tanke bakom (i alla fall som jag läste den) Sedan sabbar du den med att hacka för hackandets skull?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in