2025-08-04, 13:08
Medlem
orrtupps avatar
Dagens lunch var droppen, pga tidsbrist köpte jag som så många gånger förr nygrillade kycklingklubbor men äcklades av både smak och konsistens vilket jag faktiskt mer eller mindre gjort de senaste åren utan att riktigt vilja erkänna det för mig själv.

Tycker mig minnas att grillad kyckling både smakade mycket bättre och hade en fastare konsistens förr.

Är det fler som upplever detta eller är det bara jag som inte längre tycker att det är gott?

En grej som jag faktiskt kollat är hur mycket vatten djupfryst kyckling innehåller numera, det blir rejält mycket vatten om man låter kycklingen tina över en skål.

Kan det vara vattnet som påverkar grillningen?
Citera
2025-08-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Dagens lunch var droppen, pga tidsbrist köpte jag som så många gånger förr nygrillade kycklingklubbor men äcklades av både smak och konsistens vilket jag faktiskt mer eller mindre gjort de senaste åren utan att riktigt vilja erkänna det för mig själv.

Tycker mig minnas att grillad kyckling både smakade mycket bättre och hade en fastare konsistens förr.

Är det fler som upplever detta eller är det bara jag som inte längre tycker att det är gott?

En grej som jag faktiskt kollat är hur mycket vatten djupfryst kyckling innehåller numera, det blir rejält mycket vatten om man låter kycklingen tina över en skål.

Vet inte, jag köper alltid hel kyckling och den är väldigt god!
Citera
2025-08-04, 13:14
Medlem
Airwave92s avatar
Du säger inte vilken affär du köpte på? Jag köpte det förra veckan på Ica och tyckte det var väldigt gott
Citera
2025-08-04, 13:15
Medlem
Epimaness avatar
Den billiga frysta kycklingen är också blivit sämre, träiga ibland.
Citera
2025-08-04, 13:19
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Den billiga frysta kycklingen är också blivit sämre, träiga ibland.
Det är självdöda tuppar du käkat....
Citera
2025-08-04, 13:20
Medlem
Sqrbankens avatar
Också noterat detta. Förmodligen, som med precis allt annat idag, så har hörnor kapats (kvalité) på olika vis i tillverkningskedjorna. Inflation, eller "greedflation". Felet ligger också hos oss konsumenter eftersom folk, som kollektiv, tenderar att belöna "good enough" - inte sällan till och med under par - för några kronor mindre och inte den mer kvalitativa produkten för några kronor till.
Citera
2025-08-04, 13:22
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

Är det de där svarta saltbomberna i plastlåda med folie över du talar om?
De är vidriga
Har för mig att de hela är bättre

Edit: sorry, nygrillat ser jag nu att du skrev
Citera
2025-08-04, 13:23
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Du säger inte vilken affär du köpte på? Jag köpte det förra veckan på Ica och tyckte det var väldigt gott

Svarar inte för TS men handlar alltid på Hemköp (inget statement, för mig närmast) och deras grillade kycklingar har helt klart blivit sämre.
Citera
2025-08-04, 13:33
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Idag var det mitt lokala Ica som ändå brukar vara snäppet bättre än närmaste Ica Maxi men jag tycker att det är generellt.
Citera
2025-08-04, 14:06
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Svarar inte för TS men handlar alltid på Hemköp (inget statement, för mig närmast) och deras grillade kycklingar har helt klart blivit sämre.

Hmm. Jag brukade också handla grillad kyckling förr på en Hemköp. Har inte tänkt så mycket på varför men äter det väldigt sällan nu förtiden då jag inte känner sug för det. Kan nog vara så att det inte är lika gott längre.

För väldigt många år sen så brukade jag och en vän köpa en grillad kyckling och en låda potatissallad. I affären vi köpte så fick vi alltid med papptallrikar och massvis med hushållspapper. Så hade vi med väl kylda öl och satte oss ute på någon bänk och kladdade. Fy fan va gott det var. Men kycklingen smakar fan inte så längre..

Men undrar vad det beror på? Är det vad de matas med eller är kryddningen/tillagningen sämre?
Citera
2025-08-04, 14:11
Medlem
Man använder inte fryst kyckling vid grillning i butik
Citera
2025-08-04, 14:26
Medlem
All kyckling pumpas väl full med vatten nu för tiden för att höja vikten och därmed vinsten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in