2025-08-05, 08:56
Medlem
Kleiners avatar
Du har rätt att känna som du gör. Du har rätt att känna dig besviken. Uppenbarligen är det att din kvinna ta hand om sig själv och håller sig attraktiv, ditt kärleksspråk. Att hon vägrar visar jo bara att hon inte bryr sig om dig och att göra dig glad.

Jag tror inte att det handlar om MVD mellan dig och din partner, men snarare att du är besviken, och med all rätt.
Citera
2025-08-05, 08:57
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvdman
Jag har faktiskt svårt att se, om man ser bortom sina fluffiga känslor man har för sin partner, att man inte kan se att den här typen av dynamik existerar. Läs lite om MVD, jag skulle säga att det är en vetenskapligt vedertagen dynamik.

Men ditt förhållande är inget forksningsprojekt. Ponera att ni skulle få fem barn, skulle du ranka barnen i kvalitet också, när du hittat en "vetenskapligt vedertagen" modell för det? Nä, om du varit tillsamma med tjejen i åtta år, så får du bemöta henne som medänniska, och lägga MVD-värdena på hyllan.

Sedan förstår jag precis vad du menar. Du har kommit på att man bara lever en gång, du noterar att du kanske anstränger dig mer än sin partner, och du funderar på om du kanske skulle få något bättre.

Jag tror att det som möjligen skulle kunna rädda er relation, är att ni tar nästa steg, från att låtsas att ni bara har ögon för varandra, till att som vuxna människor bestämma er för att vara ett par livslångt. Har man gjort det, så kan man vara öppen med sina behov av t ex sexuell natur, utan att det blir ett hot mot förhållandet.
Jag kan nästan lova att hon tittar sig omkring också, och eftersom hon är tjej så spelar det mindre roll att hon är tjock. Vill hon ligga så får hon. När du inser det, så kanske du kan glömma det där låga MVD-värdet som du tillskrivit henne, och börja fundera på hur du ska kunna behålla henne i stället.
Citera
2025-08-05, 10:47
Medlem
Citat:
Jag har faktiskt svårt att se, om man ser bortom sina fluffiga känslor man har för sin partner, att man inte kan se att den här typen av dynamik existerar. Läs lite om MVD, jag skulle säga att det är en vetenskapligt vedertagen dynamik.

Och jag kan inte heller tänka mig att jag är ensam om att känna en stark sexuell dragning till andra, även om är i ett förhållandevis bra förhållande, men det kanske är mest vi män.

Jag tycker inte heller det är orimligt att vilja känna fysisk och visuell attraktion till sin partner, och det är knappast bara en ungdomsgrej.
När attraktionen till min sambo svalnat, särskilt i takt med att hon gått upp en del i vikt, och jag samtidigt ser andra kvinnor i min egen ålder som objektivt ser bättre ut, är det svårt att inte känna något kring det.
Visst, det kanske är ett tecken på något djupare, men det gör det inte mindre jobbigt och något som jag då försöker utforska om det är en gnista som går att tända igen.
Våra värderingar och synsätt har alltid varit lite olika. Hon har till exempel aldrig varit intresserad av att sminka sig, fixa håret eller ha på sig lite “snyggare” kläder i vardagen. Vi har nog båda tagit varandra lite för givet, och att vilja ändra på det är väl inte konstigt?

Efter några jobbiga samtal har hon blivit lite ”bättre” på vissa såna saker, men att försöka pusha för mer positivitet och att ta tag i vikten är svårt. Jag försöker göra det på ett schysst sätt, men det ger inte så mycket resultat, och det är tufft att navigera.
Låter som att ni inte var särskilt kompatibla från början ens. Tror inte på det där, men det finns väl terapeuter för sånt också. Hon kanske är deprimerad?
Citera
2025-08-07, 09:52
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Sedan dess har jag jobbat mycket på mig själv, blivit mognare och känner att mitt självförtroende och “mate value” har ökat över tid, både fysiskt och mentalt.

Min sambo har tyvärr gått åt andra hållet med både sitt självförtroende och hennes fysiska attraktivitet. Hon liksom utstrålar osäkerhet och negativitet samtidigt som hon blivit ganska överviktig och det här är en jobbig obalans känner jag.

I en relation är det bådas ansvar att addera tillräckligt mycket värde till relationen. Jag har fått uppfattningen att (kanske siffror från USA) ungefär 80 % av alla skilsmässor initieras av kvinnan. Det är inte orealistiskt att det är något snarlikt i Sverige och även gäller samboförhållanden. Anledning till uppbrott är rätt ofta att mannen anses blivit "lat" och "tråkig", vilket helt säkert också stämmer i många fall. Eftersom dessa egenskaper typiskt är viktiga för kvinnor väljer hon av avsluta relationen.

Jag kan inte se att det skulle vara sämre för en man att göra detsamma utifrån saker som han (i detta fall du) anser vara viktiga. Om hon är negativ till sinnet samt har försämrat sin hälsa/kropp och detta är viktigt för dig så har du ju ingen skyldighet att stanna i något du inte gillar. Däremot bör du förstås ha gett henne chanser innan.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in