2025-08-03, 17:46
Medlem
kraftfoders avatar
Jag såg i dag i G-P att tidningen hade en "notis" om "Sämsta flygbolaget i Europa". -Det var en betala-artikel tyvärr, som vanligt..

Finnair var det sämsta, när jag kollade G-P:s källa.
https://www.flightright.de/flightright-index

G-P:
https://www.gp.se/ekonomi/har-ar-europas-samsta-flygbolag-enligt-kunderna-.5d302af6-2bef-4fb0-9a8e-a0b9b5895b55

Diskussionsunderlag:

Jag har flugit med Finnair sedan 70-talet, har en släktgren, svensk från Helsingfors från 1600-talet. Har alltid varit nöjd med Finnair. (Bättre än SAS).
-Kan det vara strejker som står för missnöjdheten?
(Luftwaffe, skojar, Lufthansa menar jag, har haft betydligt mer strejker än Finnair.)

Har ni några erfarenheter att Finnair är så dåligt, som artikeln (den tyska som G-P har som källa) nämner?
Citera
2025-08-03, 18:18
Medlem
Jordgubbes avatar
Hur kan en enskild sida ha så mycket data om förseningar etc men samtidigt inte redogöra i detalj hur de kommit fram till sin lista?
Citera
2025-08-03, 18:19
Medlem
Jag har ingen personlig erfarenhet av att flyga med Finnair, men Svenska Yle hade en artikel om detta för några veckor sedan: https://yle.fi/a/7-10081187

Citat:
Tvisten orsakade troligen extra dåligt resultat
Kategorin pålitlighet, där Finnair fick särskilt dåligt betyg, omfattar förseningar och inställda flyg. Flygbolaget har haft stora problem med förseningar och inställda flyg på grund av tvister med både piloter och markpersonal
.
Citera
2025-08-03, 18:22
Medlem
Har bara erfarenhet av finnair när man bokat resor med Qatar via Doha och då den resan stockholm/köpenhamn - doha har trafikerats via Finnair och har alltid fungerat smidigt för mig
Citera
2025-08-03, 19:15
Medlem
Är det inte så med Finnair att problemet är inte inställda flyg egentligen utan den totalla oviljan att erbjuda hjälp eller kompensation när detta händer.
Citera
2025-08-03, 21:06
Moderator
Neksnors avatar
Europa --> Flyg: allmänt
/Moderator
Citera
2025-08-03, 21:22
Moderator
Neksnors avatar
Enligt GP så handlar det om de tre kategorierna tillförlitlighet, betalningsbeteende för ersättning och kundnöjdhet.
Betyg 1-5, högre är bättre.

1: Finnair
2: Vueling
3: Ryanair
4: easyJet
5: KLM
6 :British Airways
7: Wizz Air
8: Kondor
9: Swiss International Air Lines AG
10: Turkiska flygbolagen
11: SAS
12: Wideroes Flygbolag
13: Air France
14: Lufthansa
15: österrikisk
16: TUIfly
17: TAP Portugal
18: Iberia
19: Eurowings
20: Discover airlines
(Listan är plockad från GP, som verkar ha "översatt" vissa namn).
Totalbetygen går från 2,5 till 3,3. Finnairs betyg dras ner av Tillförlitlighet, de fick 1,5, övriga bolag ligger mellan 2,0 och 4,5. En anledning är tydligen strejker.

Sådana här listor brukar vara ganska meningslösa och man kan nog få fram vilken rangordning som helst. Det beror på hur man räknar, som Anders Tegnell skulle ha sagt.
Men just den här veckan får vi hata på [sic!] Finnair
Citera
2025-08-03, 21:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Blir lite konstigt att bedöma Finnair efter om deras piloter hamnat i strejk eller ännu värre deras markpersonal som inte ens tillhör Finnair, ja här hade man velat se rådata. Sajten som arrangerat rankingen är väl mest fokuserad på att begära ersättningar för drabbade, och mindre intresserad av orsakssamband.
Citera
2025-08-03, 22:41
Medlem
Har flygit med Finnair några gånger, en av mina favoriter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in