2025-08-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
jag har 30 år i branschen. Och jag håller inte alls med dig om kvaliteten, möjligheterna och vad ai kan göra. Rent krasst ser jag ditt uttalande som okunnigt och förlegat. Menar inte att förolämpa men ja.
Varför tror du jag är "ny"?
Hur menar du att utvecklare tränar sig i kod idag?

För 30 år sedan skrev programmerare fruktansvärt mycket kod eftersom det knappt fanns något att hämta biblitektsmässgt, man behövde skriva nära nog all funktionalitet själv eller kommer du från VB sidan (Visual Basic)
Citera
2025-08-17, 11:58
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Varför tror du jag är "ny"?
Hur menar du att utvecklare tränar sig i kod idag?

För 30 år sedan skrev programmerare fruktansvärt mycket kod eftersom det knappt fanns något att hämta biblitektsmässgt, man behövde skriva nära nog all funktionalitet själv eller kommer du från VB sidan (Visual Basic)
Jag sa inte du är ny. Gissar på motsatsen. Men din syn på AI, dess kapacitet är förlegad. Ai kommer skriva och kan redan idag i många fall skriva bättre kod än en programmerare med 30 års erfarenhet.

Oavsett språk. Rena kodare kommer inte behövas. Inte ens arkitekter kommer behövas. En vanlig användare kan redan idag skriva jag vill förbättra denna process, jag har dessa förutsättningar, fixa.

Än sålänge behöver de ofta hjälp tekniskt för att klara det själv men inte länge till.
Citera
2025-08-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Oavsett språk. Rena kodare kommer inte behövas. Inte ens arkitekter kommer behövas. En vanlig användare kan redan idag skriva jag vill förbättra denna process, jag har dessa förutsättningar, fixa.

Kan beskriva hur AI hjälpt mig

Är typiskt kodare, kan producera rätt stora mängder och skrivit så mycket kod så behöver sällan tänka. Också tränat in tekniker så kan utan vidare hålla reda på mycket stora mängder kod.

Däremot brukar dokumentation bli lidande, det tar tid och tar också tid att uppdatera dokumentation. Normalt för mig har varit att vänta tills det är klart, då kan jag sätta mig och dokumentera.

Med AI har hela dokumentationsproblemet försvunnit. Koden är nu otroligt väldokumenterad med exempel mm.

Refaktorering av kod går också mycket snabbt, ändrar jag något namn på variabel så vips föreslår AI resten av ändringar och behöver bara acceptera.
Kan också be AI granska kod, där är det inte alls lika bra men det ger ett extra öga på funktionalitet som ibland är svår att se alla potentiella problem. Kan vara mycket att gå igenom.
Det jag sett från inte så vana utvecklare är att de litar för mycket på AI, de tror AI alltid eller nästan alltid har rätt och då bli det snabbt trassligt. Speciellt eftersom de själva skriver för lite av koden och därför inte förstår allt.

För mig har det inneburit att jag kan lägga mer tid på funktionalitet och AI får ta hand om det som annars tog extra tid.

Men där AI brister är att få till funktionalitet, endast små saker gör de bra men blir det ett större sammanhang går det inte.

Ja, AI kan generera enklare CRUD system men det är mer för att de är så enkla.
Har inte sett att det dykt upp mer avancerad programvara annat än att duktiga utvecklare där eventuellt fått mer tid.
Senast redigerad av -dev 2025-08-17 kl. 16:13.
Citera
2025-08-18, 20:22
Medlem
Det känns som om vi inte kommer få se en AI som kan lösa nya matematiska problem, exempelvis de man ser på Project Euler. Iaf när det kommer till språkmodeller.
Citera
2025-08-19, 06:43
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Jag har skrivit lite om AI i dom här trådarna, jag balanserar hela tiden fram och tillbaka. Det känns inte alls omöjligt att det blir en stor krasch och några år av deprimerande ai nyheter innan det tar fart igen. Eller så räcker dagens modeller för att boostrappa till super-intelligens. Jag känner absolut igen hypen just nu från Dot com och Kryptovaluta åren. AI behöver säkert 5-15 år till för att mogna.
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Tack!

En sak jag ville tilllägga, som många inte vet eller förstår:

Eftersom vektorrummen inte är skapade av människor utan skapas med hjälp av maskininlärning på stora mängder text, vet vi inte vad dimensionerna, alltså "likheterna" i rummen faktiskt betyder. Dimensionerna går inte att läsa manuellt och är inte tolkningsbara i "mänskliga termer". Det går tex. inte att säga "den här dimensionen betyder lycka", inte heller går det att beskriva likheten mellan "hund" och "katt" i vektorrummen, mer än att dom ligger nära varandra eftersom de ofta förekommer i liknande sammanhang.

Så ord som "Doktor" och "Sjuksyster" ligger nära varandra i många vektorrum, inte för att modellen "förstår" medicinsk vård eller kön, utan endast för att dessa ord förekommer i liknande sammanhang i dom texter modellen blivit tränad på.

Hej, tack för fördjupningarna. Men jag måste fråga dig, om vi fick en jättebra dissektion av exakt hur människohjärnor fungerade skulle det inte sluta med förklaringar som lät liknande? Lite högre komplexitet, något skelett som håller i massor med LLM moduler osv.
Citera
2025-08-26, 05:05
Medlem
Idag är en spännande dag då nVidia skall presentera sitt halvårsresultat och förväntningarna är extremt höga.
Jag tror inte de kommer nå riktigt så högt som förväntningarna ligger men förmodligen är deras extremt lönsamma uppgångstrend bruten. Tror AI bubblan håller på att spricka, framförallt på grund av att det är svårt att tjäna några stora pengar även om tekniken skulle vara ok.
Citera
2025-08-26, 07:11
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Idag är en spännande dag då nVidia skall presentera sitt halvårsresultat och förväntningarna är extremt höga.
Jag tror inte de kommer nå riktigt så högt som förväntningarna ligger men förmodligen är deras extremt lönsamma uppgångstrend bruten. Tror AI bubblan håller på att spricka, framförallt på grund av att det är svårt att tjäna några stora pengar även om tekniken skulle vara ok.
Vi får se men CAPEX-investeringarna som FAANG och andra aviserat i sina rapporter har varit extrema och de flesta har höjt nivån. Bara Google - som väl i och för sig bygger egna chips - höjde till ca 850 miljarder kronor bara för i år. Mer än 5 svenska försvarsbudgetar...

Det är lite dotcomvibbar nu. På samma sätt som dotcom så finns det mycket som är värdefullt inom AI men det betyder inte att man inte också kan ha en rejäl hypebubbla. Alla som investerar för att vinna kommer inte att vinna.
Citera
2025-08-26, 14:15
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Suck! Det finns ingen AI ännu så det kan inte ha peakat. Det har inte ens kommit igång!

Att folk inte fattar detta?

Den dagen vi väl får AI, som i Artificiell INTELLIGENS, och inte Artificiell Idioti som vi har nu, så kommer ni nog märka att saker och ting börjar röra sig på riktigt.

Sluta vara så jävla lättlurade som ni är. Ni är duktiga på att blåsa upp den här "AI"-bubblan.

Språkmodeller är jättefint och allting, liksom bild- och videogenerering, men inte fan är det någon intelligens bakom.
Citera
2025-08-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Suck! Det finns ingen AI ännu så det kan inte ha peakat. Det har inte ens kommit igång!

Att folk inte fattar detta?
Tråden har flera gånger konstaterat att det inte handlar om intelligens, att det är mönster och de har dragit den tekniken så långt de kan komma utan, kvar att förbättra blir bara myrsteg
Citera
2025-08-26, 15:39
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Tråden har flera gånger konstaterat att det inte handlar om intelligens, att det är mönster och de har dragit den tekniken så långt de kan komma utan, kvar att förbättra blir bara myrsteg

Ja, och så blir det ju när inte någon riktig intelligens är inblandad. Eftersom befintlig s.k. "AI" har kommit kanske 70-80% i sin resa mot 100%-ig perfektion. På videoredigeringen finns det en hel del kvar, där kanske det har kommit 30% i sin utveckling, bilder kanske 50%, medan språkmodeller kanske 90%, som då skulle kunna summeras i totalen 70-80%. Mina gissningar här baserat på det jag ser.

Och de här första procenten har ju gått extremt snabbt med människans förmåga räknat, dvs. vi tycker det är jättesnabbt. Och utvecklingen till perfektion, till de där 100%-en kommer gå mycket långsammare, så nu avtar kurvan rejält från det vi är vana vid, och vi tycker att det i princip står still.

Det går framåt nu, men långsamt.

Vad beträffar filmgenerering så kommer det vid uppnådda 100% gå att skapa Hollywoodfilm-liknande kvalité med långfilmslängder, baserat på text- eller röstinput från användaren. Men det tror jag är kanske åtminstone 6-10 år bort, förmodligen mer om ni nu pratar om 100%-ig perfektion.
Citera
2025-08-26, 20:37
Medlem
Citat:
Tycker mig märka att AI har avstannat, att tekniken börjar nå sitt max. Inte så att det går att slipa på tekniken men det jag tror kommer hända är att AI blir bättre att anpassa sig till var och ens behov, att kostnaderna går ner.

Får fortfarande idiot svar på en del testfrågor jag brukar ställa. De olika "test" de använder för att se hur mycket "bättre" nya modeller är, de är så lätta att genomskåda. Modellerna blir bättre på att härma men nu är det bara detaljer i varje ny variant.

AI (som säkert många vet) är en mycket simpel teknik för att matcha mönster och därmed kunna förutse vad som kommer.

Tekniken används mer och mer och fundera då, blir det bättre?
- Filmer, har kvaliteten ökat
- Musik, är det bättre musik
- Konst, blir det bättre konst eller strömlinjeformas det

Mobiler, Runt 2010 var det mängder med varianter av mobiler, flera olika operativsystem tävlade. Idag ser nästan alla mobiler likadana ut

Är själv utvecklare och tror programmering är bland de första att ta till sig tekniken. AI är egentligen en mycket kraftfull sökmotor och fungerar ok som LSP om man lär sig förträna den. Också bra för att utföra repetitiva uppgifter.
AI gör att man kan producera mycket kod men tror väldigt många snabbt lär sig att koden måste underhållas och det är inte alls lika lätt.
Tycker mig märka att baksidan av AI visar sig mer och mer, kreativitet minskar, utvecklare slutar tänka själva och så vidare.

Några få förstår att det bara är ett verktyg och man måste själv fortfarande lära sig men den stora majoriteten verkar inte begripa.

Tror faktiskt att den här bubblan håller på att spricka, AI kommer vara en stor del av samhället men tror det blir ett mycket tråkigare samhälle när/om allt är samma.

AI:n genererar ju ingen egen kunskap utan speglar bara andra texter. Om det är det du menar så har den peakat. Men AI fältet går fort just nu så det finns säkert saker som händer bakom stängda dörrar som inte alla känner till. Nästa steg är väll en medveten AI, för det krävs nog ännu mer tid. Men skulle jag vara du så skulle jag vänta med att göra en AI klon av dig själv eller skaffa en AI partner. Som sagt AI:n idag är inte så smart utan mer som en riktigt bra google sökning i en massa text.
Citera
2025-08-26, 20:40
Medlem
AI lär inte bli betydelsefullt bättre om vi inte ersätter språkmodeller med någon annan typ av modeller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in