Citat:
Ursprungligen postat av
pewpew
Oavsett språk. Rena kodare kommer inte behövas. Inte ens arkitekter kommer behövas. En vanlig användare kan redan idag skriva jag vill förbättra denna process, jag har dessa förutsättningar, fixa.
Kan beskriva hur AI hjälpt mig
Är typiskt kodare, kan producera rätt stora mängder och skrivit så mycket kod så behöver sällan tänka. Också tränat in tekniker så kan utan vidare hålla reda på mycket stora mängder kod.
Däremot brukar dokumentation bli lidande, det tar tid och tar också tid att uppdatera dokumentation. Normalt för mig har varit att vänta tills det är klart, då kan jag sätta mig och dokumentera.
Med AI har hela dokumentationsproblemet försvunnit. Koden är nu otroligt väldokumenterad med exempel mm.
Refaktorering av kod går också mycket snabbt, ändrar jag något namn på variabel så vips föreslår AI resten av ändringar och behöver bara acceptera.
Kan också be AI granska kod, där är det inte alls lika bra men det ger ett extra öga på funktionalitet som ibland är svår att se alla potentiella problem. Kan vara mycket att gå igenom.
Det jag sett från inte så vana utvecklare är att de litar för mycket på AI, de tror AI alltid eller nästan alltid har rätt och då bli det snabbt trassligt. Speciellt eftersom de själva skriver för lite av koden och därför inte förstår allt.
För mig har det inneburit att jag kan lägga mer tid på funktionalitet och AI får ta hand om det som annars tog extra tid.
Men där AI brister är att få till funktionalitet, endast små saker gör de bra men blir det ett större sammanhang går det inte.
Ja, AI kan generera enklare CRUD system men det är mer för att de är så enkla.
Har inte sett att det dykt upp mer avancerad programvara annat än att duktiga utvecklare där eventuellt fått mer tid.