2025-08-02, 14:05
Medlem
BAB7s avatar
Nu händer det verkligen grejer på elbilsfronten.
Redan till våren nästa år ska Renault lansera nya Twingo!

Bilen får ett 30 kWh LFP-batteri och en räckvidd på upp till 30 mil WLTP.
Renault har aviserat ett instegspris på 20.000 euro.

En trendig och modern elbil som ligger rätt i tiden.
Detta kan bli en riktig försäljningssuccé.

Diskutera.
Blir Twingo en succé som nya Renault 5 och Citroën e-C3?
Kan den bli en av de mest sålda elbilarna 2027, när produktionen tagit fart på riktigt?

Länk https://www.autoexpress.co.uk/new-renault-twingo
Citera
2025-08-02, 14:10
Avstängd
30 mil är skiit - kommer man inte ens Stockholm-Jönköping på.

O åker man Stockholm Norrköping kommer man inte hem utan att ladda
Citera
2025-08-02, 14:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Ehm, vem köper renault?

Och vem köper en elbil som bara klarar 30mil?
Renault är en av de mest sålda elbilarna här i EU, bara Volkswagen och Tesla säljer mer.

30 mil wltp är "standardvärde" bland mindre elbilar, eftersom ett större batteri hade gjort bilen alldeles för dyr.
Dessutom brukar folk I allmänhet inte köra mer 30 mil om dagen..
Och när man väl gör det, tre, fyra gånger om året, då kan man faktiskt ladda på vägen.
Citera
2025-08-02, 15:57
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Kör gärna elbil, men Renault håller jag mig gärna ifrån.
Ett bilmärke som dom i Frankrike ofta brukar säga är från börjar byggda för transor, tjejer och bögar är inget jag kommer investera i.
Citera
2025-08-02, 16:28
Medlem
TheGretaResets avatar
såg min första renault 5 i torsdags. Har varit på mitt lokala hedin men de har inte haft någon.

Motsvarande 217 365,50 svenska kronor.(17k pund) plus lite extra moms är oslagbart (då spring inte säljs i sverige).

Tror ändå få svenskar vill ha en twingo. Inget säljande namn i sverige.

LiFePO4-batterier är dock bättre än nico över tid. Så de kan hålla riktigt länge.

Men visst går det framåt om än långsamt.

Jag har skrivit innan att för små bilar tror jag det är viktigare att kunna ladda snabbt än köra långt.

eftersom vw säljer så bra står mitt hopp nu till id2 (som blir starten på nästa gen. vw bilar)

Ingen köper en twingo för att köra 30 mil mer än undantagsvis en gång om året.

Men vi skulle behöva en bil för pizzaleveranser och hemtjänsten. Men jag tror inte det blir twingo.
Citera
2025-08-02, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Vem köper en elbil ö.h.t? All körning som är längre än 10-20 mil måste planeras, sånt jävla skit!

Jag körde 39 mil från kust till kust för knappt en vecka sedan och behövde inte ladda för att ta mig hem. Volvo EX30...
Citera
2025-08-02, 17:17
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
30 mil är skiit - kommer man inte ens Stockholm-Jönköping på.

O åker man Stockholm Norrköping kommer man inte hem utan att ladda

Du kommer inte ens Stockholm Norrköping enkel väg i motorvägsfart med den där, och är det vinter så kommer du inte ens till Nyköping.
Citera
2025-08-02, 18:06
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag körde 39 mil från kust till kust för knappt en vecka sedan och behövde inte ladda för att ta mig hem. Volvo EX30...

Kul för dig, men ta sig från Malmö till Gbg fram och tillbaka fungerar inte med en Tesla iallafall. Jag bara undrar hur i helvetes jävla dum i huvudet man är om man köper en "elbil"?
Citera
2025-08-02, 20:19
Medlem
BAB7s avatar
Hur långt man kommer är irrelevant.
15 mil räcker.
Det byggs ut mer och mer laddststationer utmed de större vägarna.
Då får man helt enkelt ta en laddpaus på en halvtimme, längre tid tar det inte.

Jag tror nya Twingo kommer bli en succé, allt talar för det.
Citera
2025-08-02, 21:29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Kul för dig, men ta sig från Malmö till Gbg fram och tillbaka fungerar inte med en Tesla iallafall. Jag bara undrar hur i helvetes jävla dum i huvudet man är om man köper en "elbil"?
Varför måste man klara den sträckan utan att stanna, kör du till Gbg och vänder bara för att?
För den delen så finns det Tesla som klarar det om du håller hastighetsgränsen.
Det är väl ca 54 mil hela sträckan, det är få som kör så långt utan stopp och längs E6 finns det flera SUC nära bensinstationer och restauranger, så om det råkar vara så att man behöver ladda 10-15 minuter så kan man lätt passa in det med en lunch eller ett pissestopp.
Du ser problem som inte finns. Inte ens när jag kör själv så tycker jag 20 minuter total paus på 60 mil är för mycket, pausade lika mycket med diesel och bensin som med elbil trots att jag har litet batteri.
Citera
2025-08-02, 23:00
Medlem
UoooooUs avatar
Aldrig Renault eller Peugeot.
Vet bekant som nästan blev av med hela familjen när hans nya Renault började brinna utan anledning i carporten.
Citera
2025-08-03, 11:10
Medlem
godboys avatar
Jag tror att det är bra att det finns olika typer av elbilar, som sagt så är det få som kör 30 mil var dag. Sen lär ju inte den sanna räckvidden vara 30 mil, precis som med bensinbilar så mäts ju förbrukning i nedförsbacke och hemlängtan (ni fattar vad jag menar).

Elbil är inget för mig ännu, men jag har en Toyota HSD som jag är så jädra nöjd med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in