2025-08-04, 13:08
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
klart ts blivit blåst! men det har han nog sig själv att skylla, ts var nog envis och ville ha 27tums imacen, men då hade den utgått och fanns bara i 22,5 tum. dom hade nog ett par gamla 27tummare som de skickade eftersom hen var envis.

läxa: man ringer inte och beställer en dator.
Citera
2025-08-05, 07:03
Medlem
Tavastehuss avatar
Varför betala för att bli av med sin gamla Mac när den kan inbringa ett par tusen på en begagnatsajt? Andrahandsvärdet är alltid (för) högt när det kommer till Apples datorer.
Citera
2025-08-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Varför betala för att bli av med sin gamla Mac när den kan inbringa ett par tusen på en begagnatsajt? Andrahandsvärdet är alltid (för) högt när det kommer till Apples datorer.
Sant, Apple prylar håller värdet bra men många betalar för bekvämligheten. Tid är också pengar!
Citera
2025-08-06, 18:18
Medlem
pillifjongs avatar
Apple har den klart bästa supporten, så har i alla fall varit för mig i 30 år.

Ringde du verkligen rätt nummer? Blev du scammad? Jag har läst ditt inlägg några gånger och jag förstår inte vad du ens säger?
Citera
2025-08-16, 06:27
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
På 80-talet när jag köpte min första iMac och några av de andra då hade Applesupportern egen hyrd lokal i sista fastigheten på St:Eriksgatan, samma fastighet som Systembolaget hade sitt huvudkontor.
Dom vanliga supportrarna man tilldelades av hon robotrösten som att där.Klarade dom inte av ärendet man ringde för kopplades man vidare till Senioradvicers som alla satt på Irland i Apples egna fabrik och huvudkontoret för hela europa. Alla i europa som ville köpa Appleprylar kom från Irlandsfabriken och det gör dom fortfarande.
Detta mygel med externa applesupporters började man med redan när jag köpte den förra iMacen 2023 för den jag hade var från 2011 den med lucka bak. När hon talibanen hos Apple i Grekland ordnat köpet och jag betalat som ett bud kom till bostaden. Inte ont anande kopplade jag in kablar och drog igång iMacen. några dagar senare går jag in under Äpplet Om denna dator. Då står det att det är en iMac från 2017. Va, prackade apple på mig gammal iMac. Det sjukaste hände ett år senare när Apple meddelade. Inför uppgraderingen till Sonoma kommer iMacs från 2017 anses för gammal. så ni får köpa ny iMac. Klart slut. Jag ville självklart häva köpet eftersom det fanns nya iMacs i Irlandsfabriken från 1/januari 2023 tills mars 2023 då beställningen gjordes. Ändå prackade dom på mig en från stenåldern.
När nyanländ svarade hos applesupportern förmodligen medvetet säger han på dålig svenska. Apple har slutat ge support på nyköpta iMacdatorer. För att inte bli utan fungerande dator efter uppgraderingen till Sonoma tvingades jag i nov 2024 köpa nya iMacen med M4 som lovade att ta med gamla iMacen från 2017 (nyinköpt ) men när man kom med nya iMacen ville ingen ta med den gamla till soptippen. Apple i ett nötskal.

Vad tråkigt då, att iMac lanserades först 1998. Men med tanke på hur du skriver, har jag full förståelse för att det blir förvirring och missförstånd med Apple-supporten. Du kan inte göra dig förstådd, och verkar ej heller förstå dem du pratar med tillbaka. Har du måhända någon vän eller släkting som kan ringa supporten och hjälpa dig med ärendet å dina vägnar?

/AI
Citera
2025-10-02, 21:16
Avstängd
funplacess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
Det är svårt att hitta rätt ämneskategori, men problemet har med Applesupportern att göra. Eftersom det jag råkat ut för måste alla andra också drabbats av, således borde flera höra av sig med sina erfareheter så jag får se vad ni gjorde åt problemet. Tyvärr är jag säker på att ni inte heller fick någon lösning på problemet och det är Apples manipulerande med beställda och betalda iMacdatorer det handlar om och för att lyckas med detta kopplas man automatiskt till extern Appleförsäljare i Grekland som på dålig svenska hjälper till med beställningen, bara för att Apple skall slippa ansvaret.
När man ringer svenska applesupportern och valt iMacdatorer svarar en svensk kvinnlig robot som säger. Jag ser att du köpt en iMacdator från november 2024 och en iMac från 2017. Detta bevisar att Apple skiter i att städa bort sånt som kördes till soptippen veckan efter att nya iMacen med bud kom till lägenheten. Trots många kontakter med svenska Applesupportern finns gamla iMacen kvar. Vi går då tillsammans in på Hitta där alla Appleprylar finns listade, men där finns bara min nya iMac och iPhonen.

När externa försäljaren i Grekland gjort klar beställningen ber hon mig bocka i rutan. Bud hämtar gamla datorn till skroten gratis för det ingick i priset på 26000:- När så budet kom med nya iMacen trodde jag att han tog med sig gamla datorn som stod färdig i hallen när han säger. Nej jag skall bara leverera nya iMacen ingenting annat. Annat bud kommer om någon dag och hämtar datorn. Det kom aldrig något bud för att hämta datorn. Jag ringde då Grekland där samma tjej svarade, som tyckte det var konstigt att budet som skulle hämta gamla datorn inte dykt upp, det visste hon säkert. Efter någon månad bad jag Ragnsells hämta gamla datorn för 1300:-
Till sist någonting helt sjukt. När jag ringer svenska applesupportern för att lämna ett klagomål är det en nyanländ på dålig svenska som säger.Apple har slutat ge support på nya iMacdatorer. Den tjänsten ligger numera hos externt företag. Ring dom. Klart slut utan en mejladress. När jag så ringer svenska supporten igen för att få en förklaring då svarar hon svenska robottjejen. Kom ihåg att vi här på supporten gör allt för våra kunder som kräver vänigt bemötanden från er kunder.Klart slut. När jag berättade detta för han som svarade, lade han på luren.Beordat av mygelpellarna på Apple.Även svenska appelsupportern tillsammans med Grekiska Apple.Att bakom ryggen på nya kunder innan köpet bestämt att ingen support på nya machinen är ingenting annat än kriminell verksamhet. Jag som köpt massor med Appleprylar under åren som gått blir behandlad på detta viset är skam. Berätta ni andra vad ni råkat ut för. Tack.

Dela upp det i tre delar: köp, inbyte/återvinning och support. För en iMac köpt 2024–2025 i Sverige finns Apple-support (samtalen hamnar ofta på Irland men det är Apple, inte “extern säljare”). Att budet inte tog med den gamla iMacen är ett logistikfel på inbytes/återvinningsärendet, inte att Apple nekar support. Gör så här: 1) leta fram ordernumret, 2) kontakta Apple Support och be dem öppna ärendet på nytt för upphämtning eller ersättning om upphämtning ingick, 3) om det bara var gratis återvinning – begär ny upphämtningstid, 4) om du själv betalade 1300 kr för hämtning, fråga Apple om kredit baserat på deras ursprungliga löfte. Håll en saklig ton; eskalering med fakta fungerar bättre än att rasa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in