2025-08-02, 00:45
Medlem
Purpurhaegers avatar
Ge honom några plastburkar från IKEA. Fan, det skulle kunna vara en affärsidé. Vissa IKEA-etiketter är helt omöjliga att få av. Jag skulle kunna tänka mig att betala för att slippa pilla av dem själv!

Du förstår inte hur bra du har det!
Citera
2025-08-03, 10:21
Medlem
Vad händer om du säger ifrån? Börjar han skrika som ett flyglarm då? Isåfall ger du honom en örfil. Som när man tränar en hund. Belöna bra beteende och straffa dåligt beteende, det är så man lär sig. Inte genom att bete sig som en jävla mes och låta ungen köra över en. Det kommer bli värre. Autism är autism men det går att reglera och dämpa. Autister är inte dumma, bara jävligt envisa med sina tvångsbeteenden som blir värre när man daltar med dem.
Citera
2025-08-03, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonStopXXX
Vad händer om du säger ifrån? Börjar han skrika som ett flyglarm då? Isåfall ger du honom en örfil. Som när man tränar en hund. Belöna bra beteende och straffa dåligt beteende, det är så man lär sig. Inte genom att bete sig som en jävla mes och låta ungen köra över en. Det kommer bli värre. Autism är autism men det går att reglera och dämpa. Autister är inte dumma, bara jävligt envisa med sina tvångsbeteenden som blir värre när man daltar med dem.
Skaffa inte barn. För inte dina misslyckade gener vidare
Citera
2025-08-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Skaffa inte barn. För inte dina misslyckade gener vidare

Har redan bestämt mig för att inte skaffa några jävla missfoster. Tänk om de växer upp och blir liberala vänsterfittor som dig. Brrr
Citera
2025-08-04, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggadgrabb
Jag har en son 4-årig men grav autism. Hans senaste grej är att han pillar bort etiketter från precis allt han kan hitta. Verktyg, hushållsapparater, leksaker, m.m., ingenting går säkert. Det är inte så bra eftersom vissa etiketter är bra att ha kvar.
Jag undrar om man ska försöka hindra beteendet genom att banna honom varje gång han går på något, eller om man borde skaffa någon flaska eller likande med massa klistermärken och låta honom köra på den? Ska man försöka stoppa beteendet eller avleda det till anpassade "ytor"?

Kortsiktigt:
Avled med att ha en flaska med etiketter som han får när du anser att det inte är lämpligt att han river sönder etiketter.
Långsiktigt:
Beroende på graden av verbal och kroppslig kommunikationsförmåga instruerar du barnet till att hitta andra intressen eller gå till ett visst rum eller plats där han kan riva etiketter (som troligen är ett avstressande stim). Försök ersätta detta stim med något annat.

Att skälla och banna honom kommer inte att hjälpa.
Citera
2025-08-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Man måste ändå säga att jag skrattar lite grann när du skriver om etiketter.. Vi har en son som är sex år som inte har några sjukdomar överhuvudtaget.
Han har jävla mycket energi men han gillar att plocka bort klisterlappar på alla burkar och andra saker.
Jag tror att det är ett ganska naturligt beteende för vissa människor.
Samtidigt måste man säga att alla människor är ju olika på något sätt. Med tanke på att din son har någon form av sjukdom kanske du får gilla läget.

Det kanske är bättre att pilla bort etiketter istället för att sätta eld på sommarstugan eller göra punktering på bilen. Då känns det som att det är lite värre läge om man säger så.
Det känns ändå som att han gör inte någon form av skada. Jag tror det finns inte så mycket att göra åt detta utan det är någon form av sysselsättning.
Det kanske är så att Pojken blir glad och imponerad av klisterlappar och etiketter.
Det känns som att jag tror att du bara får gilla läget

Problemet och då skillnaden mellan din "friska" pojke och TS "sjuka" son (varför ens skriva sjukdom?) är att din son troligen kan stoppa sig själv när du säger till. Ts son kan inte stoppa sig själv och beteendet kommer att fortsätta in absurdum och gå så långt att det blir långa utbrott om inte intresset (stim) avleds med något annat intresse.
(Och ja barnet kan ta skada om det ter sig illa).
Citera
2025-08-04, 20:45
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggadgrabb
Jag har en son 4-årig men grav autism. Hans senaste grej är att han pillar bort etiketter från precis allt han kan hitta. Verktyg, hushållsapparater, leksaker, m.m., ingenting går säkert. Det är inte så bra eftersom vissa etiketter är bra att ha kvar.
Jag undrar om man ska försöka hindra beteendet genom att banna honom varje gång han går på något, eller om man borde skaffa någon flaska eller likande med massa klistermärken och låta honom köra på den? Ska man försöka stoppa beteendet eller avleda det till anpassade "ytor"?
Vad gillar han att göra eller är bra på? Kan han inte rita istället? Vilka material är roliga för honom?

Har du gått kurser så kan du göra det och lära dig ett och annat. Rekommenderas. Typ alla borde gå dem även incels för att levla upp lite.

"Banna honom så hårt" eller "denied" men kom ihåg att han blir bättre på etikettfasonerna då även negativ uppmärksamhet maler in beteenden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in