2025-08-01, 17:31
Medlem
Jag har en son 4-årig men grav autism. Hans senaste grej är att han pillar bort etiketter från precis allt han kan hitta. Verktyg, hushållsapparater, leksaker, m.m., ingenting går säkert. Det är inte så bra eftersom vissa etiketter är bra att ha kvar.
Jag undrar om man ska försöka hindra beteendet genom att banna honom varje gång han går på något, eller om man borde skaffa någon flaska eller likande med massa klistermärken och låta honom köra på den? Ska man försöka stoppa beteendet eller avleda det till anpassade "ytor"?
Citera
2025-08-01, 17:34
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggadgrabb
Jag har en son 4-årig men grav autism. Hans senaste grej är att han pillar bort etiketter från precis allt han kan hitta. Verktyg, hushållsapparater, leksaker, m.m., ingenting går säkert. Det är inte så bra eftersom vissa etiketter är bra att ha kvar.
Jag undrar om man ska försöka hindra beteendet genom att banna honom varje gång han går på något, eller om man borde skaffa någon flaska eller likande med massa klistermärken och låta honom köra på den? Ska man försöka stoppa beteendet eller avleda det till anpassade "ytor"?

Låt grabben pilla, han lär sig.
Citera
2025-08-01, 17:35
Medlem
Citat:
Avled, banna aldrig, det ger motsatt effekt. Har ni föräldrar inte fått gå kursen om lågaffektivt bemötande som BUP har? Den gick jag och mamman, läraren hade både autistiska och adhd barn. Mycket matnyttigt.
Citera
2025-08-01, 17:36
Medlem
sebastian66s avatar
Man måste ändå säga att jag skrattar lite grann när du skriver om etiketter.. Vi har en son som är sex år som inte har några sjukdomar överhuvudtaget.
Han har jävla mycket energi men han gillar att plocka bort klisterlappar på alla burkar och andra saker.
Jag tror att det är ett ganska naturligt beteende för vissa människor.
Samtidigt måste man säga att alla människor är ju olika på något sätt. Med tanke på att din son har någon form av sjukdom kanske du får gilla läget.

Det kanske är bättre att pilla bort etiketter istället för att sätta eld på sommarstugan eller göra punktering på bilen. Då känns det som att det är lite värre läge om man säger så.
Det känns ändå som att han gör inte någon form av skada. Jag tror det finns inte så mycket att göra åt detta utan det är någon form av sysselsättning.
Det kanske är så att Pojken blir glad och imponerad av klisterlappar och etiketter.
Det känns som att jag tror att du bara får gilla läget
Citera
2025-08-01, 17:53
Medlem
MrDonutss avatar
Låt han pilla bort det. Ta bild på etiketterna om du anser att info på etiketterna kan komma till nytta.
Citera
2025-08-01, 17:53
Medlem
zombie-nations avatar
Jag är på din sons sida. Det är mysigt när man får bort hela etiketten. Hatar etiketter förutom känslan att ta bort dem. Skaffa fler etiketter och ha tabort-orgie. Sätt t ex på möbler du inte är rädd om. När de är borta, sätt mer. MER!
Citera
2025-08-01, 18:04
Medlem
Citat:

Låt han pillar bort dem, han kommer att tröttna tids nog!
Citera
2025-08-01, 18:11
Medlem
Vill du ha ett monster på halsen, och göra hans autism ännu värre? Då ska du aldrig sätta några gränser för honom.
Citera
2025-08-01, 18:22
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Som användaren sebastian66 skrev så är det här ett ganska vanligt beteende hos barn, oavsett om de har autism eller inte.

Barn kan göra det för att de har tråkigt och sysselsättningen tränar ju deras finmotorik. Två flugor i en smäll.

Förstår att det kan bli som en besatthet när man lägger till autism. Förhindra honom bara när det går för långt.
Citera
2025-08-01, 20:53
Bannlyst
Är det så farligt då? Låt honom göra det. Mitt barn har autism nivå 1 och tycker om att sortera saker
Citera
2025-08-01, 21:28
Medlem
Ta en slät plywoodskiva och kleta dit klisterlappar som han får ta bort. Såg en pappa som gjort en "station" till sitt barn genom att fästa nyckelknippor och annat som den lille fick pilla med.

Här är den artikeln: https://www.mondaymorningmomschildcare.com/post/this-dad-made-an-incredible-homemade-busy-board-for-his-toddler

Här är en annan: https://www.hackster.io/news/this-dad-made-an-electronic-busy-board-for-his-curious-toddler-8b6192ca4541
Citera
2025-08-01, 23:01
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
En redig lavett?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto