2025-08-01, 15:09
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
I snart ett åt har jag månatligen betalat per autogiro till försäkringsbolaget Hedvig för en hemförsäkring jag inte längre vill ha. Varje gång jag försöker säga upp den, digitalt, är det så svårt. Krångligt. Får tryck över bröstet. Det finns ingenstans på webben. Telefonnumret går till en robot.

Jag begriper att det ingår i affärsidén, att jag ska ge upp på vägen till uppsägning. Men konsumenter har väl rättigheter? Det måste gå att säga nej jag vill inte ha till en produkt jag inte vill ha.

För egen del har jag beslutat att ge upp, det tar för mycket energi att försöka. De får ta mina stålar. Men jag vill varna er andra. Välj ett seriöst försäkringsbolag.
Citera
2025-08-01, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
I snart ett åt har jag månatligen betalat per autogiro till försäkringsbolaget Hedvig för en hemförsäkring jag inte längre vill ha. Varje gång jag försöker säga upp den, digitalt, är det så svårt. Krångligt. Får tryck över bröstet. Det finns ingenstans på webben. Telefonnumret går till en robot.

Jag begriper att det ingår i affärsidén, att jag ska ge upp på vägen till uppsägning. Men konsumenter har väl rättigheter? Det måste gå att säga nej jag vill inte ha till en produkt jag inte vill ha.

För egen del har jag beslutat att ge upp, det tar för mycket energi att försöka. De får ta mina stålar. Men jag vill varna er andra. Välj ett seriöst försäkringsbolag.
Framförallt har jag undvikit autogiro i alla sammanhang. Varje räkning, som jag gärna mottar som e-faktura, godkänner jag själv betalningen av.
Citera
2025-08-01, 15:23
Medlem
Ta bort godkännandet för autogiro hos din bank. Tar 2 min online
Citera
2025-08-01, 15:25
Avstängd
Det är så det går när curlinggenerationen kommer ut i verkligheten och MAMMA inte finns där och sopar framför dem längre, väj dig vid att det kommer att ännu mycket tyngre över bröstet!
Citera
2025-08-01, 15:28
Medlem
revodnebs avatar
Det är väl bara att säga upp autogiromedgivandet så är det slutdraget av pengar? Försäkringen lär dämed sägas upp automatiskt då du inte längre betalar, säkerligen med en del förtäckta hot om att du nu riskerar att stå utan försäkring. Bara att teckna ny på seriöst bolag.

Edit:
Pucktvåa.
Citera
2025-08-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Ta bort godkännandet för autogiro hos din bank. Tar 2 min online
Det hjälper föga. Man har fortfarande ett avtal med företaget och riskerar att få ett ärende hos Kronofogdemyndigheten om man inte betalar. Att säga upp ett autogirouppdrag är därför en riktigt dålig idé då det kan bli kostsamt. Bättre då att göra rätt och avsluta avtalet.
Citera
2025-08-01, 15:48
Avslutad
Det är väl bara be någon som inte är telefonrädd att säga upp avtalet åt dig? De vet knappast vem som är bakom luren så att säga vid samtalet. Kan väl dock hända att de ber vederbörande att signera avtalsuppsägningen med Bank-ID men då signalerar den icke-telefonrädda till dig att du ska signera med Bank-ID.

Svårare än så är det knappast.
Citera
2025-08-01, 15:49
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det är så det går när curlinggenerationen kommer ut i verkligheten och MAMMA inte finns där och sopar framför dem längre, väj dig vid att det kommer att ännu mycket tyngre över bröstet!

Du borde försöka leta upp "säg upp"-knappen på Hedvigs hemsida. Den finns inte. I din ungdom svarade åtminstone en människomänniska i telefon när du ringde. Idag är det hopplöst. Är inte det minsta bortklemad, men den här gången tog det stopp.
Citera
2025-08-01, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det hjälper föga. Man har fortfarande ett avtal med företaget och riskerar att få ett ärende hos Kronofogdemyndigheten om man inte betalar. Att säga upp ett autogirouppdrag är därför en riktigt dålig idé då det kan bli kostsamt. Bättre då att göra rätt och avsluta avtalet.
Det där stänmer inte. Att inte betala en försäkring man inte vill ha kan aldrig bli ett ärende för KFM. Varför ljuger du? Jobbar på försäkringsbolag?
Citera
2025-08-01, 15:58
Medlem
Duerfs avatar
https://www.hedvig.com/se/hjalp/faq

"Kan jag säga upp min försäkring när som helst?

Ja. Hedvig har ingen bindningstid, så du kan avsluta din försäkring när du vill. Säger du upp din försäkring mitt i månaden betalar du bara fram till uppsägningsdatumet.

Du kan själv säga upp din försäkring direkt i Hedvig-appen eller genom att kontakta oss på telefon, mejl eller skicka ett meddelande i appen."
Citera
2025-08-01, 16:15
Medlem
Försäkringbolag går inte gå till kronis för då gäller deras försäkring fram tills domstolen har beslutat. Igen bra affär för dom.

Jag rycker autogiro varje år och byter bolag. Sen ringer dom snyftandes tillbaks och vill ha en som kund med 50% rabatt. Inga kronispapper än, och betalar hälften i försäkring.

Säg upp autogirot så ringer dom nog dig. Och skulle dom hota om något så säg bara att du inte betalar. Sen blir de tyst.
Citera
2025-08-01, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Det är som sagt skitsnack. Betalar man inte sägs försäkringen upp. hände mig senast i våras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in