2025-08-01, 12:25
Medlem
bithaxs avatar
Hej. Jag skulle vilja ha tips på en övervakningskamera som inte övervakar mig.

Dvs. Jag vill ha någonting enkelt utan massa AI features och kinesiska appar och skit som man måste installera.

Den ska lagra materialet lokalt. Bra om det går att styra den via webben (altså webserver som körs lokalt på kameran). Men vill inte ha Alexa eller nått cloud eller sådan spyware.

Det känns som att de flesta företag som bygger kameror för konsumenter inte har en susning om hur man bygger säkra system, och deras produkter är dataläckor som väntar på att hända.

Därför söker jag en produkt som är ”dum” men ändå användbar. Alternativet är förstås att bygga själv. Men varför göra det om det finns produkter på marknaden?
Senast redigerad av bithax 2025-08-01 kl. 12:38.
Citera
2025-08-01, 12:47
Medlem
StonedMonkeys avatar
Du kan köpa en webbkamera och använda contacam så får du övervakningskamera egenskaper på din webbkamera, dvs övervakningszoner och spela-in-vid-rörelse. Du spelar in allt lokalt och skulle du vilja komma åt det på distans kan du bara synca mappen du sparar i med valfri molntjänst eller egen webbserver.
Citera
2025-08-01, 14:14
Medlem
googla åtelkamera!
Citera
2025-08-01, 14:21
Medlem
Kolla in Reolink, jag är då helnöjd med dom jag har.
Citera
2025-08-01, 15:29
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet --> Hemelektronik, ljud och bild
/Moderator
Citera
2025-09-06, 07:02
Medlem
Jag kör med Tapo kameror hemma, funkar kanonbra. Lagrar på ett SD kort, så betalar inget extra för Tapos molntjänst.
Citera
2025-09-22, 08:31
Medlem
rullbandspelares avatar
Jag använder idag Ring-kameror idag vilket fungerar ypperligt för att ha lite koll på tomten och entréer.

I natt kom det två inkräktare in på tomten som kamerorna regisserade, som jag vaknade av. Inkräktarna drog på sig maskering och började sakta gå upp mot huset, skarpt läge tänkte jag började fundera på eventuell konfrontation.

När de stod utanför entrén och började känna på dörrhandtaget så tände jag all belysning i hela huset samt satte igång Ring-larmet. Då smet de iväg lyckligtvis.

Summa sumarum så gjorde Ring-kamerorna som de skulle, men det tog alldeles för lång tid. Hela 10 sekunder från kamerans registrering till en notifiering. Dessutom har Ring-kameran ingen optisk zoom.

Jag efterfrågar nu följande från er kunniga:
- En enhet som använder ethernet (med eller utan PoE) istället för Wifi då jag anser att det är stabilare.
- En enhet som inte måste koppla upp sig till en molntjänst. Lokal lagring duger gott.
- En enhet som skickar notiser direkt till mobilen utan att behöva gå via en molntjänst.
- En enhet som har en zoom tracker, dvs. detekterar och följer efter en person.

Tips mottages. Tack på förhand.
Citera
2025-10-07, 14:08
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattleKing
Jag kör med Tapo kameror hemma, funkar kanonbra. Lagrar på ett SD kort, så betalar inget extra för Tapos molntjänst.

Jag kör också Tapo och är nöjd, men i TS efterfrågades kameror utan kinesiska appar och Alexa, vilket Tapo har. Det är ju TP-Link som är Kina-grejer och den hanterar ju styrningstjänsterna. Jag kör också lokal lagring på SD-kort, men det är nog svårt att garantera att inte appen ringer hem på något sätt, jag kan ju streama från SD-kortet i appen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in