Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-01, 03:16
Medlem
horomhebs avatar
För att ta det från början - för c:a 15 år sen köpte jag en dator med Windows 7 Professionell 64-bitars för att köra AutoCad 3d-modellering bl.a. Jag har för mig att grafikkortet skulle vara förberett för OpenGL.
Sen pajade det kortet efter 7-8 år, och jag lät byta till ett bättre. Det var nog då jag lät installera 16 Gigs minne, större fläktar och annat. Sen tuffade det på helt problemfritt, förutom ny 28"-skärm för några år sen.
Tills för några veckor sen: skärmen blev svart och visade "ingen signal". Amatördetektiven horomheb försökte finna felet, men konstaterade att det förmodligen var grafikkortet igen.
Så iväg på pirra (fanstyget väger säkert 15-20 kilo!) och buss (görs inte om!), till en jeppe bakom Västermalmsgallerian. "Det låter som kraftaggregatet", sa han och lät horomhebs problemanalys komma på skam. Men han skulle fixa det till nästa dag.
Nästa dag visade han upp resultatet på sin skärm i form av ett snyggt skrivbord med 1980-upplösning som jag haft tidigare. Han beskrev också att han rengjort datorn invändigt och monterat in ett grafikkort (Nvidia Geforce GTX 1650 Super) som suttit i hans privata dator, och som skulle vara "100 gånger bättre" än mitt gamla. Senaste drivrutinerna nedtankade också. Schysst!
Så hemåt (med taxi), kopplade in åbäket och horomheb ser sitt kära skrivbord igen. Upp kommer ett fönster som säger "Failed to create OpenGL context...blabla... Install a driver providing OpenGL 2.0..."
Jag antar den har med det gamla grafikkortet att göra, och klickar bort.
Sen börjar eländet: går in SVTPlay, segt att öppna, fönstret ger spökränder när man flyttar det, rörliga bilder hackigare än gamla stumfilmer, osynk. På skrivbordet har en Nvidia-ikon dykt upp, men den leder bara till att man ska registrera sig. I kontrollpanel i Windows finns nu också en genväg till Nvidias kontrollpanel. Den funkar inte. I enhetshanteraren för kortet, fliken Allmänt hittar jag följande: "Det går inte att verifiera den digitala signaturen för drivrutinerna som krävs för denna enhet...", och under fliken Resurser "Resursinställningar: Den här enheten använder inga resurser eftersom ett problem har uppstått".
Och detta är bara början.
Det börjar bli sent, så horomheb fortsätter berättelsen imorgon.
Citera
2025-08-01, 03:33
Medlem
Galejans avatar
Varför köper du inte en ny dator istället för att mecka med femton år gammal skit?
Citera
2025-08-01, 04:35
Avstängd
Installera drivaren igen och hoppas att den lägger till Open GL korrekt igen.

Du kan/bör installera VLC Video LAN mediaspelare som har en uppsjö av codes/decodecs som kan behövas.

Om det är MSI som är tillverkaren av grafikkortet så prova tex här supportsidan:
https://www.msi.com/Graphics-Card/GeForce-GTX-1650-SUPER-GAMING-X/support

Annars får du ta reda på vilken som är tillverkaren.

NVidia har annars en app för uppdateringar men vet inte om den funkar i Win 7.

Hittar annars inte NVidias gamla download för GTX 1650

Har du en Windows 7 kärra så prova att montera en snabb SATA SSD i kärran så
får du mycket bättre prestanda.
Lycka till !!
Citera
2025-08-01, 10:27
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Jag har nu även upptäckt att strömspar-avstängningen inte funkar, liksom 3D-läget i Google street view. Jag beslutar mig för att registrera mig på Nvidia för att om möjligt få tillgång till kontrollpanelen, samt tanka ned senaste drivrutinen igen. En halv gig och kvart senare hade inget förändrats.
Jag går naturligtvis tillbaka för att förklara alla problemen som uppstått. Jeppen förklarar då att det hade funkat problemfritt med hans bildskärm, och sa att jag skulle ändra min bildskärm till lägre upplösning(!), och att grafikkortet och min skärm måste ha samma frekvens alternativt samma upplösning, eller båda. Alltså att jag med det nya duktiga kortet skulle få en oskarp bild!? Han påstod även att upplösning och frekvensen hörde intimt samman. Horomheb var tveksam, men gick hem för att söka kontrollpanelen till bildskärmen (Acer 24"), som ju bara nås från skärmens baksida. Där fanns ingen inställning för frekvens.
Tillbaks till jeppen igen, och nu är det plötsligt min två år gamla bildskärm som är felet! Så han ber mig att komma in med datorn och skärmen så ska han fixa allt. Jag har nu naturligtvis förlorat allt förtroende för jeppen, och förstår att han efter kortbytet låtit sig nöja med att starta upp datorn och konstaterat att skrivbordet såg bra ut, utan att ha testat rörliga bilder etc. visades korrekt. Någon Nvidia kontrollpanel hade han förmodligen aldrig varit inne i.
Så horomheb beslutar sig för att uppsöka en annan datorreparatör - denne med bra betyg ett drygt stenkast från jeppen. Då kommer jag till tomte#2 - vi kan kalla honom "Kungen av felanalys".

Återkommer!
Senast redigerad av horomheb 2025-08-01 kl. 10:36.
Citera
2025-08-01, 10:54
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Varför köper du inte en ny dator istället för att mecka med femton år gammal skit?
Varför överge något som fungerar felfritt till något som bara ger problem?

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Har du en Windows 7 kärra så prova att montera en snabb SATA SSD i kärran så
får du mycket bättre prestanda.
Lycka till !!

Just ja, en SATA SSD-disk åkte också in när jag uppgraderade. Funkar klockrent!
Citera
2025-08-01, 11:10
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Det har blivit mögel i systemet. Installera om Windows är nog enklast.
Citera
2025-08-01, 11:56
Medlem
Windows 7
Den slutade att uppdateras för fem år sen
Du måste ha enorma problem med drivrutiner och kompatibilitetsproblem
Du måste få blå skärm hela tiden, på din dator
Drivrutiner blir för gamla
Citera
2025-08-01, 12:29
Moderator
memymos avatar
Låter mer som mjukvara fel än hårdvara.

Hårdvara: PC --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2025-08-01, 12:32
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Då kommer jag till tomte#2 - vi kan kalla honom "Kungen av felanalys".
Horomheb har nu trots sina klena hårdvarukunskaper börjat tro att felet kanske ligger i att grafikkortet och moderkortet inte går ihop, eller att det helt enkelt inte funkar med Windows 7.
Så ny taxi med aset och iväg till Kungen där jag förklarar alla problem och mina misstankar. Han ska försöka fixa det till nästa dag. Jo hejsan!
Nästa dag ringer han meddelar att nu ska den funka igen. Väl där förklarar han att han rensat bort lite onödiga filer bl.a. men nu är den problemfri. Vis av erfarenhet ber jag då att få kolla en filmsnutt från hårddisken. Den uppvisar precis samma hackighet som förut (typ visar var 3:dje bildruta). Han vill först inte vidgå att det ser onormalt ut. Jag har nu ingen anledning att anta att dom övriga problemen är lösta heller. Men jag har fel - det verkar nu som att det går att komma ut på nätet utan problem. Bra så men det felet låg nog i min router!
Men allt annat på fellistan hänfördes till Windows 7. Har ni sett Grotescos "Bögarnas fel" förstår ni.
Så ett operativsystem som fungerade klanderfritt några veckor innan hade efter ett komponentbyte blivit förkastligt, för grafikkortet var det ju inget fel på. Den felanalysen haltar en aning i mina ögon.
Kungen erbjuder sig nu att uppdatera till Windows 10, kanske på en separat hårddisk. Horomheb tvärvägrar och föreslår istället att han monterar in ett grafikkort, gärna äldre eller begagnat, som lirar med moderkortet och Windows 7. För att göra det måste han dock veta exakt vilket grafikkort som suttit där innan?! Vad jag minns var det bra, men inget exceptionellt - en lagervara med säkert ett tiotal alternativ. Hur svårt kan det vara att hitta ett motsvarande idag? Vi får se - Kungen lovade höra av sig om 1-2 dagar.
Fortsättning lär följa!
Citera
2025-08-01, 12:37
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Windows 7
Den slutade att uppdateras för fem år sen
Du måste ha enorma problem med drivrutiner och kompatibilitetsproblem
Du måste få blå skärm hela tiden, på din dator
Drivrutiner blir för gamla
Det har funkat helt klanderfritt i alla år, aldrig haft blåskärm.
Citera
2025-08-01, 13:34
Medlem
S Nubbens avatar
Citat:
Varför överge något som fungerar felfritt till något som bara ger problem?

Den fungerar ju inte felfritt. Du skapade tråden för att du hade problem.
Citera
2025-08-01, 13:45
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:

För att ta det från början - för c:a 15 år sen köpte jag en dator med Windows 7 Professionell 64-bitars för att

Sen pajade det kortet efter 7-8 år,
för några veckor sen: skärmen blev svart

Du verkar vara mer inriktad på att skriva någon form av novell än trådstart men ändå - för ditt eget välbefinnande, släng skiten och köp en ny dator.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in