2025-07-31, 16:17
Medlem
Hej! Jag hur vi ska gå tillväga för att hitta en hund att adoptera. Vissa säger att man absolut inte ska leta på blocket eller facebook, andra säger att man absolut inte ska adoptera hund från utomlands. Men frågan är då, var adopterar man en vanlig sällskapshund? Vet om att Hundstallet finns, men om man inte hittar en lämplig hund där då? (Ingen renrasig med stamtavla, utan en "vanlig" blandras)
Citera
2025-07-31, 16:31
Medlem
Sereenas avatar
Man köper hund från en vettig uppfödare där man har möjlighet att träffa tik och valp innan köp (och som har iaf friskhetsintyg på föräldrarna).
Det gäller både för renrasiga och för "blandisar" (och skulle inte rekommendera blandras då många korsar raser som inte alls passar ihop).
Adoptera/omplaceringar kan vara problematiskt då risken är hög för problembeteenden.

Renrasig med stamtavla är det normala/"vanliga", inte blandisar.
Citera
2025-07-31, 16:35
Medlem
Det är bara att googla på "hundar att adoptera" så finns det 4-5 stycken som verkar vara seriösa.
Citera
2025-07-31, 17:49
Medlem
Jag köpte en hund från en kennel, med fin stamtavla och prisbelönta föräldrar som tävlat både i Sverige och utomlands... Var inte bara att åka dit och slänga up 25k på bordet. Dom som sålde hunden ville verkligen veta vem jag var osv.. plus att det tog tid för mig att bestämma mig för vilken hund jag ville ha från den kullen jag tittade på. Tredje dagen vid besöket så var det en hund som jag kände igen från tidigare. Och han sprang fram till mig direkt. Så fick bli han

Han levde i 12 år.. kunde ha valt att genomgå operationer när han blev sjuk.. dock så drar man bara ut på hundens lidande, så jag valde att avliva efter ett sjukhus besök... Hans mage hade vridit på sig, plus att det var njursvikt..

Visst hade jag kunnat lagt pengar på att operationen och köpt han högst några månaders extra i liv. Men vad för sorts liv hade det varit att leva för honom som alltid ville vara aktiv
Citera
2025-07-31, 17:50
Medlem
Det finns bara en vettig familjehund och det är en vit Golden. Om man inte vet hur man skall komma över en härlig Golden retriever är man nog inte heller redo att vara hem åt en sådan.
Citera
2025-07-31, 18:17
Moderator
Allaballawallas avatar
Man ska inte bry sig så mycket om vad "vissa säger".

Blocket är Sveriges största annonsplattform och självklart annonserar både oseriösa och seriösa människor där.

Gallra ordentligt och gör så mycket research du kan om det du hittar där och kan tänka dig. Sedan är det bara att gallra väck idioterna och fokusera på de vettiga.

Även rasklubbars hemsidor och diverse Facebookgrupper ämnade för folk med intresse för vad de ägnar sig åt fungerar som annonsplank för omplacering av hundar.

Sen finns sådant som Fonus "djuränklingar" där sällskapsdjur åt någon som gått bort förmedlas.

https://www.fonus.se/om-fonus/vara-initiativ/djuranklingar/

Det finns mängder med möjligheter att hitta vettiga omplaceringshundar i Sverige om man bara vet vad man är ute efter och letar lite.
Citera
2025-07-31, 18:49
Medlem
Det finns hur många seriösa uppfödare som helst både på Facebook och Blocket även utländska org som Hundar utan hem, Hundhjälpen mm!
Citera
2025-07-31, 19:13
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det finns hur många seriösa uppfödare som helst både på Facebook och Blocket även utländska org som Hundar utan hem, Hundhjälpen mm!

Avråder å det skarpaste från att beblanda sig med utländska organisationer som importerar gatuhundar och liknande (som lika gärna kan vara från sk puppy-mills)!

Otroligt mycker problem här bla med undermåliga, eller rent av bedrägliga/obefintliga/förfalskade hälsoundersökningar, intyg och andra dokument som leder till att sjuka djur, ibland med allvarliga, smittsamma, sjukdomar eller parasiter kommer in i landet.
Citera
2025-07-31, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Avråder å det skarpaste från att beblanda sig med utländska organisationer som importerar gatuhundar och liknande (som lika gärna kan vara från sk puppy-mills)!

Otroligt mycker problem här bla med undermåliga, eller rent av bedrägliga/obefintliga/förfalskade hälsoundersökningar, intyg och andra dokument som leder till att sjuka djur, ibland med allvarliga, smittsamma, sjukdomar eller parasiter kommer in i landet.

Har själv adopterat hund från hundhjälpen som är en svensk org, de är ok så du snackar skit!
Citera
2025-07-31, 19:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Har själv adopterat hund från hundhjälpen som är en svensk org, de är ok så du snackar skit!

Om det är svenska organisationer som endast hanterar svenska omplaceringshundar så är det ju inte relevant för problemen med organisationer som pysslar med import av utländska gatuhundar, ofta med tvivelaktiga metoder och bakgrunder på hundarna.
Citera
2025-07-31, 19:54
Medlem
Knivur-273s avatar
Kontakta en erkänd god uppfödare av rasrena hundar. Det finns många. Jag föredrar Schäferhundar av honkön, för de är sötare i ansiktet och mycket enklare att dressera korrekt.

De är inte alls sämre som skyddshundar, biter gärna om det behövs. Ofta mycket snälla med barn, även främmande barn.

Dock så löper de två gånger per år och droppar blod på golvet, så att man får gå och torka efter dem, rulla upp mattorna.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-07-31 kl. 20:03.
Citera
2025-07-31, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Om det är svenska organisationer som endast hanterar svenska omplaceringshundar så är det ju inte relevant för problemen med organisationer som pysslar med import av utländska gatuhundar, ofta med tvivelaktiga metoder och bakgrunder på hundarna.

Det är en svensk org som hjälper hundar från Rumänien till ett nytt liv här i Sverige, själv adopterade jag en schäferhane som blev 13 år, så honom var det inget fel på. Man är också tvungen att gå till en svensk veterinär och därefter registrerar den i Jordbruksverket, det är fan i mig mer än vad folk gör med sina svenska hundar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in