2025-07-31, 14:36
Medlem
Roidberts avatar
För att ge lite bakgrundsinformation så har jag en 2-årig dotter utomlands och fick nyss hem en avi som verkar vara adresserad till henne. Det är ett Rek från utlandet från en okänd avsändare och man måste inte betala för att lösa ut det. Jag förväntar mig inte något paket från hennes hemland och undrar därför vad detta kan handla om. Lutar åt att det är någon typ av bedrägeri eller djävulskap, men är förstås på samma gång nyfiken och undrar om det kan handla om viktiga dokument relaterade till min dotter. Hon är inte skriven hos mig, så om det handlar om någon typ av djävulskap måste det antingen vara någon som känner mig eller har hackat sig in på min dator/mobiltelefon som har lyckats ta reda på min dotters namn.

Vad kan och bör jag göra i detta läge? Kan det vara någonting som det svenska konsulatet i hennes hemland har skickat till mig? Kan jag ens hämta ut paketet med tanke på att det inte är adresserat till mig?
Senast redigerad av Roidbert 2025-07-31 kl. 14:41.
Citera
2025-07-31, 14:42
Medlem
SituationStockholms avatar
Försök att hämta ut paketet om det inte kostar, sen får du avgöra vad du ska göra efteråt och vad det innehöll.
Citera
2025-07-31, 14:45
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Ett paket packat med förskräckligt mörk vodun, ihopkokat av barnets moder? Så "arvet" från dig snart kan tillfalla dottern.

Alternativet måste ju vara brevbomb.
Citera
2025-07-31, 14:46
Medlem
Nej, du ska inte kunna hämta ut paket till hennes namn - det är emot nästan alla kurirers regler.

Finns det inte risk för att hon skrivit dig som anhörig/fader hos det andra landets myndigheter eller konsulat? Sen har någon gjort en miss där, och adresserat dokument till henne istället för dig.

Scam vet jag inte vad det skulle gå ut på, mottagaren får i och för sig en kvittens när paketet hämtats ut. Skulle kunna vara en juridisk scam av nåt slag.
Citera
2025-07-31, 14:47
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
öppna o kolla? :P

Han kanske är nojjig att det är nån legal pryl, typ en kallelse till domstol utomlands? Eftersom det är rekommenderat brev måste han visa att han mottagit den på posten - allt han har nu är avi'n
Citera
2025-07-31, 15:24
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationStockholm
Försök att hämta ut paketet om det inte kostar, sen får du avgöra vad du ska göra efteråt och vad det innehöll.

Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
öppna o kolla? :P

Om paketet innehåller droger eller någonting annat olagligt och polisen har valt att släppa igenom det, så kan jag göra mig skyldig till brott om jag hämtar ut det. Även om jag inte har någon aning om vad paketet innehåller (vilket är fallet).

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Han kanske är nojjig att det är nån legal pryl, typ en kallelse till domstol utomlands? Eftersom det är rekommenderat brev måste han visa att han mottagit den på posten - allt han har nu är avi'n

Jag tänker att det kan vara någonting liknande, ja. I så fall vill jag gärna ta emot brevet.

Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Nej, du ska inte kunna hämta ut paket till hennes namn - det är emot nästan alla kurirers regler.

Finns det inte risk för att hon skrivit dig som anhörig/fader hos det andra landets myndigheter eller konsulat? Sen har någon gjort en miss där, och adresserat dokument till henne istället för dig.

Scam vet jag inte vad det skulle gå ut på, mottagaren får i och för sig en kvittens när paketet hämtats ut. Skulle kunna vara en juridisk scam av nåt slag.

Jag har själv sett till att jag är skriven som min dotters juridiska fader - både i Sverige och i min dotters hemland.
Citera
2025-07-31, 15:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Om paketet innehåller droger eller någonting annat olagligt och polisen har valt att släppa igenom det, så kan jag göra mig skyldig till brott om jag hämtar ut det. Även om jag inte har någon aning om vad paketet innehåller (vilket är fallet).

Jag tänker att det kan vara någonting liknande, ja. I så fall vill jag gärna ta emot brevet.

Jag har själv sett till att jag är skriven som min dotters juridiska fader - både i Sverige och i min dotters hemland.
Jag skulle inte hämta ut det, man ska aldrig hämta ut okända brev.
Alternativt kan du ju ringa 11414 och fråga om hu du ska gå tillväga.
Citera
2025-07-31, 15:52
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Jag skulle inte hämta ut det, man ska aldrig hämta ut okända brev.
Alternativt kan du ju ringa 11414 och fråga om hu du ska gå tillväga.

Ja, det lutar åt att jag skiter i att hämta ut paketet. Ska försöka komma i kontakt med myndigheterna i min dotters hemland för att ta reda på om de har skickat någonting.
Citera
2025-07-31, 15:55
Medlem
Det är inte möjligt att fråga dotterns andra förälder eller vårdnadshavare? Tänker att hon knappast bor själv där ute i utlandet.
Citera
2025-07-31, 15:59
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolarensPolare
Det är inte möjligt att fråga dotterns andra förälder eller vårdnadshavare? Tänker att hon knappast bor själv där ute i utlandet.

Min fru har ingen aning vad det kan handla om.
Citera
2025-07-31, 16:41
Medlem
sommarlovs avatar
Någon som testar om din adress funkar, till vilken anledning det nu kan vara?
Citera
2025-07-31, 16:57
Medlem
Låter som någon form av delgivning men brevet borde då varit adresserat till dig. Tycker att du ska hämta ut ifall det är möjligt men kan nog vara svårt då försändelsen inte bär ditt namn.

Om det skulle vara en delgivning så hjälper det föga att vägra att hämta ut då du snarare riskerar att en delgivningsman kommer och knackar på din dörr vid ett mindre passande tillfälle. Bättre då att ta tjuren i hornen och reda ut det så snart som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in