2025-07-31, 14:36
Medlem
Hej,
jag håller på att installera en kupévärmare (typ Calix eller DEFA) i min Citroën C3 från 2021 med PureTech 82hk-motor (manuell växellåda).

Det jag behöver hjälp med är hur man drar kabeln från motorrummet in i kupén.. alltså exakt var det finns en genomföring i väggen mellan motorrum och kupé, eller om det finns något ställe som lämpar sig att borra. Gärna också info om hur man kommer åt från insidan av bilen.

Jag är inte ute efter generella instruktioner eller lösningar för andra bilar.. jag söker konkret information som gäller just C3 årsmodell 2021, dvs tredje generationen som bygger på Stellantis CMP-plattform (samma som nya Peugeot 208 och Opel Corsa m.fl.).

Om någon har gjort detta och kan dela bilder eller tydliga beskrivningar av kabeldragningen (både från motorrum och från kupén) vore det otroligt uppskattat.

Tack på förhand!
Citera
2025-07-31, 20:10
Medlem
Det brukar finnas färdiga genomföringar i moderna bilar. Bara en gummiplugg att dra bort.
På den bilen jag har så sitter det tyvärr högt upp så man måste skruva loss hela instrumentpanelen för att komma åt skiten.
Jag skulle förorda att du bara borrar ett hål på passagerarsidan fram. Någonstans så den mynnar ut under handskfacket så du slipper skruva bort saker. Bara lyfta på mattan o borra.
Glöm inte o täta hålet så du slipper avgaserna o annat skit.
Citera
2025-08-01, 16:07
Medlem
Gå in på Citroenakuten och ställ din fråga där - eller läs befintliga trådar för just din Citroenmodell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in