2025-07-31, 12:48
Medlem
Hej
Jag saknar en lista på varnande exempel där man kan bli matförgiftad.
Äter ni räkor och musslor så är det inte roligt att se pizzeriarestauranger som fyller på lådorna när det börjar ta slut. Dom gamla musslorna o räkorna ligger i botten o blir gamla...kräks!

Dåligt rengjorda kylar och för varmt i både kylar och frysar. Oproffesionella kylar för hemmabruk ska inte användas eftersom de öppnas ofta och kräver proffskylar med högre kylkapacitet.

Katastrofalt att inte livsmedelsinspektörerna anger officielt vilka som har anmärkningar. De betalas ju av oss med skattemedel.
Citera
2025-07-31, 12:57
Avslutad
Finns digitala listor om du googlar "resultat från livsmedelskontroll" + din kommun. Står vilka områden som restaurangerna blev underkända på. Om du vill veta exakta detaljer för den restaurang du vill veta mer om är det nog bara lyfta på luren och slå en signal till miljöavdelningen hos din kommun.
Citera
2025-07-31, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djingiskahn
Hej
Jag saknar en lista på varnande exempel där man kan bli matförgiftad.
Äter ni räkor och musslor så är det inte roligt att se pizzeriarestauranger som fyller på lådorna när det börjar ta slut. Dom gamla musslorna o räkorna ligger i botten o blir gamla...kräks!

Dåligt rengjorda kylar och för varmt i både kylar och frysar. Oproffesionella kylar för hemmabruk ska inte användas eftersom de öppnas ofta och kräver proffskylar med högre kylkapacitet.

Katastrofalt att inte livsmedelsinspektörerna anger officielt vilka som har anmärkningar. De betalas ju av oss med skattemedel.
Jag vill ha en tabell där våra 290 kommuner jämförs och det framkommer att i förhållande till antal fasta invånare är Söderköping, Västervik, Kalmar och Visby sämst för turistens mage på Östkusten.
Citera
2025-07-31, 13:35
Medlem
Bruka kolla på Indisk streetfood på Youtube,slafsa med händerna i maten, handen som säkert 5 min innan torkade aslet utan papper, möjligen tvättade händerna en vattenpöl. Grytor och utensils som inte rengjorts sedan Ghandis födelse, sen lite avföring, soppor etc i närmiljön

Sen tänker man, ja de är nog inte så illa endå med lite varma räkor eller de kör toasitsen i diskmaskinen
Citera
2025-07-31, 13:35
Medlem
godboys avatar
Det "fuskas" enormt mycket i restaurangvärlden. Det är ett under att inte fler magsjukeutbrott uppstår.
Citera
2025-07-31, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Finns digitala listor om du googlar "resultat från livsmedelskontroll" + din kommun. Står vilka områden som restaurangerna blev underkända på. Om du vill veta exakta detaljer för den restaurang du vill veta mer om är det nog bara lyfta på luren och slå en signal till miljöavdelningen hos din kommun.

Inte alla tydligen.
Jag gjorde den sökningen på min kommun och fann istället en motion från ett politiskt parti som vill införa just detta (dvs offentligt redovisa resultat på kontroller), och som anledning hade man bland annat att grannkommunen gör det, so-why-not-ours?
Citera
2025-07-31, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det "fuskas" enormt mycket i restaurangvärlden. Det är ett under att inte fler magsjukeutbrott uppstår.

Har för mig att en miljon svenskar blir matförgiftade varje år.
En del kommuner har digitala anmärkningar online på sidan kommunala hemsidor.
Där kan man se i protokoll vilka restauranger det handlar om och vad de fick nedslag på.
Citera
2025-07-31, 20:50
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:

Uppgifterna är redan officiella, att sedan inte någon annan har sammanställt dig åt dig är en annan sak. Om kommunen inte redan publicerar detta på sin hemsida är det bara att skicka iväg ett maill till miljöenheten i kommunen. Man kan inte alltid räkna med att någon annan ska göra allt jobb åt en.
Citera
2025-08-01, 00:48
Medlem
Ok. Jag har inte mailat kommunen ocy vegärt utgifter. Jag tänker att detta är i allmänhetens intresse ich borde offentliggöras per automatik på kommunens hemsida. Jag ska inte behöva leka detektiv. Jag gar annat att göra och borde få detta serverat som skattebetalare
Citera
2025-08-02, 00:46
Medlem
Tranquility Bass avatar
Nu behöver du inte leka detektiv utan bara skicka ett mail eller ringa ett samtal. Finns mycket som kommuner sysslar med som är i allmänhetens intresse men det betyder inte per automatik att det finns anledning att lägga ner resurser på att publicera allt på nätet när det finns lätt tillgängligt att få tag på för den som är intresserad.

Citat:
Ok. Jag har inte mailat kommunen ocy vegärt utgifter. Jag tänker att detta är i allmänhetens intresse ich borde offentliggöras per automatik på kommunens hemsida. Jag ska inte behöva leka detektiv. Jag gar annat att göra och borde få detta serverat som skattebetalare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in