2025-08-01, 18:35
Medlem
killawifes avatar
Nu är jag arbetslös men tidigare när jag jobbade så måste jag erkänna att det varierade. På en del arbetsplatser kände man att man ville bidra till att göra allt så bra som möjligt, så lätt för kunderna som möjligt men inte nödvändigtvis så vinst-inbringande som möjligt då jag skiter fullständigt i sånt. Men sen har jag även jobbat på en arbetsplats(Biltema) där ledningen är så toxisk att man känner nästan tvärtom, att man egentligen VILL att företaget ska gå så dåligt som det bara kan, för att de är så dåliga. men samtidigt känner man lite att man är skyldig att ge kunderna god service, då det hela inte är deras fel, så man gör det, vilket är till stor fördel för arbetsplatsen och så grämer man sig över det med.
Citera
2025-08-02, 05:16
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Ja, det var väldigt förenklat. Menar du att du arbetar deltid med hög timlön?

Detta är dock inte vad jag pratar om. Jag pratar om hur mycket man väljer att anstränga sig när man väl är på jobbet.

Handlar inte om hur många timmar man arbetar utan hur man nyttjar timmarna och sedan i slutänden kan fakturera. Att arbeta hårdare ger i slutänden sällan något men att arbeta smartare ger att du kan göra mer jobb på samma tid.
Citera
2025-08-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Handlar inte om hur många timmar man arbetar utan hur man nyttjar timmarna och sedan i slutänden kan fakturera. Att arbeta hårdare ger i slutänden sällan något men att arbeta smartare ger att du kan göra mer jobb på samma tid.
Vad menar du är skillnaden mellan att jobba hårdare och att jobba smartare? Kan du ge något exempel? För mig låter det nämligen som samma sak.
Citera
2025-08-02, 12:18
Medlem
Klart man känner att man har ett ansvar, även om det bara är extrajobbet man är på så har man ett ansvar för att arbetet skall bli utfört. Sköter man sitt jobb så blir man omtyckt av cheferna (iallafall på mina arbetsplatser) samt så får man även meriter vilket gynnar mig i slutändan.

Får även bra deals av bemanningsenheten när de ringer in mig och de väljer gärna mig i första hand.

Du kanske skall byta yrke för det låter som om att du inte vill jobba med människor. Träffade på en sådan på akuten, sköterskan vägrade uttala mitt namn rätt och störde sig på sina patienter och var allmänt dryg och då var klockan bara 08 på morgonen.
Citera
2025-08-03, 05:57
Medlem
Tranquility Bass avatar
Att arbeta smartare och inte hårdare innebär att du för samma mängd arbete gör mer och därmed kan fakturera mer.
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Vad menar du är skillnaden mellan att jobba hårdare och att jobba smartare? Kan du ge något exempel? För mig låter det nämligen som samma sak.
Citera
2025-08-03, 08:04
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Att arbeta smartare och inte hårdare innebär att du för samma mängd arbete gör mer och därmed kan fakturera mer.
Det kan också betyda att man kommer på hur man kan utföra sina arbetsuppgifter effektivare, men istället för berätta detta för chefen nyttjar man den vunna tiden för att göra hushållssysslor och annat privat på arbetstid. 😃

Personligen försöker jag att hitta en balans mellan de båda förhållningssätten. Om jag lyckas göra ett jobb på 30 timmar som ledningen budgeterat 40 timmar för så kommunicerar jag att jag kan ta lite mer jobb men inte så mycket att aĺla vunna timmar blir belagda. Om man inte säger något alls så har man inga argumentet vid nästa löneförhandling.
Citera
2025-09-06, 10:03
Medlem
nonameds avatar
Läste din andra tråd. Du är normal. Du får betalt för att hjälpa människor och har en viss distans. Kan vara väldigt svåra livsöden med som du jobbar med. Bra att ha distans. Var proffsig och gör ett bra jobb sen gå hem tycker jag.
Citera
2025-09-06, 15:21
Medlem
R.Rs avatar
Inte okej om du har ett arbete som är samhällsviktigt. Du arbetar inom vården som jag förstår det, då ska du värna om patienterna. Byt arbete om det inte passar dig till något mindre essentiellt.

Själv brukar min motivation följa arbetsgivarens. Är arbetsgivaren engagerad och seriös så gör jag också mitt bästa. Är arbetsgivaren ointresserad, lat eller oseriös så kommer inte jag göra mer än vad som krävs heller. Man får vad man förtjänar brukar det heta.
Citera
2025-09-06, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten-Allan
Jag gör mitt jobb och utför mitt uppdrag, men inte mer än så. I själva verket bryr jag mig inte om arbetsplatsen, mina kollegor eller om kunderna/patienterna. Jag försöker balansera det mellan att det ska se ut som att jag bryr mig och jobbar hårt, men att jag samtidigt inte gör det utn vilar/slappar mycket.

Hur ser ni? Känner ni ansvar eller bryr er?

Jag sommarjobbar bara nu och det kanske blir annorlunda när jag är färdigutbildad och arbetar som sjuksköterska. Men idag skiter jag I allt. Arbetet är inget annat än en källa för pengar. Bryr mig inte gör 5 öre i övrigt. Känner noll ansvar.
Det är exakt den vården man får nästan överallt. Läkare som skiter i vilket och inte bryr sig om sina patienter, vården blir därefter. Inte undra på att man inte har någon respekt för vårdgivare som dig. Jag spyr på folk som dig och inte bara inom vården utan lata arbetstagare överlag.

Jag bryr mig när det är befogat, och ville absolut hjälpa till fast jag inte behövde på mitt sommarvikariat. Som ett resultat av det fick jag en referens inför framtiden av absolut högsta chefen på jobbet. Jag vill gärna att det ska gå bra för företaget och hade gärna varit en problemlösare om jag fått chansen, allt detta pga en bra chef.

Däremot är jag kritisk till vilka det är de anställt, vissa av dem. Lite bättre människokännare borde man som arbetsgivare vara.
Senast redigerad av Liljor 2025-09-06 kl. 18:13.
Citera
2025-09-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Det är rätt inställning, arbetsplatsen skiter nämligen i dig och ser dig som utbytbar.

Många knegare går i fällan och sliter ihjäl sig för en arbetsgivare, de är i ett toxiskt förhållande. Det är lätt hänt eftersom du har kollegor som är artiga och inger falsk vänskap. Du har en arbetsgivare som du inbillar gillar dig eftersom de ger dig presenter vid högtider och vid avsked påbörjad anställning. Allt sådant sker per automatik av koncernen och betyder ingenting.

Man gör sitt jobb ordentligt, men inget slaveri.
Kollegor däremot ska man hålla en rejäl distans till. Det är som du säger, ofta falska människor även om man kan tro nåt annat i sin naivitet och snällhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in