2025-07-31, 10:58
Medlem
carltellin88s avatar
Någon som flygit med Air China eller annat kinesiskt bolag och mellanlandat i kina på väg till annat land och kan bekräfta att visa INTE behövs för detta om man inte lämnar flygplatsen? Allt vad jag kan läsa mig till säger att det är så, men vill ändå kolla.
Citera
2025-07-31, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Någon som flygit med Air China eller annat kinesiskt bolag och mellanlandat i kina på väg till annat land och kan bekräfta att visa INTE behövs för detta om man inte lämnar flygplatsen? Allt vad jag kan läsa mig till säger att det är så, men vill ändå kolla.
Självklart är det så gäller ALLA mellanlandningar om man inte passerar ut genom tullen, gränskontrollerna, ingen skillnad på Kina såklart.
Citera
2025-07-31, 11:11
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Självklart är det så gäller ALLA mellanlandningar om man inte passerar ut genom tullen, gränskontrollerna, ingen skillnad på Kina såklart.

Inte i usa väl? Där krävs väl esta och de bannlysta nationerna får völ heller ej mellanlanda där?
Citera
2025-07-31, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Inte i usa väl? Där krävs väl esta och de bannlysta nationerna får völ heller ej mellanlanda där?

Ja, skitlandet USA bör idag vara en pariastat för alla flygresenärer men grejen där är egentligen inte ens där behöver visa för transit, problemet är attt jänkar-asholen hittat på och KRÄVER att man ska passera immigration och tullklarera ÄVEN om man bara gör transit/mellanlanding i det "shithole countryt". Oftast jligt stökigt och stressigt med köer o skit om man har kort tid mellan flighter också...

Så ja, USA är undantaget som bekräftar regeln .. Asien,Kina, Europa är civilicerade flygmässigt.

i Kina behöver man inget visa ens om man gör transit där och behöver passera immigarattionen på vägen till nästa flight, då de har visa-free transits...(kolla upp TWOV reglerna, transit without visa).

USA är väl en scam- och lögnar- nation i stort och vill väl bara snuva folk på visa-pengar, som vanligt...

Som väl är är vår del av värden oftast på flygvägar som intet behöver mellanlandning i USA, så precis som allting annat med USA och dess tullkrig efter Trump 2.0 är det vettigt att undvika USA alternativ närhelst man kan.
Senast redigerad av slipperyslope 2025-07-31 kl. 11:40.
Citera
2025-07-31, 11:37
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe

På alla USA flygplatser måste du gå genop pass och tull för att byta plan,
gäller både inrikes och utrikes. Riktigt efterblivet.

Skall jag till Canada eller Sydamerika så åker jag aldrig via USA
Citera
2025-07-31, 13:38
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88

Inga problem även om du måste passera immigration för att checka in på nytt.

Det finns former innan du ställer dig i kön för immigration. Fyll i det och ha bokningen för nästa flyg utskriven samt använd fingeravtrycks maskinen intill där blanketterna är innan du köar så får du 24h visa free transfer.

Svenskar kan få upp till 240h visa free transfer så om du vill spendera några dagar i Shanghai (eller vart du än landar) behöver du inte ansöka om visum i förväg bara du har ett flyg bokat.

Det enda "problemet" var att den Svenska inchecknings-personalen inte förstod detta så det tog ett tag för dom att check in mig när dom först frågade om jag hade visum.
Senast redigerad av Bbobi 2025-07-31 kl. 13:44.
Citera
2025-10-26, 19:55
Medlem
se8035s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Inga problem även om du måste passera immigration för att checka in på nytt.

Det finns former innan du ställer dig i kön för immigration. Fyll i det och ha bokningen för nästa flyg utskriven samt använd fingeravtrycks maskinen intill där blanketterna är innan du köar så får du 24h visa free transfer.

Svenskar kan få upp till 240h visa free transfer så om du vill spendera några dagar i Shanghai (eller vart du än landar) behöver du inte ansöka om visum i förväg bara du har ett flyg bokat.

Det enda "problemet" var att den Svenska inchecknings-personalen inte förstod detta så det tog ett tag för dom att check in mig när dom först frågade om jag hade visum.
Svenskar kan väl som mest bara få 144h och inte 240?
Citera
2025-10-26, 20:08
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se8035
Svenskar kan väl som mest bara få 144h och inte 240?

Enligt Kinesiska myndighetssidor samt Svenska konsulatet i Shanghai är det upp till 240h.

https://www.swedenabroad.se/en/embassies/china-shanghai/frequently-asked-questions---embassy/144-timmars-transitvisum/

Sidan verkar ha uppdaterats från 144h till 240h när man ser vad som står i själva länktexten.
Citera
2025-10-26, 21:07
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Jag är ganska säker på att Sverige har, eller hade för något år sedan, visumkrav även vid flygbyte för vissa nationaliteter, dock inga som bör ha behov av att byta flyg i Sverige. Jag hittar inget från myndigheter nu, bara https://www.swedenvisas.co.uk/is-a-sweden-transit-visa-required-for-layovers/

Tillägg:
Citat:
En visering utfärdas för tillfälliga besök. Det är ett tillstånd som man måste ansöka om innan inresan. Syftet med besöket kan vara att besöka släkt eller vänner, ett turistbesök, ett affärsbesök, att delta i en konferens eller bara genomresa. En beviljad visering garanterar inte inresa, utan ytterst är det gränspolisen som avgör vem som får resa in.
Min fetmarkering.
Från https://www.regeringen.se/regeringens-politik/migration-och-asyl/information-om-viseringar-visum/
Senast redigerad av Neksnor 2025-10-26 kl. 21:17.
Citera
2025-11-02, 20:23
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag är ganska säker på att Sverige har, eller hade för något år sedan, visumkrav även vid flygbyte för vissa nationaliteter, dock inga som bör ha behov av att byta flyg i Sverige. Jag hittar inget från myndigheter nu, bara https://www.swedenvisas.co.uk/is-a-sweden-transit-visa-required-for-layovers/
Inom Schengen skiljer man på tre typer av visum,
A-visering - transitvisum,
C-visering - normalt "turistvisum" upp till 90 dagar,
D-visering - långtidsvisum för 90+ dagar. De flesta Schengenländer använder dock inte detta utan utfärdar uppehållstillstånd istället.

EU's Viseringskodex 810/2009 listar i Bilaga IV tolv nationer vars medborgare behöver A-,visering vid transit på flygplatser inom Schengen. Men om en sådan person har en C- eller D-visering behövs inte en A-dito. Detta är normalfallet så A-viseringar är väldigt ovanliga på svenska flygplatser med internationell trafik.
Citera
2025-11-02, 20:45
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Inom Schengen skiljer man på tre typer av visum,
A-visering - transitvisum,
C-visering - normalt "turistvisum" upp till 90 dagar,
D-visering - långtidsvisum för 90+ dagar. De flesta Schengenländer använder dock inte detta utan utfärdar uppehållstillstånd istället.

EU's Viseringskodex 810/2009 listar i Bilaga IV tolv nationer vars medborgare behöver A-,visering vid transit på flygplatser inom Schengen. Men om en sådan person har en C- eller D-visering behövs inte en A-dito. Detta är normalfallet så A-viseringar är väldigt ovanliga på svenska flygplatser med internationell trafik.
B-visum glömde de tydligen...

Transitvisum är ju avsett för de som bara ska passera Unionen och då är C och D ganska onödiga.
Lämnderna som nämns i bilaga IV är:

AFGHANISTAN
BANGLADESH
DEMOKRATISKA REPUBLIKEN KONGO
ERITREA
ETIOPIEN
GHANA
IRAN
IRAK
NIGERIA
PAKISTAN
SOMALIA
SRI LANKA
I Sverige bör endast resenärer från Addis Abeba till exempelvis New York, som väljer att byta flyg på Arlanda, drabbas. Det torde vara en lätträknad grupp.

Artikel 3, första punkten, i avdelning II i din länk kan vara bra att citera:
Citat:
Medborgare i de tredjeländer som förtecknas i bilaga IV ska vara skyldiga att inneha visering för flygplatstransitering när de passerar genom de internationella transitområdena på flygplatser som är belägna på medlemsstaternas territorium.

Tack för länken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in